| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد مبلغی:


چکیده کتاب فلسفه علم اصول در حوزه‌ها تدریس شود

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از تالیف کتاب فلسفه علم اصول گفت: با تدوین کتاب فلسفه علم اصول اولین کتاب در زمینه فلسفه علم اصول به صورت منظم، منسجم و مبسوط با ساختاری مشخص و برخوردار از استدلال های کافی و عمیق انجام گرفته است و خوب است چکیده آن در حوزه تدریس شود.
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی پنج شنبه ۳۰ ادریبهشت در آیین رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول تالیف آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در قم افزود: کتاب مذکور اثری غنی، دقیق وبرخوردار از استدلال های محکم، قوی و همراه با ارائه دیدگاه های مختلف است و تالیف چنین آثاری از افتخارات حوزه های علمیه است. مناسب است چکیده کتاب فلسفه علم اصول به عنوان منبع درسی در حوزه های علمیه انجام بگیرد.

 

منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آنچه که تا به حال بوده تنها یک نگاه پیش درآمدی و ارایه سرفصل های کلی از علم اصول بوده است، ولی ورود در خود فلسفه اصول به صورت استدلالی و تبدیل آن به ساختار و کتاب برای اولین بار اتفاق افتاده است.

 

وی گفت: حوزه علمیه قم پیشتاز طرح فلسفه علم اصول است که در یک روند تکاملی و تصاعدی انتقال به خارج از کشور پیدا کرده است و مورد استفاده متفکران عالم اسلام قرار گرفته است.

 

 

مبلغی بیان کرد: ما امروز با تالیف این کتاب متقن فلسفه علم اصول، شاهد هستیم که از آن کوشش نخستین و توصیف گرایانه پیش درآمدی، گامی به جلوتر گذاشته است و کتابی در خور توجه و عمیق به جامعه علمی و محققان عرضه می شود.

 

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: در ارتباط با دانش علم اصول، سه حوزه مطالعاتی از بیرون برای آن می توان در نظر گرفت که عبارتند: تاریخ علم اصول، متدولوژی استفاده از قواعد اصولی در استنباط (که یک مبحث فلسفه فقهی است) و سومین حوزه فلسفه اصول است. تاریخ علم اصول به صورت کامل و دقیق هنوز تحلیل و تحریر نشده است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: تاریخ علم اصول، افق های گسترده ای را فراروی محققان باز و زمینه افزایش ابداع ها و ابتکارات در این عرصه را فراهم می آورد.

 

مبلغی اظهار کرد: اگر تاریخ اندیشه ای علم اصول تدوین گردد، روند ابداع و ابتکار و نظم بخشیدن به اصول و ساختار آن، سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: تاریخ تحلیلی علم اصول، منبعی برای پاسخ گویی به شبهه عدم مشروعیت علم اصول است؛ که اخباریان به آن دامن می زدند.

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: آلیت علم اصول از مباحث دیگری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. سوال این است، آیا علم اصول توانسته، نقش آلی بودن خود را نسبت به فقه به درستی ایفاء کند؟ یا باید در مسیر خانه تکانی، تنقیح و بازسازی برای ایفای این نقش قرار گیرد و از این رهگدر بتواند ابزاری در خدمت به فقه به ویژه در مواجه با مسائل پیچیده امروز، قرار گیرد.

 

کتاب فلسفه علم اصول آیت الله صادق لاریجانی روز پنجشنبه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی و حضرت آیت الله صادق لاریجانی مولف کتاب رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

 
کد خبر : 23228
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:47
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)