| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از هنرمندان:


هنر، منبری اثرگذار برای انتقال ارزش‌های اسلامی و انقلابی است

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: هنر؛ منبری اثرگذار برای انتقال ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی از هنرمندان در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه هنر؛ منبری اثرگذار برای انتقال ارزش‌های اسلامی و انقلابی است، اظهار داشت: آستان قدس رضوی برای ایفای رسالت‌های عظیم فرهنگی و تبلیغی خود نیازمند روش‌های مختلف انتقال مفاهیم است که یکی از اثرگذارترین آن‌ها «هنر» است.

وی افزود: نقش‌هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری در تبیین‌ مفاهیم‌ و ارزش‌های‌ والای‌ اسلامی‌ برای جامعه‌ انسانی بسیار با اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تولید آثار هنری با مضامین اسلامی و تربیتی در پرورش صحیح و تعمیق سبک زندگی اسلامی برای جامعه بسیار مؤثر است، تصریح کرد: اتاق فکر مستندسازی، فیلم سازی و معماری در آستان قدس رضوی با استفاده از تجربیات و عضویت جمعی از متخصصان و هنرمندان تشکیل شود تا ضمن حمایت از این هنرها، بستری مناسب برای فعالیت هدفمند در جهت خلق آثار فاخر و مرتبط با رسالت‌های آستان قدس رضوی باشد.

وی هنرهای تصویری و نمایشی را در عمق بخشی به باورهای دینی نسل جوان کشور بسیار تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: نباید به هر قیمتی به دنبال جذب مخاطب بود، نباید برای جذب مخاطب، نگاه سکولار را به هنر وارد کرد، مزیت هنر اسلامی در حق گرایی و انطباق آن با فطرت انسان‌هاست.

وی ادامه داد: گاهی در قالب یک اثر هنری مفاهیم عالی و فاخری منتقل و بر جان مخاطب می‌نشیند که شاید ده‌ها تریبون قادر به انتقال آن‌ها نباشند.

وی افزود: آستان قدس رضوی تأسیس و فعال کردن مؤسسه هنری با حضور هنرمندان متعهد و فرهیخته را یکی از مأموریت‌های خود می‌داند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مشهد مقدس در حوزه هنر دارای ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه است، تصریح کرد: ظرفیت بالفعل، هنرمندان برجسته این شهر و ظرفیت بالقوه آن تمام هنرمندان و فرهیختگانی در سراسر عالم هستند که به این مضجع منور عشق و ارادت داشته و برای خدمتگذاری به آستان نورانی حضرت رضا(ع) آماده هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید بستری فراهم شود تا تمام هنرمندان دلداده به حضرت رضا(ع) بتوانند آثار فرهنگی و هنری خود را در جوار بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) به ظهور و بروز برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: به دنبال فعال کردن دانشکده هنر رضوی در مشهد مقدس هستیم؛ در کشور دانشگاه‌های هنر بسیاری وجود دارد اما دانشگاه هنر با پسوند رضوی اقتضائات و الزاماتی را دارد که این دانشکده باید از آن برخوردار باشد.

وی افزود: در نخستین گام نسبت به تشکیل رشته هنر در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) تأکید داریم چرا که موضوع توجه به هنر آن هم در پرتوی مضجع نورانی حضرت رضا(ع) با ظرفیت‌های فراوان بالفعل و بالقوه‌ای که مشهد مقدس دارد، بسیار با اهمیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طرح «زیر سایه خورشید» تنها حرکتی مقطعی در دهه کرامت نیست، گفت: باید این طرح به صورت یک پروسه و جریان فرهنگی تعریف شود نه پروژه که برای تحقق این مهم نیازمند اتاق فکری در این رابطه هستیم.

وی ادامه داد: مشهد مقدس بهترین بستر و زمینه برای ارائه سوغات فرهنگی و هنری است که می‌تواند ضمن حمایت از هنرمندان داخلی، مفاهیم عالی ایرانی-اسلامی را به جامعه منتقل کند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: راه اندازی شبکه بین‌المللی امام رضا(ع) را امری ضروری و لازم می‌دانیم، اکنون این شبکه روزانه چند ساعت پخش برنامه دارد که باید به ۱۲ ساعت افزایش یابد، البته موضوع تولید آثار فاخر هنری برای این شبکه بسیار با اهمیت است.

وی تصریح کرد: نباید به هر قیمتی به دنبال جذب مخاطب بود، نباید برای جذب مخاطب، نگاه سکولار را به هنر وارد کرد، مزیت هنر اسلامی در حق گرایی، انطباق آن با فطرت انسان‌ها و اتصال آن به انوار نورانی حضرات معصومین(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آمیخته بودن هنر با حکمت از مزیت‌های هنر اسلامی است، گفت: هنر اسلامی حکمت آمیز و حکمت آموز بوده و این مزیت هنرماست.

وی تأکید کرد: امروز فرصت‌ها اندک شده و تولید محتوای هنری با زمان کم برای مخاطبان بسیار با اهمیت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان با حضور رسانه‌ها در حرم مطهر مخالفتی نداریم، در این راستا تمام صحن‌های حرم مطهر به فیبر نوری مجهز و بهترین زوایا نسبت به گنبد مطهر برای حضور دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی اختصاص داده شده است، اما نسبت به حفظ آرامش و حال معنوی زائران نیز بسیار حساس هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد: از هر اقدامی که حال معنوی، آرامش و آسایش زائران را بر هم بزند در حرم مطهر باید پرهیز شود، بنابراین حضور رسانه‌ها و دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی در حرم مطهر باید بگونه‌ای برنامه ریزی شود که برهم زننده آرامش زائران نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تلاش داریم به نام امام رضا(ع) انجمن ادبی رضوی در استان‌های کشور تشکیل شود تا مشوقی برای شاعران و سرآینده‌های اشعار رضوی باشد.

وی تصریح کرد: بناداریم یکی از اماکن متبرکه حرم مطهر را به نحوی که مزاحمتی برای زائران نداشته باشد به شاعران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اختصاص دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: پیشکسوتان هنرمند نسبت به تربیت نسل جوان اهتمام جدی داشته باشند تا هنرهای فاخر همواره رونق و جاودانگی خود را حفظ کند.

در ابتدای این دیدار جمعی از هنرمندان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69642
تاريخ ثبت خبر : 22 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:36
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)