| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به مناسبت ایام فاطمیه؛


مروری بر بخشهایی از دانشنامه فاطمی

با رویکرد توصیفی و تحلیلی در نگارش مقالاتدانشنامه فاطمی(س) کوشیده شده به دور از احساسات و غلو یا انکار، آن حضرت(س) معرفی شود و ضمن بیان شخصیت و منزلت ملکوتی و مقام والای معنوی، تصویری روشن برای همگان ارائه گردد تا امکان الگوگیری از آن حضرت(س)فراهم آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، با توجه به لزوم اسوه‌پذیری از حضرت زهرا(س) و همچنین نبود کتاب مرجعی که بتواند در بحران فکری و فرهنگی عصر حاضر، در حوزه مطالعات زنان، به تبیین مبانی حقوق و حرمت زن در اسلام با ارائه الگوی عینی زن مسلمان بپردازد، تدوین دانشنامه فاطمی(س) در دستور کار قرار گرفت.

اهداف دانشنامه‌

این مجموعه ارزشمند محصول تلاش جمعی همکاران دانشنامه، اثری است که سعی شده این ویژگی‌ها را داشته باشد:

 مرجعیت علمی: در مجموعه حاضر، ضمن اعتراف به اینکه آنچه انجام پذیرفته است، با شأن حضرت فاطمه(س) فاصله بسیار دارد، در حد امکان سعی شده است حاصل پژوهش، حاوی مهم‌ترین و تحلیلی‌ترین اطلاعات باشد و کم‌وبیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر ـ جز برای آگاهی از جزئیات و تفصیل بیشتر ـ بی‌نیاز سازد و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.

 ارائه الگوی زن مسلمان: هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با آن حضرت(س) برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است؛ ازاین‌رو، افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیره ایشان در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.

با رویکرد توصیفی و تحلیلی در نگارش مقالات، کوشیده شده به دور از احساسات و غلو یا انکار، آن حضرت (س) معرفی شود و ضمن بیان شخصیت و منزلت ملکوتی و مقام والای معنوی، تصویری روشن برای همگان ارائه گردد تا امکان الگوگیری از آن حضرت(س)فراهم آید.

 دفاع عالمانه از حقایق تاریخی: در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌سنت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیر مستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.

 فراهم ساختن امکان سنجش و قضاوت علمی: سعی شده است مقالات به گونه‌ای تألیف شوند که امکان سنجش علمی درباره چگونگی حوادث و نقل گزارشهای تاریخی و روایی، به وجود آید.

ارائه منظومه معرفتی: در مقالات اندیشه‌ای و حکمی، سعی شده است یک دستگاه منسجم فکری و منظومه‌ای معرفتی، با محوریت رابطه انسان کامل با آفریدگار، ارائه شود.

کامل ترین دانشنامه فاطمیه، کتاب (پشت در، کوچه بنی هاشم) در ۷۴۴ صفحه و در مدت ۲ سال نگارش شده است و در این مدت ۳۵۴ کتاب(اهل سنت – وهابیون) منتشر شده است.
در این کتاب به جایگاه حضرت فاطمه، تمامی اسناد هجوم به خانه حضرت فاطمه، بررسی صحت سندهای روایات، پاسخ به همه شبهات فاطمی، بررسی های تاریخی شامل همسران پیامبر و پاسخ به شبهات آن، سن عایشه هنگام ازدواج، بررسی فدک و حمله اعراب به ایران و در بخش ویژه ها صحابه اهل سنت مانند ابوبکر، عمر، عایشه و … مورد بررسی قرار گرفته اند.

همچنین مناظره شیعه و سنی و ۱۴۰موضوع دیگر در این کتاب مورد نقل و بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 62662
تاريخ ثبت خبر : 29 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:50
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)