| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

منتشر شد:


نخستین جلد از کتاب‌شناسی فلسفه مضاف با موضوع «فلسفه دین»

به همت مرکز دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نخستين جلد از کتاب‌شناسی فلسفه مضاف با موضوع «فلسفه دين» منتشر شد.

به گزارش طلیعه؛ این کتاب که با عنوان کتاب‌شناسی فلسفه‌های مضاف؛ فلسفه دین منتشر شده و در آن به معرفی ۲۰۹۴ کتاب و مقاله از کتابخانه‌های مختلف پرداخته‌ شده است، هفدهمین جلد از مجموعه کتاب‌شناسی‌های علوم عقلی مرکز است که در آن حدود پنجاه هزار عنوان کتاب و مقاله معرفی شده است.

فلسفه‌های مضاف، دانش‌هایی هستند که به مبانی فلسفی یک موضوع و یا با نگاهی درجه دوم به یک علم می‌پردازند. بنابراین، این فلسفه‌ها گاه مضاف به موضوعی خاص هستند و گاه مضاف به علوم‌اند؛ برای نمونه، گاه از فلسفه حقوق سخن می‌گوییم و گاه از فلسفه علم حقوق. عنوان فلسفه مضاف در مجموعه پیش‌رو، دربردارنده هر دو برداشت از فلسفه مضاف است.

از این‌رو، این مجموعه هم کتاب‌شناسی منابعی است که به مبانی فلسفی یک موضوع نظر داشته‌اند و هم کتاب‌شناسی منابعی که به فلسفه مضاف به علم پرداخته‌اند. در نخستین جلد از مجموعه کتاب‌شناسی فلسفه‌های مضاف، که مشتمل بر کتاب‌شناسی فلسفه دین است، به‌خاطرویژگی موضوع آن، تنها گونه نخست از فلسفه مضاف طرح‌شدنی است و سخنی از کتاب‌شناسی فلسفه مضاف به علم به میان نمی‌آید. بنابراین در این جلد، منابع مشتمل بر تفکر فلسفی درباره دین و موضوعات مطرح در آن معرفی شده‌اند.

اطلاعات مجموعه کتاب‌شناسی‌های مرکز علاوه بر عرضه در قالب کتاب‌های کتاب‌شناسی، در آینده‌ای نه چندان دور در قالب نرم‌افزارهایی با امکانات نرم‌افزاری شایسته عرضه خواهد شد.

کتاب‌شناسی‌های این مرکز، از دو بخش تشکیل شده‌اند: ۱) معرفی منابع؛ ۲) فهرست‌ها.

بخش اول: معرفی منابع

در بخش اول، هر کتاب با گزینه‌های ذیل معرفی شده است: شهرت و نام پدیدآور، تاریخ ولادت و وفات پدیدآور، شماره منبع، نماد نوع منبع، عنوان منبع، نام مترجم، مصحح، محقق و…؛ معادل انگلیسی پدیدآوران منابع (در ترجمه‌ها)، محل نشر، نام ناشر، تاریخ نشر، نوبت چاپ، تعداد صفحات، قطع، زبان، شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب)، درجه، محل نگهداری، شماره ثبت، موضوعات به صورت درختی، محل درج و شماره جلد (در موارد لازم).

بخش دوم: فهرست‌ها

بخش دوم این کتاب، به فهرست‌های مختلفی اختصاص یافته است که زمینه جست‌وجو در بخش اول کتاب را فراهم می‌کند. در این بخش، فهرست‌های ذیل آورده شده‌اند:

‌أ) فهرست پدیدآوران: این فهرست دربردارنده نام کسانی است که آثار آنها در ضمن کتاب‌شناسی معرفی شده‌اند. از مزایای آن، این است که نقش‌های مختلف پدیدآوران اعم از مؤلف، مترجم، محقق، مصحح و تعلیقه‌نویس و… در آن جدا از یکدیگر ذکر شده‌اند.

‌ب) فهرست منابع فارسی: مراد از منابع فارسی، منابعی است که به زبان فارسی نگارش یافته‌اند.

‌ج)فهرست منابع عربی: مراد از منابع عربی، منابعی است که به زبان عربی نگارش

یافته‌اند.

‌د) فهرست موضوعات: در فهرست موضوعات، موضوعات کلی منابع حداکثر در حد

سه شاخه معرفی شده، و به محل درج آنها ارجاع شده است.

‌ه) فهرست آثار: ذیل فهرست آثار نام شخصیت‌ها و پدیدآورانی آورده شده است که مطالبی درباره آثار آنها در منابع کتاب‌شناسی شده آمده است.

‌و) فهرست اعلام: در فهرست اعلام، نام اعلامی ذکر شده است که درباره آنها در منابع کتاب‌شناسی شده، بحث شده است.

‌ز) فهرست گرایش‌ها: مراد از گرایش‌ها، مکاتب، فِرق و نحله‌هایی هستند که درباره آنها در منابع کتاب‌شناسی‌شده، بحث شده است

منبع: مهر

کد خبر : 3463
تاريخ ثبت خبر : 6 اسفند 1393
ساعت بارگزاری خبر : 22:18
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)