| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نگاهی گذرا به زندگی نامه استادی وارسته؛


آشنایی با مرحوم علی ابوالحسنی(منذر)

استاد منذر از ابتدای جوانی به نگارش و تألیف كتاب پرداخت و با توجه به شرایط قبل از انقلاب، همچون یک دیده بان بیدار به رصد شرایط فرهنگی کشور پرداخت و بر آن مبنا تکاپوی علمی و قلمی خویش را بر گسترش فرهنگ اسلامی متمرکز ساخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نخستین جشنواره علمی پژوهشی علامه طباطبایی(ره)، ویژه علوم انسانی و اسلامی، پنج شنبه نهم مهرماه در سالن اجتماعات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با حضور اساتید، کارشناسان این حوزه و جمعی از علاقه مندان برگزار شد و ۲۷ اثر پژوهشی در سه سطح انتخاب و صاحبان آن طی مراسمی تجلیل شدند. همچنین در پایان این مراسم از مقام علمی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی ابوالحسنی(منذر) استاد تاریخ و عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز تجلیل شد. این تجلیل بهانه ای شد تا نگاهی گذرا به زندگی نامه این استاد وارسته داشته باشیم.

آشنایی با مرحوم منذر؛ حجت الاسلام والمسلمین علی ابوالحسنی مشهور و متخلص به «مُنذِ» در سالروز ولادت مولی الموحدین(سیزدهم رجب) سال ۱۳۳۴ شمسی در یک خانواده روحانی در تهران متولد شد. پدرش مرحوم حجه الاسلام حاج شیخ محمد ابوالحسنی از روحانیان وارسته و خدوم به شمار می رفت. وی پس از أخذ دیپلم وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شد، ولی از آنجا که دل در گرو تحصیلات حوزوی داشت به حوزه علمیه قم رفت و از محضر استادان بنامی بهره برد؛ اساتیدی همچون حضرات آیات و حجج اسلام مدرس افغانی و موسوی گرگانی(ادبیات)، اعتمادی، راستی کاشانی، دوزدوزانی، جلال طاهر شمس گلپایگانی، موسوی تهرانی و سیدعلی محقق داماد، (اصول فقه)، ستوده و پایانی(مکاسب)، خزعلی و شب زنده دار (تفسیر)، جعفر سبحانی(رجال)، مصباح یزدی(معارف)، حسین مظاهری و جواد کربلایی (اخلاق)، جواد تبریزی و وحید خراسانی (به ترتیب در فقه و اصول). وی همچنین از برخی اساتید به صورت غیررسمی بهره وافر برد که از آن جمله می توان به آیت الله شیخ حسین لنکرانی در تاریخ سیاست، تفسیر و ادبیات، سیدمحمد کاظم قزوینی در معارف اسلامی و ولایت، دکتر سید احمد فردید و دکتر رضا داوری اردکانی در غرب شناسی اشاره کرد.مرحوم ابوالحسنی مدرک سطح ۴ حوزه (دکترا) را نیز اخذ نمود. استاد منذر از ابتدای جوانی به نگارش و تألیف کتاب پرداخت و با توجه به شرایط قبل از انقلاب، همچون یک دیده بان بیدار به رصد شرایط فرهنگی کشور پرداخت و بر آن مبنا تکاپوی علمی و قلمی خویش را بر گسترش فرهنگ اسلامی متمرکز ساخت که آثاری همچون: هجرت؛ ضرورت جاویدان تکامل، سکوت(ج۱): گذرگاه تجهیز (به ضمیمه راه ها و بیراهه ها)، سکوت (ج۲): زمینه ساز بازکاوی و بازسازی تکامل و بررسی قرآنی و روائی توکل را با نام مستعار «ع. منذر» روانه بازار نشر ساخت که در آن روزگار تاثیر بسزایی در آگاهی بخشی گروه های مختلف مردم به ویژه نسل جوان در مسیر تحقق انقلاب اسلامی ایفا نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان، فعالیتهای قلمی خود را در عرصه های مختلف تداوم و توسعه بخشید و نشان داد که در تحقیق و پژوهش صاحب سبک است و نگاهی دقیق و منحصر به فرد دارد. حاصل تلاشهای قلمی او تالیف حدود ۴۰ عنوان کتاب و دهها مقاله و مصاحبه در حوزه های مختلف فرهنگ اسلامی و تاریخ ایران و جهان است. ایشان همچنین تالیف دوره ای ۱۲ جلدی پیرامون ابعاد مختلف شخصیت آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری را وجهه همت خویش قرار داده بود که ۸ جلد آن با عناوین زیر انتشار یافت: ۱- آخرین آواز قو!؛ بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضل الله نوری براساس آخرین برگ زندگی او و فرجام مشروطه ۲- شیخ فضل الله نوری و مکتب تاریخ نگاری مشروطه (کتاب سال حوزه) ۳- اندیشه سبز، زندگی سرخ؛ زمان و زندگی شیخ فضل الله نوری ۴- خانه، بر دامنه آتشفشان؛ شهادت نامه شیخ فضل الله نوری ۵- دیده بان بیدار!؛ دیدگاهها ومواضع سیاسی وفرهنگی شیخ فضل الله ۶- دیدگاه ها و مواضع سیاسی و فرهنگی شیخ فضل الله نوری ۷- کارنامه شیخ فضل الله نوری؛ پرسش ها و پاسخ ها ۸- کالبد شکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری؛ فروش مدرسه چال به بانک استقراضی، رشوه گیری از شاه و امین السلطان؟!، و … همچنین خلاصه کتاب آینه دار طلعت یار به قلم ایشان و با نام مرغ هند بر شاخسار ایران توسط بنیاد اندیشه اسلامی به زبان اردو ترجمه ودر شبه قاره هند منتشر شد. ابوالحسنی در شامگاه چهارشنبه سوم اسفند ۱۳۹۰ در سن ۵۶ سالگی به دلیل نارسایی قلبی درگذشت و در مقبره‌العلمای قبرستان باغ بهشت قم دفن شد.

 

استاد منذر دیده بان مسائل فرهنگی و علمی و تاریخی بود

انتهای پیام/

کد خبر : 10843
تاريخ ثبت خبر : 16 مهر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 23:20
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)