| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «نماز» منتشر شد

کتاب «نماز» به قلم آیت الله حائری شیرازی به همت نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، کتاب «نماز» به قلم آیت الله حائری شیرازی توسط نشر معارف منتشر شد که قسمت هایی از مطالب این کتاب از نظر می گذرد:

هر دستگاهی برای کارکردن، از ذخیره انرژی خود استفاده می‌کند و به ‌منظور پرکردن ذخیره مصرف ‌شده، بایستی جایگاهی برای پرکردن داشته باشد. سفره غذایی که بر سر آن می‌نشینیم ایستگاه تغذیه جسمی ماست و نمازی که می‌خوانیم ایستگاه تغذیه روانی و روحانی ما. گویی ارتباط با پروردگار تقویت‌کننده‌ای است که با یک نماز، باتری دل را پر می‌کند. گاه به‌دلیل اشکالاتی، نیرورسانی و پرشدن باتری تخلیه‌شده انجام نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر، دستگاه در شارژ است، اما شارژ نمی‌شود. نماز هم این‌چنین است: «لَا صَلَوهَ الا بحضور القَلب»؛ نماز بدون حضور قلب، نماز نیست. مهم در شارژ قرارگرفتن و شارژشدن است.

 کتاب حاضر، مجموعه‌ای از چند گفتار حضرت آیت‌الله حائری شیرازی(ره) درباره نماز و فلسفه و آثار آن است که این اندیشمند به ‌زیبایی، آثار فردی و اجتماعی این عمود خیمه دین را بررسی کرده‌اند.

 موضوعاتی که در این کتاب بیان شده است: معنای «ذکر» بودن نماز، تفاوت ذکر با تلقین و تقلید و القاء، نماز؛ عامل تبدیل ایمان به یقین، نماز برای سلب عادت است، نماز شوینده غفلت‌های اجباری، کارکردهای مختلف ذکر در انسان‌ها، رابطه داخل و خارج نماز، نماز؛ هماهنگ ‌کننده اعتقاد و عمل، تفاوت تأثیر نماز و سایر عبادات بر انسان، ریشه‌های عدم حضور قلب در نماز، نماز و ولایت، هدف از جعل ولایت، اقامه نماز است، نماز عامل تحکیم ولایت و ولایت عامل نتیجه‌بخش بودن نماز است، چرا ولایت، «شرط قبولی» نماز و سایر اعمال است؟، کفر به طاغوت؛ مقدمه نماز و خودسازی، نماز و اجتماع، نماز، موجب آگاهی و حرکت درونی و اجتماعی، عناصر اصلی نماز، نماز حافظ تمام فضائل، نماز؛ شکر حاکمیت دین و مایه دوام آن، نماز؛ انتقال از طبیعت به فطرت، نماز دستگاه حراست انسان از فحشا و منکر، چرا اوقات نماز به پنج وقت تقسیم شده است؟، آداب خروج از منزل و ورود به مسجد، خلاصه‌ای از فلسفه اذکار و افعال نماز، بزرگی خدا؛ اولین یادآوری در نماز، مایه رستگاری بودن نماز، حمد و تمرکز در نماز و….
انسان مسلمان باید همیشه در حال مبارزه با طاغوت و شیطان خود باشد. محل نماز را هم که محراب گفته‌اند، به این خاطر است که انسان در سنگر مبارزه با شیاطین است. بنابراین، وقتی‌که قبولی همه اعمال منوط به قبولی نماز است و محل نمازگزار هم حربگاه انسان و شیطان است، پس زندگی همه‌اش سنگر مبارزه با طاغوت و شیطان می‌باشد.

آیات زیادی وجود دارد که می‌گوید اگر نماز درست شود حکومت، جهاد، زکات، ایثار، وفای به عهد و…، همه از برکت نماز درست خواهند شد و در صورت آسیب‌دیدن نماز، همه فضایل از دست می‌روند. اگر همه فضایل اسلامی را به دانه‌های تسبیح تشبیه کنیم، نماز یکی از آن‌ها نیست؛ بلکه بند تسبیح است. هریک از این فضایل اگر آسیب ببیند یک دانه تسبیح ناقص شده است؛ اما نماز اگر آسیب دید، همه دانه‌های تسبیح از دست می‌روند.

نماز به انسان معرفت و قرب می‌دهد، این قرب باعث می‌شود تا معرفت فرد به قبح اعمال بد و معرفت او به جلوه اعمال صالح زیادتر شود. وقتی معرفت انسان به قبح سیئه شدید شد، خود این معرفت، انسان را از سیئات بازمی‌دارد. چون نماز قرب‌دهنده‌ است، انسان را از فحشا و منکر بازمی‌دارد. معنای قرب این است که انسان به آنچه بینش الهی است، نزدیک شود.

نماز کلام خداست و می‌تواند قلب را شفا داده و بیماری‌های انسان را برطرف کند. چه نمازی قدرت چنین کاری دارد؟ نمازی که بر مبنای حب و عشق و ولایت الهی باشد می‌تواند انسان را هدایت کند. نمازی نماز است که از محبت سرچشمه گرفته و از روی اکراه نباشد و محبت الهی را در دل فزونی دهد.

آثار آیت الله حایری شیرازی(ره) در دفتر نشر معارف: ۱٫ آیینه تمام نما، ۲٫ حکومت جهانی خدا، ۳٫ با علی(ع) در صحرا، ۴٫ تعلق، ۵٫ نماز. آثار در دست انتشار: ۱٫ تحجرگرایی، ۲٫ تفکر، ۳٫ اخلاق اسلامی، ۴٫ تربیت دینی کودک.

کتاب «نماز» در قطع رقعی و ۱۴۰صفحه با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه و به قیمت ۸ هزار تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 60329
تاريخ ثبت خبر : 1 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)