| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدحسین جمشیدی عنوان کرد:


مهم‌ترین رسالت دانشگاه و دانشگاهیان از نظر امام خمینی(ره)

جمشیدی با اشاره به این‌که از نظر امام خمینی مهم‌ترین رسالت دانشگاه این است که جامعه را به سمت کمال ببرد، گفت: در واقع دانشگاه تجلی‌گاه فطرت حقیقت‌جوی آدمی است که رسالت هدایت انسان را بر عهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) ویژه‌نامه‌ای با عنوان «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، بررسی ابعاد دانشگاه اسلامی تمدن‌ساز در نگاه امام خمینی(ره)» منتشر کرد. متن گفت‌وگوی محمدحسین جمشیدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با این نشریه بدین شرح است:

محمدحسین جمشیدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، در پاسخ به این پرسش که حضرت امام خمینی(ره) چه رسالتی برای دانشگاهیان قائل هستند؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه حضرت امام خمینی(ره) عالمی برجسته، یک فقیه وارسته، عالم دینی و اسلام‌شناس صاحب‌نظری بودند، در اندیشه ایشان، دانشگاه از یک‌سو به‌عنوان جایگاه تعلیم و تعلم، علم‌آموزی، کسب امور آیات خلقت و هستی و درواقع به‌عنوان تجلی‌گاه فطرت حقیقت‌جویی انسان در نظر گرفته می‌شود که رسالت هدایت انسان را بر عهده دارد و زمینه‌ای برای صعود انسان به‌سوی مقام و جایگاه خلیفه الهی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، دانشگاه نقش مهمی در جهت تربیت متخصصان و صاحب‌نظران متعهد دارد که بتوانند جامعه را به سمت توسعه به‌پیش ببرند و جلوی ظلم و ستم و بی‌عدالتی را بگیرند. همچنین ازآنجایی‌که نگاه امام(ره)، نگاه به علم و معرفت است، با توجه به نقشی که عنصر علم و معرفت و آگاهی در پیشبرد امور جامعه دارد و دانشگاه و دانشگاهیان به‌مثابه جایگاهی هستند که علم و آگاهی را در جامعه بسط و توسعه می‌دهند، از این منظر هم دانشگاه دارای جایگاه مهمی در اندیشه امام خمینی(ره) است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: این جایگاه در حدی است که حضرت امام(ره) حتی در مورد جنگ ایران و عراق می‌فرمایند: جنگ مسئله مهمی است ولی حل می‌شود اما مسئله دانشگاه، یک مسئله فوق‌العاده است و افرادی که از دانشگاه بیرون می‌آیند، یا مخرب یا سازنده کشور هستند؛ بنابراین می‌فرمایند اهمیت دانشگاه، به‌مراتب از اهمیت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بالاتر و با اهمیت‌تر است.

جمشیدی درباره نقش دانشگاهیان در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی گفت: حضرت امام خمینی(ره) قائل به این مسئله هستند که اگر دانشگاه و دانشگاهیان، رسالت اصلی خود را بتوانند تحقق ببخشند و افراد شایسته‌ای از درون دانشگاه‌ها بیرون بیایند، مهم‌ترین رسالت این دانشگاه و این افراد این است که جامعه را به سمت کمال ببرند، ارزش‌های انقلاب اسلامی را پاسداری کنند و مانع نفوذ اجانب و بیگانگان در درون انقلاب و نهادهای انقلابی شوند.

وی ادامه داد: درواقع، دانشگاهیان با تشخیص خطرها، توطئه‌ها و زیان‌هایی که از جانب قدرت‌های بیگانه یا به تعبیر خود حضرت امام(ره) دسیسه‌های خناسان مطرح می‌شود، با تشخیص و اعلام این‌ها به جامعه می‌توانند جلوی ایجاد انحراف در مسیر انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی را بگیرند و حافظ و پاسدار نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: به همین جهت، ایشان بر روی مسائلی همانند انقلاب فرهنگی، تهاجم فرهنگی، اهمیت دادن به مسئله تعلیم و تربیت، درصحنه بودن دانشگاه و دانشگاهیان، توجه به قشر دانشگاهی و اینکه متعهد باشند تا بتوانند رسالت انقلاب و حفظ ارزش‌های انقلاب را برعهده‌گرفته و جلوی انحرافات، بدعت‌ها و نفوذ جریانات فکری چپ و راست را گرفته و از طریق علم و آگاهی، زمینه را برای بقای نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند، تأکید می‌کنند.

جمشیدی درباره ویژگی‌های دانشگاه اسلامی از منظر امام خمینی(ره) نیز گفت: حضرت امام(ره) با اضافه کردن پسوند اسلام به دانشگاه، سعی می‌کنند رسالت و جایگاه اصلی دانشگاه را با این واژه بیان کنند و به همین جهت می‌فرمایند: در درجه اول، رسالت دانشگاه اسلامی تربیت انسان الهی است و این رسالت هم بدون تأکید بر تربیت و پرورش و تزکیه نفس انسان‌ها محقق نمی‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: به همین جهت، مبنای حرکت دانشگاه اسلامی در جهت بقای انقلاب و ارزش‌های انقلابی، خداباوری و خدامحوری، و تزکیه نفس و ولایت‌پذیری است که حاصل آن چنین خواهد بود که دانشگاهیان، با تکیه‌بر خودباوری و خوداتکایی می‌توانند زمینه تحقق استقلال جامعه و حفظ نظام اسلامی را بر عهده بگیرند.

ویژه‌نامه‌ «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، بررسی ابعاد دانشگاه اسلامی تمدن‌ساز در نگاه امام خمینی(ره)» توسط مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی در خردادماه ۹۶ به مدیر مسئولی سیدمحمد هاشمی تروجنی در ۵۸ صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 49408
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)