| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دفاع پایان‌نامه؛


نقش احزاب و جناح‌های سیاسی بر رفتار انتخاباتی در ایران

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی با عنوان «نقش احزاب و جناح‌های سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان در ایران» توسط حمیدرضا پهلوان باقری نگاشته شده و دکتر سیدامامی و دکتر مجیدی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه امام صادق(ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی با عنوان « نقش احزاب و جناح های سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان در ایران؛ مطالعه موردی شهرستان تفت» توسط حمیدرضا پهلوان باقری نگاشته شده است.
دکتر سید امامی و دکتر مجیدی، استاد راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه امام صادق (ع) بودند.
جلسه دفاع از رساله دکتری «نقش احزاب و جناح های سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان در ایران» روز شنبه ۳ تیر برگزار شد.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می آید:

هدف از این تحقیق بررسی نقش احزاب و جناح‌های سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران است که به صورت موردی شهرستان تفت مورد مطالعه قرار گرفته است. سؤال اصلی این پژوهش این است که احزاب و جناح‌های سیاسی چه نقشی در رفتار انتخاباتی شهروندان در ایران دارند؟

 این مطالعه با تأکید بر نقش احزاب و جناح‌های سیاسی در رفتار انتخاباتی شهروندان در شهرستان تفت صورت گرفته است؛ به عبارت دیگر، بخش تجربی پژوهش متمرکز بر نقش احزاب و جناح‌های سیاسی در شهرستان تفت بوده است.

 برای نیل به این هدف کوشیده‌ایم بر درک و استدلال فعالان حزبی و جناحی در این شهرستان متمرکز شویم و به فهم این مطلب نائل شویم که آنان چه برداشتی از نقش خود در اثرگذاری بر چگونگی مشارکت انتخاباتی شهروندان و نحوه رأی دادن آنان دارند. روشی که برای این مطالعه برگزیده‌ایم انجام مجموعه‌ای از مصاحبه‌های کیفی نیمه ساختمند بوده است.

فصل اول و دوم مبتنی بر منابع موجود با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و داده‌های پژوهشی پیشین است و فصل سوم بر اساس مصاحبه با منتخبی از فعالان حزبی در شهرستان تفت تنظیم شده است.

نتایج حاصل از پژوهش‌های پیشین که در این پژوهش تجمیع شده به رغم پاره‌ای یافته‌های متناقض نشان می‌دهد، رفتار انتخاباتی شهروندان تا حدودی متأثر از احزاب و جناح‌های سیاسی بوده است ولی این تأثیرگذاری در طول دوره‌های مختلف انتخابات در جمهوری اسلامی ایران متفاوت بوده و با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است اما می‌توان ادعا کرد که به صورت کلی اثرگذاری احزاب و جناح‌های سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان رو به رشد بوده و به ویژه در دوره‌های اخیر نقش بسزایی را به خود اختصاص داده است.

هرچند شاید درصد کمی از جامعه به صورت حزبی و جناحی فکر و رفتار کنند ولی برای عموم جامعه این امر مهم است که احزاب و جناح‌های سیاسی از چه کسی حمایت می‌کنند و در واقع یکی از ملاک‌های مردم در رأی دادن محسوب می‌شود.

 یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها نیز بیانگر آن است که فعالان حزبی و جناحی به جد بر این باورند که با فعالیت‌های ترویجی، تبلیغی و بسیج کننده خود توانسته‌اند بر مشارکت رأی دهندگان در انتخابات و نوع رأیی که به صندوق می‌ریزند اثرگذار باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 48658
تاريخ ثبت خبر : 4 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 17:35
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)