| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک محقق:


کاربردی‌سازی در همه زمینه‌های علوم انسانی و اسلامی امکان‌پذیر است

کارآمدی و کاربردی‌سازی در همه زمینه‌های علوم نظری، علوم انسانی و علوم اسلامی امکان‌پذیر و قابل اجراست. ابتناء و حقوق مدون ایران بر مبانی فقهی اسلامی می‌تواند از بارزترین نمونه‌های کاربردی سازی علوم نظری و اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بیست و ششمین نشست علمی گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی قربانی ضمن ارائه توضیح و تبینی از علوم نظری به‌ ویژه در حوزه‌ فقه، نجوم و مثلثات، مطالب خود را در سه فصل به شرح ذیل بیان داشت.

فصل اول: مبانی نظری کارآمدی و کاربردی‌سازی علوم نظری در مقام ثبوت که مشتمل بر پنج بحث می‌باشد:

 1امکان کاربردی‌سازی علوم نظری و علوم انسانی؛ که با سه بیان و استدلال اثبات می‌گردد.

 2 تبیین مفهوم کاربردی‌سازی و کارآمدسازی علوم نظری؛ کاربردی‌سازی و کارآمدی یعنی این علوم در دسترس مردم و اشخاص خاص قرار گیرد به‌نحوی که بهره‌برداری آن سهل‌تر شود.

 3زمینه و حوزه کاربردی‌سازی و کارآمدی علوم نظری؛ که در چهار حوزه‌: ابزارسازی، زمینه‌سازی و تسهیل امور، ابداع و تعمیم مبانی و مصادیق، و چارت‌بندی مناسب صورت می‌گیرد.

 4 باید در رؤوس ثمانیه علوم، ملاحظه‌ی دیگری را در نظر گرفت و با اضافه نمودن بند دیگری با عنوان کارآمدی و کاربردی‌سازی، به رئوس تسعه قائل شد.

 5 مباحث علوم نظری سهل و ممتنع است.

فصل دوم: مبانی کارآمدی و کاربردی‌سازی علوم نظری در مقام اثبات که مشتمل بر سه‌گونه فعالیت است:

۱ ابزاری‌سازی و تولید علم

 2فکر و استراتژی ساخت

 3اسرار

فصل سوم: گزارشی از برخی از موارد کارآمدی و کاربردی‌سازی در علوم نظری، توسط دکتر قربانی شامل:

ساخت و طراحی اسطرلاب قدیمی- اسطرلاب ابداعی با نام نجوم در یک دقیقه- ساخت و تولید فلک‌نما- ساخت و طراحی پانزده نوع ساعت آفتابی- کره‌ سماوی اسطرلابی- طرح اوقات الصلاۀ- طرح شجره‌نامه- تقویم قمری مشاهد و محاسبه‌ای- تقویم تطبیقی شمسی، قمری و میلادی- ساخت ساعت قمری- ابزار قبله‌یابی و…

2

گفتار پایانی

به نظر دکتر قربانی کارآمدی و کاربردی‌سازی در همه زمینه‌های علوم نظری، علوم انسانی و علوم اسلامی امکان‌پذیر و قابل اجراست به‌خصوص در مقوله حکومت اسلامی و اجراء آن در کشور اسلامی ایران و برخی ملل دیگر. ابتناء و حقوق مدون ایران بر مبانی فقهی اسلامی می‌تواند از بارزترین نمونه‌های کاربردی سازی علوم نظری و اسلامی باشد.

از این‌ رو می‌توان در فلسفه و عرفان و در همه زمینه‌های علوم نظری، با نمودارسازی یا برنامه‌نویسی کامپیوتری، برنامه‌هایی با مخاطب عام به‌ویژه رسانه‌های سمعی و بصری، بهره‌گیری از فضای مجازی، تبیین و تلخیص مباحث عام، چاپ و انتشار ارزان کتب مرجع، طرح و بررسی مطالب نفیس با روش‌های نوین، ابزارسازی در راستای تبیین علوم طبیعی، کارآمدی و کاربرد‌سازی در علوم نظری و علوم انسانی و علوم اسلامی را به تصویر کشید.

انتهای پیام/

کد خبر : 37932
تاريخ ثبت خبر : 11 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:33
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)