| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد مبلغی در نشست وحدت و تمدن نوین اسلامی:


نگاه اسلام به تمدن مطلوب، نگاه فرهنگی است/ قرآن؛ منبع مهمی برای تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام مبلغی در نشست هم اندیشی وحدت و تمدن نوین اسلامی گفت: باید اعتراف کرد قرآن مجید منبع بسیار خوبی برای شناخت تمدن اسلامی است و برای اینکه امنیت را در جامعه حاکم کنیم در درجه اول باید آن جامعه اخلاقی و فرهنگی باشد.نگاه اسلام به تمدن مطلوب، نگاه فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، اولین نشست هم اندیشی وحدت و تمدن نوین اسلامی، صبح امروز ۱۱ خردادماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حسین کلباسی، محمدعلی آذرشب و لیزولیت ابید از دانشگاه وین و دیگر استادان دانشگاه و علاقه مندان در تالار باستانی پاریزی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

در این نشست هم اندیشه منوچهر متکی معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: تمدن و وحدت اسلامی از صدر اسلام ظرفیت‌ها و شاخصه‌های مختلفی در طول یک قرن شکل گرفت. در مقاطعی از تاریخ اسلام ما رشد و نمو تفکر مبتنی بر تمدن‌ سازی اسلامی را شاهد هستیم. در قرن دهم دوره‌ هایی هجمه‌ های سنگینی درون اسلام شکل گرفت.

 

وی ادامه داد: تمدن اسلامی برای جوامع بشری دارای پیام های مختلفی بوده و هست. باید بگوییم که نهادها و سازمان های بسیاری از جمله دانشگاه مذاهب اسلامی، مجمع تقریب، سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت خارجه در بحث تمدن نوین اسلامی وارد شدند تا بابهره گیری صاحب نظران، چیستی و چرایی و چگونگی ماهیت و شاخص آن، موانع و مشکلات فرا روی تمدن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

 

متکی با اشاره به نشست های دیگر در ادامه این نشست، اظهار کرد: این نخستین نشست هم اندیشی با اساتید و صاحب نظران و اندیشمندان است که امیدوارم این نوع جلسات ادامه پیدا کند و قرار است که در خارج از کشور نشست هایی در این خصوص برپا شود.

 

حجت الاسلام احمد مبلغی با اشاره به این موضوع که برای شناخت تمدن اسلامی بهترین منبع قرآن مجید است اظهار کرد: باید اعتراف کرد قرآن مجید منبع بسیار خوبی برای شناخت تمدن اسلامی است، هر چند که وجوه برای شناخت تمدن اسلامی قرار نگرفته است. گاهی مراجعات زودگذر، شتابزده انجام گرفته ولی جای یک مطالعات عمیق و دقیق و روش‎مند و جمعی و گروهی و دارای چند ابعاد و لایه با تمدن اسلامی با وجوه قرآن خالی احساس می شود که باید به آن بپردازیم.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ابتدا باید کلید واژه تمدن اسلامی را شناسایی کرد و طبق این سری واژه‌ها موضوعات را ساماندهی داد. باید روش رجوع به قرآن اول تعریف شود. یکی از مطالعات تمحیدی شناخت کلید واژه اصلی و اساسی این حوزه است. یکی از این کلید واژه ها قریه است. قریه صرف محل اجتماع مدینه و شهر نیست در قرآن از شمول و گستردگی بیشتری برخوردار است.  قریه در قرآن ۵۹ مورد بکار رفته که شاهد این مساله هم کاربردهای معنایی و متنوع این واژه و حجم انبوه استعمال آن است.

 

وی گفت: شاخصه های تمدن نوین اسلامی داشتن حکومتی سالم است قرآن از فساد ناشی از ملوک و پادشاهان در ارتباط با قریه سخن گفته است. مورد بعدی اینکه قوانین درست اجتماعی باید وجود داشته باشد جامعه فاقد گروه مرجع در مسیر افول قرار می‌گیرد. پس یک تمدن اسلامی دقیقا باید براساس نوامیس اجتماعی رفتار کند.

 

به گفته مبلغی، برخورداری از فرهنگ اخلاقی و اسلامی و در شکل اکمل آن اسلامی یکی از ویژگی های جامعه امن است. نگاه اسلام به تمدن نگاه فرهنگی است و فرهنگ را با همه مظاهر آن برای جامعه ضروری می ‌داند. قریه باید امن باشد جامعه‌ای که در آن تروریسم و خشونت حاکم است امنیت و تمدن ندارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اختلافات مذهب موجب دور شدن از تمدن اسلامی می شود، گفت: جامعه دچار تفرقه در مسیر ناامنی قرار دارد. یکی از این ناامنی ‌ها نیز وجود اختلافات مذهبی و طائفه‌گرایی است. مذهب چنین چیزی ضربه به امنیت جامعه وارد می کند. برای اینکه امنیت را در جامعه حاکم کنیم در درچه اول باید آن  جامعه اخلاقی و فرهنگی باشد.نگاه اسلام به تمدن مطلوب، نگاه فرهنگی است. همین طور تروریسم دور باشد تا جامعه ای امن داشته باشیم.

 

مبلغی بیان کرد: جامعه بدون اخلاق، فرهنگ نمی تواند به سمت تمدن حرکت کند. مورد دیگری که می توان برای ایجاد تمدن برشمرد آسوده خاطری جامعه است باید همه چیز منظم و در چارچون امنیتی خود قرار بگیرد. اینکه مقام معظم در اقتصاد مقاومتی تاکید دارد به این علت است که جامعه بدون مقاوم سازی جامعه نیست و آسوده خاطر هم نخواهد بود و با بحران مواجه می شود. اقتصاد جامعه باید خودایستا و بر مبانی آسودخاطری خودمان بنا شود.

 

وی در خصوص ارتباطات جهانی گفت: قریه مطلوب از لحاظ قرآن این است که نباید درها را ببندیم و از هر مکان رزقی به این قریه می آید. از نظر قرآن کریم مطلوب این است که روابط داشته باشیم پس اول اقتصاد مقاوم بعد ارتباط با جهان و این ارتباط باید هوشمند باشد. خصوصیت دیگر معنویت است جامعه غیرمعنوی و غیرمرتبط با خدا شکست می‌ خورد. خصیصه دیگر رسانه ها و تبلیغات است. رسانه ها باید براساس نگاه انساان اخبار را انتقال دهند و مردم باید با رسانه ها در ارتباط باشند قریه ای که از اخبار و اصلاعات دور باشد عقب می ماند. پس جامعه پویای تمدن اسلامی باید دارای رسانه قوی باشد.

 

مبلغی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر جامعه اسلامی در یکی از این ابعاد جا بماند و یکی از شاخصه ها اخلاق، فرهنگ، اجتماع، جامعه، سیاست، معنویت و رسانه جا بماند از آن جایی که تمام این موضوعات در هم پیچیده و به هم تنیده هستند و از یکدیگر تاثیر میگیرند باعت اختلال در دیگر موارد می شود. ما باید جامعه ای پویا و با امنیت داشته باشیم که به حمدلله انقلاب اسلامی تمام این موقعیت ها را ایجاد کرده است.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 23856
تاريخ ثبت خبر : 11 خرداد 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:04
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)