| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بزرگداشت مهدی گلشنی؛


نقش برجسته گلشنی در شبکه‌سازی نخبگان علوم انسانی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: گلشنی معلم به معنای واقعی است و کسانی که با ایشان سر و کار دارند، همگی نقل می‌کنند که دکتر گلشنی معلم به تمام معنا است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، مراسم بزرگداشت مهدی گلشنی بنیان‌گذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، چهره ماندگار عرصه فیزیک و عضو پیوسته فرهنگستان علوم، با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش شب گذشته دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ابراز داشت: این مجلس برای بزرگداشت یکی از چهره‌های سرشناس کشورمان است و ما باید این روش گذشته را که وقتی کسی زنده بود مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گرفت و وقتی از دنیا می‌رفت می‌گفتند ما چه گوهر گرانبهایی را از دست داده‌ایم، کنار بگذاریم.

وی عنوان کرد: ما مصمم شده‌ایم تا از بزرگان علم و دانش و کسانی که به فرهنگ خدمت کرده‌اند تجلیل کرده و برای آنها مجالس بزرگداشت برگزار کنیم که یکصد و پنجاه و یکمین این نشست‌ها به دکتر مهدی گلشنی اختصاص دارد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: گلشنی از نوادر علمی این دوران و از کسانی است که بین عقل و نقل جمع کرده است. در عین حال که رشته ایشان فیزیک بوده و گذشته از اخلاق کریمه‌ای که در وجود این بزرگوار وجود دارد. گلشنی معلم به معنای واقعی است و کسانی که با ایشان سر و کار دارند، همگی نقل می‌کنند که دکتر گلشنی معلم به تمام معنا است.

وی اظهار داشت: آقای گلشنی از افراد برجسته کشور است گذشته از رشته اختصاصی ایشان از فلسفه اسلامی اطلاعات خوبی دارد و باید امثال دکتر گلشنی الگویی برای نسل جوان جویای علم باشد و نسل جوان ما از تعصب و تنگ‌نظری خود را به د ور دارد.

خصایص برجسته چهارگانه دکتر گلشنی

در بخش دیگری از این مراسم بزرگداشت، احمد کتابی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بیان خصایص برجسته چهارگانه از مهدی گلشنی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های دکتر گلشنی جامعیت کم‌نظیر علمی ایشان است. همه کسانی که با دکتر گلشنی از نزدیک همکاری و مراوده داشته و یا نوشته‌ها و گفته‌های ایشان را خوانده‌ یا شنیده‌‌اند و از گستردگی ژرفایی، جامعیت، استثنایی ایشان در انواع علوم و معارف بشری شگفت‌زده می‌شوند.

وی دومین ویژگی قابل تحسین مهدی گلشنی را تواضع کم‌نظیر این استاد برتر برشمرد و گفت: برخورداری از دانش بی‌کران و شهرت فراوان نه تنها دکتر گلشنی را مغرور نساخته که سهل است به تعبیر زیبای سنائی غزنوی «وی» را از وی ستانده است.

کتابدار اظهار کرد: سومین ویژگی دکتر گلشنی پایبندی استوار او و اخلاق علمی و تقید سرسختانه‌اش به اصول و مبانی آکادمیک ا ست که بعد از ارزش‌های دینی برای  ایشان همیشه به منزله خط قرمز بوده است. در طول سالیان دراز خدمت دانشگاهی،‌آنجا که پای  اصول علمی و آکادمیک پیش می‌اید دکتر گلشنی با همه فروتنی و انعطاف‌پذیریش اهل گذشت و انعطاف نبوده و ذره‌ای کوتاهی نکرده است.

وی تصریح کرد: فضیلت‌گرایی و انسان‌دوستی چهارمین ویژگی شخصیت دکتر گلشنی است. گمان می‌کنم همه آشنایان و همکاران دکتر گلشنی شاهد مثال‌های فراوانی در زمینه فضیلت‌های اخلاقی و نوع‌دوستی ایشان بوده‌ و هستند.

بسیاری از مفاهیم دانش‌های جهانی از طریق دکتر گلشنی وارد حوزه نقد و بررسی در ایران شد

حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت مهدی گلشنی ابراز کرد: دکتر گلشنی شخصیتی متواضع با دانش‌های مختلف است و خدماتی که دکتر گلشنی متوجه علوم انسانی کرد اگر این خدمات وجود نداشت قطعا علوم انسانی امروز از این وضعیت برخوردار نبود.

وی با اشاره به نقش موثر و منحصربه فرد گلشنی در تمهید شبکه نخبگانی علوم انسانی کشور عنوان کرد: امروز به برکت استاد گلشنی ۱۸۰۰ استاد علوم انسانی مانند یک شبکه در این شورا عضویت دارند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از مفاهیم دانش‌های جهانی از طریق دکتر گلشنی وارد حوزه نقد و بررسی در ایران شد.

قبادی ویژگی موسس و به روز بودن را از دیگر خصوصیات مهدی گلشنی برشمرد و گفت: انسان ممکن است دانش‌ها و توانایی‌های گوناگون داشته باشد اما دکتر گلشنی در بسیاری از امور موسس بود و از ذهنی نو شونده که ناشی از اخلاق دینی است برخوردار است.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 23019
تاريخ ثبت خبر : 28 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:16
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)