| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «حقوق بشر و نظام اجتماعی در اسلام» منتشر شد

کتاب «حقوق بشر و نظام اجتماعی در اسلام» نوشته مرحوم آیت الله حاج سید ابوالفضل موسوی زنجانی به کوشش و مقدمه سیدهادی خسروشاهی از سوی شرکت سهامی انتشار و با همکاری انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «حقوق بشر و نظام اجتماعی در اسلام» نوشته مرحوم آیت الله حاج سید ابوالفضل موسوی زنجانی به کوشش و مقدمه سیدهادی خسروشاهی از سوی شرکت سهامی انتشار و با همکاری انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

.

درباره کتاب و نویسنده

استاد سید هادی خسروشاهی دو مقدمه کوتاه در معرفی مرحوم آیت الله موسوی زنجانی و این کتاب نوشته اند: «آیت الله سید ابوالفضل موسوی زنجانی از علمای مشهور و مبارز معاصر، در شهر زنجان، در خاندانی معروف به علم و تقوی، به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در نزد اساتیدی چون: «آقا میرزا ابراهیم ریاضی» رهسپار حوزه علمیه نجف گردید و سالیانی دراز در محضر اساتید برجسته ای چون: آیت الله شیخ محمدحسین نائینی و آیت الله شیخ محمدحسین کمپانی، تلمذ نمود و به مرتبه عالی «اجتهاد» نائل آمد و به ایران مراجعت کرد.
آیت الله موسوی زنجانی، مدت ها در حوزه علمیه زنجان به تدریس و تربیت طلاب مشغول شد و به موازات آن، در مسجد خود به نشر معارف اسلامی پرداخت تا آنکه به تهران هجرت کرد و در این شهر، اقامت گزید و به تدریس فقه، اصول و تفسیر قرآن، و تبیین مسائل روز و مورد نیاز جامعه، و ایراد سخنرانی های علمی ـ مذهبی در محافل مذهبی خاص و «مسجد الجواد» و «حسینیه ارشاد» پرداخت.
آیت الله موسوی زنجانی در دوران ملی شدن صنعت نفت، نقش مؤثری در تأیید این حرکت ضداستعماری ایفا نمود و پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد هم در جناح مذهبی نهضت مقاومت به فعالیت پرداخت و بارها مورد تعقیب مأمورین رژیم استبدادی قرار گرفت… .

… آیت الله موسوی زنجانی، همزمان به تحریر و تألیف مقالات و رساله های علمی ارزشمندی در زمینه های مختلف مسائل اسلامی پرداخت که بعضی از این آثار نخست در سالنامه و فصلنامه «مکتب تشیع» قم، چاپ شد و بعضی دیگر، به طور مستقل توسط دوستان دیگر، منتشر گردید از جمله: «بلای ربا و نظریه اسلام» (انتشارات بعثت)، «گوشه ای از اخلاق محمد(ص)» (نشر اسماعیلیان قم)، «موعود جهانی»(شرکت سهامی انتشار)، «حقوق بشر از دیدگاه قرآن و سنت پیامبر(ص)، جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر، اسلام و مسأله آزادی»(انتشارات شفق قم)، بارها و بارها تجدید چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

با توجه به اینکه اینجانب از جریان نهضت مقاومت و پس از آن، روابط صمیمانه ای با معظم له داشتم و واسطۀ اخذ بعضی از مقالات، برای چاپ در نشریات حوزه علمیه بودم، در سال ۱۳۵۰ش، از ایشان خواستم که اجازه دهند بخشی از رسائل ایشان، در مجموعه ای مستقل و یکجا، در قم چاپ و منتشر گردد و ایشان بی دریغ این اجازه را به اینجانب داد.

استاد خسروشاهی در مقدمه چاپ جدید این کتاب می نویسد: رساله «نظام اجتماعی اسلام» در سال ۱۳۵۰ ش، همراه چند مقاله و بحث دیگر از ایشان، در ۱۹۲ صفحه منتشر گردید و مورد استقبال نسل جوان و طلاب حوزه های علمیه قرار گرفت و بارها توسط ناشرین متعدد، تجدید چاپ شد.
اینک فرصتی پیش آمد که آن مجموعه، به ضمیمه چند رساله دیگر، از جمله: اخلاق محمد(ص)، حقوق بشر، شرایط مرجعیت، کرامت انسانی، تعدد زوجات، ازدواج موقت و موعود جهانی، یکجا تقدیم علاقمندان گردد.

محتوای کتاب

کتاب «حقوق بشر و نظام اجتماعی در اسلام» دارای ده فصل می باشد: ۱٫ گوشه هایی از اخلاق محمد(ص) ۲٫ حقوق بشر از دیدگاه قرآن، سنت پیامبر و  ائمه هدی۳٫ آزادی در نظر اسلام ۴٫ نظام اجتماعی در اسلام ۵٫ اسلام و مسئله بردگی ۶٫ مسئله ربا و نظریه اسلام ۷٫ موعود جهانی ۸٫ شرائط و وظایف مرجعیت ۹٫ شرایط تعدد زوجات و ازدواج موقت ۱۰٫ کرامت انسانی

در مورد «گوشه‌ای از اخلاق محمد(ص)» که به تعبیر استاد محمود حکیمی یکی از بهترین نوشتارهای موجود درباره حضرت محمد(ص) می باشد باید گفت که  این مقاله یکی از مقالات کتابی دو جلدی با عنوان «محمد(ص) خاتم پیامبران» است که به همت انتشارات حسینیه ارشاد در آغاز پانزدهمین قرن بعثت منتشر شده است. این مجموعه ماندگار، مجموعه‌ ای مقالات نویسندگان دینی با موضوع پیامبر اکرم(ص) بود. بزرگانی همچون دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر شریعتی، آیت ‌الله شهید مطهری و گروهی دیگر از نویسندگان سال‌ های دهه چهل از جمله پدیدآورندگان این اثر هستند. آیت الله سید ابوالفضل زنجانی نیز در مقاله خود در این مجموعه با نگاهی تاریخی به ابعاد اخلاقی پیامبر پرداخته است. بعضی سرفصل‌ های این مقاله عبارتند از: «در کار تجارت، با ستمدیدگان، با بردگان، نظافت، بخشش و گذشت، ادب معاشرت، حریم قانون، عبادت، زهد و پارسایی، استقامت، احترام به افکار عمومی.» آیت الله  زنجانی سعی بر آن دارد تا با ذکر گوشه‌ های تاریخی عیناً اخلاق پیامبر را به خواننده نشان دهد از این رو این مقاله سرشار از ارجاعات تاریخی است.

حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نمازجمعه خود در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ ضمن تمجید از اثر «گوشه ‌ای از اخلاق محمد(ص)»  مرحوم آیت‌ الله حاج سید ابوالفضل زنجانی به عنوان یک «نوشته جمع ‌بندى شده و مختصر و خوب»، بخش ‌هایی از این اثر را در خطبه خود مورد استفاده قرار دادند.

مشخصات

ویرایش جدید کتاب «حقوق بشر و نظام اجتماعی در اسلام» در ۳۰۴ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۵۰۰ تومان از سوی شرکت سهامی انتشار منتشر شده است.

برای تهیه این کتاب و مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا شرکت سهامی انتشار واقع در نبش خیابان ملت خیابان جمهوری اسلامی(۰۲۱۳۳۱۱۴۰۴۴) مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی ‌های اسلامی www.iscq.ir یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 72229
تاريخ ثبت خبر : 27 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:32
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)