| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدمحمدرضا مرندی در گفتگو با طلیعه:


مشکل آمریکا با اصل جمهوری اسلامی است/تعامل اروپا با ما تاجرانه است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما در منطقه فعال هستیم و اجازه نفوذ و سلطه اسرائیل را نمی دهیم و موجودیت آن را به رسمیت نمی شناسیم و از جنبشهای آزادی بخش بر علیه اسرائیل حمایت می کنیم. اینها عمده دلایلی است که غرب اصل و اساس جمهوری اسلامی را نمی پذیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سیدمحمد رضا مرندی استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دشمنی نظام سلطه و آمریکا با انقلاب اسلامی گفت: در واقع مشکل آمریکا و غرب با اصل جمهوری اسلامی است. انقلاب اسلامی برای این بود که مردم مستقل باشند و برای خودشان تصمیم بگیرند بدون آنکه قدرت های بزرگ برای آنها تعیین تکلیف کنند و بر اساس منافع ملی، مسائل داخلی و خارجی کشورشان را تنظیم کنند.

وی افزود: از چهل سال پیش نظام جمهوری اسلامی بر این اساس پیش رفته و این خوشایند غرب و آمریکا نیست به خصوص اینکه ما در منطقه فعال هستیم و تحولات منطقه ای را با حساسیت دنبال می کنیم و اجازه نفوذ و سلطه اسرائیل را نمی دهیم و موجودیت آن را به رسمیت نمی شناسیم و از جنبشهای آزادی بخش بر علیه اسرائیل حمایت می کنیم. اینها عمده دلایلی است که غرب اصل و اساس جمهوری اسلامی را نمی پذیرند.

مرندی ادامه داد: غرب به دنبال بهانه بود و هست. زمانی بحث حقوق بشر مطرح بود و از حدود ۱۵ سال قبل بحث فعالیتهای هسته ای را مطرح کردند و امروز بر فعالیتهای موشکی ما متمرکز شده اند. اگر تمام فعالیتها را تعلیق کنیم آنها باز هم راضی نمی شوند، زیرا با موجودیت نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره راهکار جمهوری اسلامی در مواجهه با کارشکنی‌های غرب گفت: ما باید بر اساس منافع خود و نه بر اساس خواست آنها چه در حوزه مسائل داخلی و چه خارجی سیاستهای خود را اتخاذ کنیم. تجربه نشان داد که کوتاه آمدن راه به جایی نمی برد طبق گفته مقام معظم رهبری «اگر برخی می گویند مقاومت هزینه دارد تجربه نشان داد که سازش کردن بیشتر هزینه دارد.» اگر ما می خواهیم به اهداف خود دسترسی پیدا کنیم راهی ندارد جز اینکه روی پای خود بایستیم و بر اساس توانایی های درونی خود حرکت کنیم، البته این به معنای بستن درهای کشور از جهات سیاسی و اقتصادی و صنعتی بر دیگر کشورها نیست.

آمریکا که به صراحت به تعهدات خود پایبند نبود و اروپا هم با این استدلال که منافع شان اقتضا نمی کند که با آمریکا هماهنگ نباشد به برجام عمل نکردند

مرندی اضافه کرد: برجام شاهد بسیار برجسته در سالهای اخیر است. در سال ۹۲ رئیس جمهور این ایده را مطرح کرد که در فرآیند مذاکرات به جای اینکه با اروپا بحث کنیم با رئیس آنها که آمریکاست مذاکره کنیم. این کار انجام شد، اما آیا با این مذاکرات مشکلات حل شدند و یا مشکلات ما مضاعف تر شد؟! در فرآیند مذاکرات خیرخواهان به تیم مذاکره کننده هشدار دادند که این توافقات خیلی اطمینان بخش نیست از جمله اینکه اگر قرار است ما مفاد این قرارداد را اجرا کنیم باید به صورت مرحله ای باشد نه اینکه در روز اول همه تعهدات خود را انجام دهیم و سپس غرب و آمریکا و اروپا به تعهدات شان عمل کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آمریکا که به صراحت به تعهدات خود پایبند نبود و اروپا هم با این استدلال که منافع شان اقتضا نمی کند که با آمریکا هماهنگ نباشد به برجام عمل نکردند. تحریم های بانکی و نفتی برداشته نشدند برخلاف ادعایی که رئیس جمهور بیان کرد که از فردای امضای برجام تمام تحریم ها برداشته می شود.

وی ادامه داد: بعد از آن تحریم‌های جدیدتری هم اعمال شد و اقتدار ما هم زیرسوال رفت. معاون اول رییس جمهور به تازگی در صحبت های خود گفته بود «اگر کشوری بخواهد به آمریکا اعتماد کند ساده لوح است» در حالی که این ساده لوحی را ما انجام دادیم. مقام معظم رهبری بارها گفتند که نباید به آنها اعتماد کنید. اما اعتماد کردیم و اکنون زمان آن رسیده که نظام جمهوری اسلامی تصمیم جدی بگیرد.         

