| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم فرج‌الله هدایت نیاگنجی؛


کتاب «کمپ ترک گناه و گناه گریزی از منظر اخلاقی» منتشر شد

کتاب کمپ ترک گناه اثر فرج‌الله هدایت نیاگنجی محقق مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب کمپ ترک گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی درصدد است تا واژه‌ها و عبارات مرتبط با گناه که کاربردهای زیادی در ادبیات دینی ما دارد را از یکدیگر تمیز داده و طبق آیات موجود در قرآن کریم، انعکاس وسیع این واژه را مشخص و دامنه آن را نمایان سازد.

 

انسان گاهی کم‌کم به چیزی مثل گناه عادت می‌کند. باید گناه را شناخت، پیامدهایش را در نظر گرفت و راهی برای ترک آن یافت. کمپ ترک گناه گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی، درصدد است تا این مسیر را مشخص کند و انسان را در این راه کمک نماید.

 

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی فرج‌الله هدایت نیاگنجی است که در گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش‌های جوان سامان‌یافته؛ و به‌تازگی توسط انتشارات کانون اندیشه جوان پژوهشگاه منتشرشده است و از پنج گفتار، به شرح زیر تشکیل‌شده است.

 

ketabe_kampe_tarke_gonah-a_14066

 

گفتار اول: مفهوم شناسی گناه

گفتار دوم: گونه شناسی گناه

گفتار سوم: علت شناسی گناه

گفتار چهارم: پیامد شناسی گناه

گفتار پنجم: روش‌شناسی گریز از گناه

 

هدایت نیا در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می‌نویسد: توجه خاص به مسئله گناه و مباحث مربوط به آن در قرآن، احادیث و ادعیه‏ مأثوره، نشان‌دهنده اهتمام شریعت مقدس اسلام به عصمت انسان‌ها و طهارت و تکامل معنوی آن‌هاست. اصولاً فلسفه‏ بعثت انبیای الهی، خارج‌کردن بشر از تاریکی به‌سوی نور و تسهیل سیر تکامل معنوی آنان در جهت قرب الهی بوده است. گناه، بی‌حقیقت، تاریکی است و انسان را از خداوند و رحمت گسترده‌اش دور می‌کند و به تاریکی‌ها می‌کشاند.

 

توجه به ماهیت واقعی گناه و نقش آن در بازدارندگی بشر از تکامل معنوی، انسان دوراندیش را وامی‌دارد گناه و اقسام آن را بشناسد. ازآنجا‏که طبیعت لذت‏ جوی انسان به گناه و لذت‌های گذرای آن گرایش دارد و از درک لذت وصل به خدای سبحان غافل است، نظام تربیتی اسلام کوشیده است آثار دنیوی و عواقب اخروی گناه را تشریح و راه‌های گریز از آن را معرفی کند تا شاید انسان، متنبّه و آگاه شود؛ برای نمونه در قسمتی از آیه چهارده سوره مبارکه نساء می‌خوانیم: «هرکس از خدا و پیامبر او نافرمانی کند و از حدود مقرر او تجاوز نماید، او را در آتشی درآورد که همواره در آن خواهد بود و برای او عذابی خفت‌آور است».

 

نیز مطابق بعضی روایات، هر شب و روز منادی از جانب خدای متعال ندا می‌دهد که‌ای بندگان خدا! خدایتان را نافرمانی نکنید، پس اگر نبودند چهارپایانی که در چراگاه‌ها هستند و کودکانی که در آغوش مادرانشان شیر می‌خورند و پیرانی که بر سجاده‌های خود در حال رکوع‌اند، هرآینه بر شما عذاب نازل می‌شد.

 

کتاب کمپ ترک گناه گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی اثر فرج‌الله هدایت نیا گنجی با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به نشانی  www.poiict.ir مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 23454
تاريخ ثبت خبر : 4 خرداد 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:31
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)