| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد مبلغی:


کارفرما نباید وضعیت اضطراری کارگر را به سود خود مصادره کند

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کارفرما نباید وضعیت اضطراری کارگر را به سود خود مصادره کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در نشستی با حضور مدیر کل کار و امور اجتماعی استان قم و برخی کارشناسان حوزه کار بیان کرد: وضعیت کارگر دارای سه ضلع اقتصادی – معیشتی، فرهنگی – منزلتی و اخلاقی – کرامتی است.
وی ادامه داد: در اصلاح قانون کار باید اقتضائات این سه ضلع مهم در زندگی کارگر به صورت دقیق ملحوظ و رعایت شود. اصل اول از اصول اسلام نسبت به کار این است که آن، مبنا و اساس حیات، پیشرفت، نشاط و ارزش برای انسان و جامعه انسانی است.
وی تصریح کرد: این اصل از آیه شریفه ۳۹ از سوره النجم به دست می آید: «وَأَن لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعی» وی یادآوری کرد: بر اساس این آیه، انسانَ فاقد سعی و تلاش (چه فرد و چه جامعه) واجد چیزی نیست.
مبلغی در ادامه سخنانش اظهارداشت: این اصل تا آنجا به پیش رفته که در روایت آمده است که «قیمه کل امرء ما یحسنه»، طبق این روایت، معیار ارزش‌گزاری نسبت به کار، داشتن خروجی با کیفیت است، کار را باید با اتقان و احسان انجام داد که به کیفیت منتهی شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ایجاد آرامش برای انسان و نیروی کار را از دیگر اصول حاکم بر کار در اسلام دانست و گفت: اصل ایجاد آرامش برای نیروی کار بسیار مهم است.
وی افزود: در ذیل عنوان لزوم آرامش برای کارگر،  مفاهیمی مانند امنیت شغلی کارگر، دغدغه نداشتن کارگر از رابطه دستمزد خود با معیشت و واقعیت‌های آن، دغدغه نداشتن کارگر از آینده کاری که به آن دست می‌زند، جای می‌گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دغدغه نداشتن کارگر از توان برخورد با حوادث غیر مترقبه ای که در مقابل کار او اتفاق می‌افتد، دغدغه نداشتن کارگر از سوء استفاده کارفرما – که نوعا در موضع قوی‌تری از حیث موقعیت و تصمیم قرار دارد- از نقاط آسیب‌پذیر او و اضطرارهای او در زندگی و … نیز در ذیل اصل آرامش جای می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در زمینه دستمزدها نیز باید حقوق کارگران بر اساس قانون رعایت شود و مبادا از نظر حقوقی ما بستری فراهم آوریم که کارفرما وضعیت سخت و اضطراری کارگر را به سود خود مصادره کند و او را خدای ناکرده در یک وضعیت شکننده قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر : 39739
تاريخ ثبت خبر : 5 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:43
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)