اروپا متحد آمریکاست و هرگز آن کشور را بر ما ترجیح نمی دهد مگر اینکه ما منافع اقتصادی اروپا را به چالش بکشانیم

مرندی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکا به طور عملی از برجام خارج شده بود و فقط به طور صوری حضور داشت. اکنون چین و روسیه با ما همراه هستند و مشکل ما بیشتر انگلیس و فرانسه و آلمان است. ما نباید اجازه بدهیم این سه کشور برای ما نقش بازی کنند. باید برای این کشورها به صورت مرحله ای شرط بگذاریم و از آنها درخواست کنیم تحریم های بانکی را بردارند، در غیر این صورت ما هم بخشی از تعهدات مان را در برجام انجام نمی دهیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: دولت در تدوین برجام اهمال کرده بود به طوریکه قاضی در مواقع تخلف در برجام شورای امنیت تعیین شده است در حالیکه سه عضو این شورا از اعضای برجام هستند و حق وتو دارند. این توافق می توانست به نحوی تنظیم شود که ما به شکل مرحله ای توافقات را انجام دهیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در دو سال قبل گفته بود «ما بیش از تعهدات مان هم عمل کرده ایم.»

مرندی ادامه داد: ما هنوز هم اعلام می کنیم که از برجام خارج نمی شویم. غرب تا زمانی که مطمئن باشد ما بر سر برجام مانده ایم اقدامات قاطعانه تری بر علیه ما انجام می دهد. اروپا متحد آمریکاست و هرگز آن کشور را بر ما ترجیح نمی دهد، مگر اینکه ما منافع اقتصادی اروپا را به چالش بکشانیم.

وی اضافه کرد: دولت ما اعتماد به نفس لازم را در مقابله با کشورهای منطقه از جمله امارات ندارد در حالی که ایران قدرتمندترین کشور منطقه است. دولت تصور می کند اگر کوتاه بیاید بهتر به نتیجه می رسد اما اتفاقا در بسیاری از موارد نباید از مواضع خود کوتاه آمد.

مرندی تصریح کرد: دو سال قبل مقام معظم رهبری در جریان منا یک جمله گفتند که «دولت عربستان حواس خود را جمع کند» و بعد از آن ورق بازگشت اما در هر زمینه ای که رهبری نباید وارد شوند. تجربه نشان داده است زمانی که مقامات جمهوری اسلامی موضع سیاسی محکم اتخاذ کنند موثرتر است.

وی افزود: دولتمردان ما مرعوب قدرت‌های دیگر هستند و اگر مقامات نظامی بخواهند موضعی اتخاذ کنند جلوی آنها را می گیرند.

مرندی با اشاره به شروط گام به گام و مرحله ای در مواجهه با غرب گفت: برای جلوگیری از نقش بازی کردن اروپا باید در برابر هر گام آنها یک گام دیگر برداشته شود. اروپا اخیرا تحریم های جدیدی بر علیه ما اعمال کرد و این از ضعف ماست. آمریکا تا دندان زیر سلطه اسرائیل است و اروپا کمتر در زیر سلطه قرار دارد.

وی اظهار کرد: تعامل اروپا با ایران سوداگرانه و تاجرانه است. اروپا با همراهی آمریکا تحریم های جدید تری را بر ما اعمال می کند و حتی شاید ما را تحریم یورو کند اما اگر گام محکم برداریم آنها عقب نشینی می کنند.

مرندی یادآور شد: در پایان جنگ تحمیلی وقتی امام خمینی(ره) حکم ارتداد سلمان رشدی را داد همه کشورهای اروپایی در اعتراض به این حکم سفرای شان را از ایران فرا خواندند اما بعد از مدتی بازگشتند. در جریان میکونوس هم تمام سفرای اروپایی ایران را ترک کردند و دوباره بازگشتند.

وی در پایان گفت: اکنون ما قدرت منطقه محسوب می شویم و هجدهمین قدرت اقتصادی دنیا هستیم. ما اگر اقتدار از خود نشان دهیم می توانیم به نتیجه برسیم. من به آینده امیدوار هستم و این دوران گذار است و خروج آمریکا از برجام نشان داد تفکری که معتقد بود با مذاکره مشکلات حل می شود، تا چند سال آینده حرفی برای گفتن ندارد که تصور کند با نگاه به خارج و کمک خواستن از قدرتهای سلطه گر مشکلات را حل کند در حالی که ما با اتکا به توان داخلی می توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.

انتهای پیام/

کد خبر : 67489
تاريخ ثبت خبر : 19 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:05
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)