| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالحمید آکوچیان:


منشأ امنیت درونی است/ایجاد امنیت با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی با ایجاد امنیت در ارتباط است، گفت: برخی پیشرفت‌ها محصولات توسعه هستند اما به ایجاد امنیت منجر نمی‌شود در صورتی که سبک اسلامی می‌تواند به ایجاد آرامش و امنیت نهایی بیانجامد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید آکوچیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در گفت‌وگویی به تببین ابعاد امنیت از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: امنیت از جمله نیازهای فطری انسان است و افراد برای تعالی زندگی خود نیاز به امنیت که دربردارنده احساس سعادت و رضایت است دارند تا به آرامش قلب برسند و به آینده امیدوار باشند.
وی ایجاد امنیت را سبب نگه داشته شدن حرمت سایر انسان‌ها دانست و گفت: بود و نبود امنیت با میزان جرائم و اتفاقات ناگوار که آرامش را بر هم می‌زند و امید را مختل می‌کند در ارتباط است، اما احساس امنیت به درون افراد باز‌می‌گردد چه بسا در جامعه‌ای امنیت وجود داشته باشد اما مردم جامعه احساس امنیت نکنند.
حجت‌الاسلام آکوچیان به استنادات قرآنی اشاره و در بیان منشأ امنیت گفت: خداوند در آیه ۸۱ و ۸۲ سوره مبارکه انعام می‌فرمایند: «وَکَیْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَکْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّکُمْ أَشْرَکْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ عَلَیْکُمْ سُلْطَانًا فَأَیُّ الْفَرِیقَیْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ؛ و چگونه از آنچه شریک [خدا] مى‌‌گردانید بترسم با آنکه شما خود از اینکه چیزى را شریک خدا ساخته‏‌اید که [خدا] دلیلى درباره آن بر شما نازل نکرده است نمى‌هراسید پس اگر می‌دانید کدام یک از [ما] دو دسته به ایمنى سزاوارتر است؛ کسانى که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‏‌اند آنان راست ایمنى و ایشان راه‏یافتگانند».
وی ادامه داد: مفهوم ایمان و امن هم ریشه است و در واقع ایمان به انسان امنیت می‌بخشد، بنابراین امنیت ریشه درونی دارد. امنیت زمانی مخدوش می‌شود که ظلمی روا  شود و فردی آسیب ببیند، بدین ترتیب ابتدا باید تک تک افراد جامعه مورد آموزش و تربیت برای رسیدن به باوری قلبی قرار گیرند تا خروجی آن ایجاد جامعه‌ای با عنصرهای امن باشد.
ایمان افراد، امنیت را از فرد به جامعه انتقال می‌دهد
حجت‌الاسلام آکوچیان با بیان اینکه ایمان افراد، امنیت را از فرد به جامعه انتقال می‌دهد، تصریح کرد: در آیه ۱۲۶ سوره مبارکه بقره آمده است: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ؛ و چون ابراهیم گفت پروردگارا این [سرزمین] را شهرى امن گردان و مردمش را هر کس از آنان که به خدا و روز بازپسین ایمان بیاورد از فرآورده‌‏ها روزى بخش فرمود و[لى] هر کس کفر بورزد اندکى برخوردارش مى‌‏کنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى‌‏کشانم و چه بد سرانجامى است».
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: کعبه به عنوان خانه‌‌ای توحیدی منشأ امنیت قرار داده شده است به نحوی که وقتی حجاج محرم می‌شوند از کوچکترین عملی که سبب ایجاد ناامنی برای سایرین می‌شود همچون از بین بردن یک پشه نیز باید اجتناب کنند.
مسئولان ایجاد امنیت در جامعه
حجت‌الاسلام آکوچیان در ادامه سخنان خود به مسئولان ایجاد منیت در جامعه بر اساس نگاه قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: در آیه ۸۳ سوره نساء خداوند فرموده است: «وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا ؛ و چون خبرى [حاکى] از ایمنى یا وحشت به آنان برسد انتشارش دهند و اگر آن را به پیامبر و اولیاى امر خود ارجاع کنند قطعا از میان آنان کسانى‏‌اند که مى‌ توانند درست و نادرست آن را دریابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلما جز [شمار] اندکى از شیطان پیروى می‌کردید».
وی افزود: در این آیه رجوع به پیامبر اکرم(ص) برای یادگیری سبک زندگی همراه با آرامش برای ایجاد امنیت پیشنهاد شده است. فراگیری سبک زندگی اسلامی سبب تقویت ایمان در افراد و به تبع آن ایجاد جامعه‌ای متشکل از افراد مؤمنی که در راستای ایجاد امنیت زندگی می‌کنند می‌شود. همچنین برای ایجاد امنیت نیاز به  یک ساختار حکومتی سالم اسلامی است.
حجت‌الاسلام آکوچیان به موانع ایجاد امنیت اشاره و عنوان کرد: در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه نحل خداوند با بیان مثالی فرمودند: « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ؛ و خدا شهرى را مثل زده است که امن و امان بود [و] روزیش از هر سو فراوان مى‌‏رسید پس [ساکنانش] نعمت‌هاى خدا را ناسپاسى کردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى‌دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانید». بنابراین کفران نعمت و کفر ورزیدن سبب می‌شود که افراد به دست خود امنیت را از شهر و دیار خود دور کنند.
وی افزود: آزادی، استقلال و سرمایه‌های اجتماعی ما که در حفظ آن تلاش چندانی نمی‌کنیم، اعتماد بین افراد جامعه، بنیه نظامی از نعمت‌های خداوند است که اگر قدر آن را ندانیم و کفر نعمت کنیم به بن بست می‌رسیم. بنابراین منشأ امنیت درونی و به رفتارها و باورهای انسان‌ها باز‌می‌گردد.
حجت‌الاسلام آکوچیان با بیان اینکه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با ایجاد امنیت در ارتباط است، گفت: برخی پیشرفت‌ها محصولات توسعه هستند که از جمله می‌توان به تکنولوژی‌های روز اشاره کرد اما برای ایجاد امنیت کافی نیست. رشد فیزیکی نیز ایجاد کننده امنیت نیست چه بسا اگر چنین بود تا کنون داعش در ایجاد امنیت موفق می‌شد؛ بنابراین برای ایجاد امنیت از نگاه قرآن باید ذهن انسان‌ها را تغییر داد و به حرمت و احترام جایگاه ویژه بخشید.

انتهای پیام/

کد خبر : 50955
تاريخ ثبت خبر : 18 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:02
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)