| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


نقد و بررسی عدالت طبیعی ساگدن از نگاه اقتصاد اسلامی

مقاله « نقد و بررسی عدالت طبیعی ساگدن از نگاه اقتصاد اسلامی»، به تقریر ایدۀ ساگدن در باب ظهور و تداوم میثاق‏ ها و تلقی تطوری وی از عدالت اقتصادی و ارزیابی انتقادی آن می‏ پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله «نقد و بررسی عدالت طبیعی ساگدن از نگاه اقتصاد اسلامی» توسط سیدهادی عربی دانشیار دانشگاه قم  و محمدجواد رضائی دکترای علوم اقتصادی و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام به نگارش درآمده است. در چکیده این مقاله می خوانیم:  

برخی اقتصاددانان و فیلسوفان معاصر از جمله ساگدن با استفاده از نظریه بازی ‏ها، به تبیین عدالت پرداخته‏ اند. این مقاله به تقریر ایدۀ ساگدن در باب ظهور و تداوم میثاق‏ ها و تلقی تطوری وی از عدالت اقتصادی و ارزیابی انتقادی آن می‏ پردازد. ارزیابی انتقادی نظریه عدالت طبیعی ساگدن با استفاده از روش تحلیلی-نظری و بهره‏ گیری از آموزه‏ های اسلامی صورت می گیرد. بنا به یافته های تحقیق، «ظهور میثاق ها در وضعیت بی‏سامانی به عنوان ابزار گزینش تعادل» و «تأثیرگذاری چنین میثاق‏ هایی بر درک افراد از عدالت» از جمله اصول ایدۀ ساگدن است. هرچند شیوۀ تحلیلی وی از مزیتی چون توجه به هنجارها برخوردار است، اما با مشکلاتی همچون «تحویل ناپذیری ارزش‏ هایی چون عدالت به واقعیت ‏ها»، «مخالفت درک شهودی و اسلامی با معیار پایداری به مثابه عنصر مقوّم وضعیت عادلانه» و «عدم کفایت تمسک به رویکردهای انسان‏محورانه برای حل تعارض منافع» روبرو است. دیدگاه ساگدن در تحلیل عدالت شباهت هایی با دیدگاه های اسلامی از جمله دیدگاه علامه طباطبایی در مورد چگونگی شکل گیری توافق های اجتماعی دارد. با این وجود، انتظار تحقق عدالت براساس میثاق‏ های برخاسته از پیگیری نفع شخصی، آن گونه که ساگدن می گوید، امکان پذیر نیست و روند شکل گیری توافق بر سر هنجار عدالت و حل اختلاف در زمینه تزاحم منافع در مرحله اجرا نیازمند بهره مندی از شریعت است.

متن کامل مقاله اینجا قابل مشاهده است.

 

کد خبر : 50436
تاريخ ثبت خبر : 8 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:54
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)