به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بیست و ششمین نشست علمی گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی قربانی ضمن ارائه توضیح و تبینی از علوم نظری به ویژه در حوزه فقه، نجوم و مثلثات، مطالب خود را در سه فصل به شرح ذیل بیان داشت.
فصل اول: مبانی نظری کارآمدی و کاربردیسازی علوم نظری در مقام ثبوت که مشتمل بر پنج بحث میباشد:
1امکان کاربردیسازی علوم نظری و علوم انسانی؛ که با سه بیان و استدلال اثبات میگردد.
2 تبیین مفهوم کاربردیسازی و کارآمدسازی علوم نظری؛ کاربردیسازی و کارآمدی یعنی این علوم در دسترس مردم و اشخاص خاص قرار گیرد بهنحوی که بهرهبرداری آن سهلتر شود.
3زمینه و حوزه کاربردیسازی و کارآمدی علوم نظری؛ که در چهار حوزه: ابزارسازی، زمینهسازی و تسهیل امور، ابداع و تعمیم مبانی و مصادیق، و چارتبندی مناسب صورت میگیرد.
4 باید در رؤوس ثمانیه علوم، ملاحظهی دیگری را در نظر گرفت و با اضافه نمودن بند دیگری با عنوان کارآمدی و کاربردیسازی، به رئوس تسعه قائل شد.
5 مباحث علوم نظری سهل و ممتنع است.
فصل دوم: مبانی کارآمدی و کاربردیسازی علوم نظری در مقام اثبات که مشتمل بر سهگونه فعالیت است:
۱ ابزاریسازی و تولید علم
2فکر و استراتژی ساخت
3اسرار
فصل سوم: گزارشی از برخی از موارد کارآمدی و کاربردیسازی در علوم نظری، توسط دکتر قربانی شامل:
ساخت و طراحی اسطرلاب قدیمی- اسطرلاب ابداعی با نام نجوم در یک دقیقه- ساخت و تولید فلکنما- ساخت و طراحی پانزده نوع ساعت آفتابی- کره سماوی اسطرلابی- طرح اوقات الصلاۀ- طرح شجرهنامه- تقویم قمری مشاهد و محاسبهای- تقویم تطبیقی شمسی، قمری و میلادی- ساخت ساعت قمری- ابزار قبلهیابی و…
گفتار پایانی
به نظر دکتر قربانی کارآمدی و کاربردیسازی در همه زمینههای علوم نظری، علوم انسانی و علوم اسلامی امکانپذیر و قابل اجراست بهخصوص در مقوله حکومت اسلامی و اجراء آن در کشور اسلامی ایران و برخی ملل دیگر. ابتناء و حقوق مدون ایران بر مبانی فقهی اسلامی میتواند از بارزترین نمونههای کاربردی سازی علوم نظری و اسلامی باشد.
از این رو میتوان در فلسفه و عرفان و در همه زمینههای علوم نظری، با نمودارسازی یا برنامهنویسی کامپیوتری، برنامههایی با مخاطب عام بهویژه رسانههای سمعی و بصری، بهرهگیری از فضای مجازی، تبیین و تلخیص مباحث عام، چاپ و انتشار ارزان کتب مرجع، طرح و بررسی مطالب نفیس با روشهای نوین، ابزارسازی در راستای تبیین علوم طبیعی، کارآمدی و کاربردسازی در علوم نظری و علوم انسانی و علوم اسلامی را به تصویر کشید.
انتهای پیام/