| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


نقش معیت قیومیه صدرایی در تفسیر «و هو معکم اینما کنتم»

پایان‌نامه ارشد «نقش معیت قیومیه صدرایی در تفسیر «و هو معکم اینما کنتم»» توسط محدثه محمدی جمال نگاشته و زینب برخورداری، استاد راهنما و احد فرامرز قراملکی، استاد مشاور این پایان نامه در دانشگاه تهران بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «نقش معیت قیومیه صدرایی در تفسیر «و هو معکم اینما کنتم»» توسط محدثه محمدی جمال نگاشته شده است.

زینب برخورداری، استاد راهنما و احد فرامرز قراملکی، استاد مشاور این پایان نامه در دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

آیه «و هو معکم أینما کنتم» یکی از آیات متشابه قرآن کریم است. مفسران در مواجهه با این آیه و در فهم معنای «معیت» دچار چالش شدند.

آنها برای گریز از تعارض ظاهری آیه با مبانی اعتقادی، «معیت» را در معانی مجازی دانسته اند و آن را به معانی مختلفی، چون: «علم» و «احاطه» تأویل نمودند.

 ملاصدرا، برخلاف عموم مفسران، معیت را در معنای حقیقی می داند و آن را به «معیت قیومیه» معنا می کند.

تفسیر ملاصدرا نشأت گرفته از نظام فلسفی-عرفانی او یعنی حکمت متعالیه است. در میان مباحث فلسفی، بحث از «معیت»، ذیل بحث از «تقدم و تأخر» مطرح شده است.

ملاصدرا براساس دو اصل «اصالت وجود» و «تشکیک در وجود»، دو قسم «تقدم و تأخر بالحقیقه» و «تقدم و تأخر بالحق» را به اقسام پنجگانه تقدم و تأخر می افزاید اما معیت قیومیه پیش از آنکه بحثی فلسفی باشد، ثمره مواجهه عرفانی صدرالمتألهین با آیه «و هو معکم أینما کنتم» است.

او قول به وحدت شخصی وجود و تبدیل علیت به تشأن و ظهور خداوند در مظاهر، موجودات را مستقل از خدا نمی داند؛ به نحوی که بین خدا و مخلوقات جدایی و انفصالی نیست که نیازمند ارتباط و اتصال باشد.

فارغ از پیش‌فرض‌های عرفانی در تفسیر معیت، قول به «معیت قیومیه» بدون رویگردانی از ظاهر آیه مذکور، مسئله فهم آیه را حل می کند و سبب توسعه معنای معیت و تبلور قسم جدیدی از «معیت» در فلسفه اسلامی می شود. اما عدم سازگاری با سیاق آیه و تحمیل پیش‌فرض‌های مفسر بر معنا، از انتقاداتی است که بر نظریه «معیت قیومیه» در تفسیر این آیه وارد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 63262
تاريخ ثبت خبر : 7 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:50
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)