| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

داوود مهدوی‌زادگان در گفتگو با طلیعه:


مردم ایران از تجددنمایی بیزار و پیرو تجدد بومی هستند

استایار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: مردم در انتخابات روز جمعه بار دیگر نشان خواهند داد که نه از سنت و نه از تجدد بلکه از تجددنمایی بیزارند و پیرو تجدد بومی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان استایار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه با بیان اینکه میان تجدد و تجددنمایی فرق اساسی است، گفت: تجددنما همان تجددزدگی و غرب زدگی است. تجددنما سودای امروزی شدن را ندارد، بلکه همواره در فضای دیروزی غرب زندگی می کند. یک علت این که تاکنون تجدد در ایران پا نگرفته رواج روحیه غرب زدگی است. بسیاری از ایرانیان خود را متجدد می دانند و حال آن که متجددنما هستند.

وی افزود: ویژگی دیگر تجددنما (علاوه بر دیروزی اندیشی) تقابل با سنت است. تجددنما مانع اصلی پیشرفت و ترقی را در سنت می داند و حال آن که تجدد واقعی از سنت بهره ها برده است و هنوز هم فکر می کند سنت، منبع الهام بسیاری چیزهاست.

وی با بیان اینکه ناتوانی تجددنمایی ایرانی همواره سیاستمداران اقتدارگرا را به طمع استفاده ابزاری از آن انداخته است، اظهارداشت:  اینان به سهولت نمایندگی تجدد را به دست می آورند و متجددین ایرانی را پیرو و مرید خود می سازند. رضاخان با همین نیرنگ (نمایندگی تجددنمایی) توانست حکومت استبدادی را بر این ملت حاکم کند.

مهدوی زادگان تصریح کرد: چگونه می توان آقای روحانی را نماینده تجدد تلقی کرد و پشت سر او به راه افتاد. آری، روحانی را می توان نماینده تجددنمایی دانست. چنان که یک زمانی آقای خاتمی نماینده آن بود. تجددنما اهل تغییر نیست و به شدت با تغییر مخالف است. در حالی که بنای تجدد واقعی بر باز سازی سنت و تغییر است.

استایار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اینکه تجدد بومی که سودای امروزی شدن و نه غربی شدن را دارد با انقلاب اسلامی زاده شد، گفت: تجدد بومی با سنت هیچ تقابلی ندارد و در اندیشه و سبک زندگی خود از آن فراوان بهره برده است. چنان که از سازوکارهای مدرن نیز سود برده است. تجدد بومی به دلیل روحیه انقلابی به جای اینکه درباره مردم سالاری و حقوق بشر، آن هم از روی دست غربیها انشا بنویسد، عمل کرده است و ترازی از تجربه مردم سالاری را عرضه داشته که تجدد نماها را شیفته مشارکت فعال در آن کرده است. همان ترازی که به زعم آنان پارادوکسیکال است.

وی با اشاره به اینکه تجدد بومی اهل تغییر است و دقیقاً به همین خاطر است که تجدد نمای وطنی و دنیای غرب با آن مخالفت می کند، بیان کرد: آنان به شدت نگران تغییر وضع موجود هستند. به همین خاطر است که غربی ها و تجددنماهای وطنی دست در دست سیاستمداران اقتدارگرا داده سیلی از تهمت و افتراء و دروغ و سایه ترس و وحشت را علیه تجدد بومی به راه انداخته است.

مهدوی زادگان تصریح کرد: اجتماع سیصد هزار نفری تهرانیها در مصلی و قیام خودجوش مردم دیگر شهرها در حمایت از نماینده تجدد بومی جناب ابراهیم رئیسی نویدبخش به دست گرفتن مدیریت اجرایی توسط رهروان تجدد بومی است. مردم در انتخابات روز جمعه بار دیگر نشان خواهند داد که نه از سنت و نه از تجدد بلکه از تجددنمایی بیزارند و پیرو تجدد بومی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 46849
تاريخ ثبت خبر : 28 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:15
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)