| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم غلامحسین مقدم‌حیدری؛


کتاب «جامعه‌شناسی اثبات ریاضی» منتشر شد

کتاب «جامعه‌شناسی اثبات ریاضی» تألیف دکتر غلامحسین مقدم‌حیدری به همت نشر نی به بهای ۱۵ هزار تومان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، این کتاب از شش فصل تشکیل شده است: آغاز یک بحران، هندسه محافظه کارانه علیه هندسه مدرنیستی، انقلاب نااقلیدسی، ریاضی دان رمانتیک، صورت گرایی علیه شهودگرایی و مرگ اثبات.

هندسه ترکیبی، ظهور نمادهای جبری و هندسه تحلیلی از مباحث فصل اول هستند. در فصل دوم موضوعاتی مانند روشنگری، علم ژاکوبنی در ناپل، ریاضی دان زاهد، مناقشه در ناپل، هندسه الهی و هندسه مادی بررسی می شود. در فصل سوم با عنوان انقلاب نااقلیدسی هم عصر اقلیدس، اصل توازی، انقلاب نااقلیدسی و هندسه پیش از انقلاب اقلیدسی و پس از آن مورد توجه مؤلف بوده است.

رمانتیسم، اعتراف نامه ایمان، براؤر غمگین، شهود پایه و زبان ـ منطق مباحث مورد تبیین در فصل چهارم هستند. همچنین پارادوکس مجموعه ها، شبح کرونکر، جنگ اشباح و پرده آخر در فصل پنجم و حدس چهار رنگ، مفهوم فلسفی اثبات، ریاضیات تجربی، مرگ اثبات و اثبات یا اجماع در فصل آخر کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند.

در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: این اثر می کوشد با ذکر پژوهشهای موردی تاریخی نشان دهد «اثبات» مفهومی صلب و مطلق نیست، بلکه در طول تاریخ تغییر کرده است. عوامل این تغییر و تحول نه صرفا پژوهشهای ریاضی بلکه عوامل جامعه شناختی نیز بوده است که گاه بسیار مؤثرتر از عوامل ریاضی بوده اند.

در پشت جلد این اثر به قلم دکتر سعید زیباکلام، استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران هم نوشته است: کتاب جامعه‌شناسی اثبات ریاضی دارای دو ویژگی بسیار چشمگیر و قابل ستایش است: نخست این‌که موضوع آن ازجمله موضوعات نوظهور و خط مقدمی تفکر و اندیشه‌ جامعه‌شناختی و فلسفی معاصر است. در این مرز مشترک میان جامعه‌شناسی و فلسفه هنوز مبانی و اصول جاافتاده‌ اجماع ‌شده‌ای به وجود نیامده و آثاری که صرفاً مبنای پژوهشی داشته باشد بسیار کم و نادر است. این وضع دشواری و ناهمواری قلمروی را آشکار می‌کند که نویسنده شجاعانه و البته محتاطانه وارد آن شده است. ویژگی برجسته‌ دیگر کتاب نحوه‌ی مواجهه‌ فکورانه و غیرمقلدانه‌ نویسنده با موضوع است. صرف‌نظر از این‌که از نظر بنده یا هر فرد دیگری چه انتقاداتی می‌تواند در نقد و بررسی مفصل کتاب مطرح باشد، ظهور این قبیل آثار نوآورانه‌ پژوهشی در فضای به‌شدت مقلدانه‌ مدرنیستی ـ سیانتیستیِ جامعه‌ فکری معاصر ایران رویدادی است بدیع، امیدبخش و سزاوار تحسین بسیار.

انتهای پیام/

کد خبر : 54762
تاريخ ثبت خبر : 25 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:41
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)