| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مدل مفهومی خط‌مشی ملی عدالت‌پژوهی از دیدگاه مقام معظم رهبری

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «طراحی مدل مفهومی خط مشی ملی عدالت پژوهی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری» توسط علیرضا سجادیه نگاشته شده و عادل پیغامی، استاد راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده مدیریت و معارف اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «طراحی مدل مفهومی خط مشی ملی عدالت پژوهی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری» توسط علیرضا سجادیه نگاشته شده است.

عادل پیغامی، استاد راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده مدیریت و معارف اسلامی بود.

چکیده:

عدالت عنصر اصلی و ارزش زیربنایی قوام و بقای نظام جمهوری اسلامی است و این مهم همواره در کلام رهبران نظام اسلامی متجلی بوده است. از طرف دیگر سیاست‌های کلان در هر اجتماعی توسط رهبران آن تعیین شده و همه دلسوزان و اندیشمندان آن جامعه سعی در تحقق سریع‌تر و بهتر اهداف و آرمان‌های تعیین شده دارند.
 مجموعه شرایط و ویژگی‌های نظری و عملی کشور در سال‌های گذشته باعث شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی دهه چهارم انقلاب اسلامی را «دهه پیشرفت و عدالت» نام‌گذاری نموده و خط سیر دانشی و اجرایی کشور را در این مقطع زمانی جهت‌دهی نمایند.
اما این تصویر و چشم انداز ترسیم شده به تبع خود الزامات پیشینی زیادی می‌طلبد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود مدل مفهومی و نظام طبقه‌بندی موضوعات، مساله‌ها و مختصات بمنظور تشکیل نظام علمی و معرفتی قدرتمند و کارآمدی اشاره نمود که ضمن توجه نمودن به دو عنصر زمان مناسب و دقت‌نظر کافی بتواند بازتولید نظری این مفهوم پیچیده و ذوابعاد را به سرانجام برساند.
ناگفته پیداست که عدالت همواره از جمله مهم‌ترین و چالشی‌ترین مباحث حوزه‌های عمل و نظر بوده و هست. این اهمیت از یک سو باعث تولید و ذخیره گنجینه دانشی عظیمی از مبانی، نظریه‌ها، سیاست‌ها و شاخص‌ها در این عرصه شده و از سوی دیگر نوعی سردرگمی و ابهام را در پی داشته است.
به بیان دقیق‌تر شرایط پیچیده کنونی و ارتباطات وسیع علوم مختلف با یکدیگر، باعث تشکیل حوزه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای زیادی شده‌ است.
 عدالت نیز به دلیل ابعاد و وجوه گوناگون آن مورد توجه عرصه‌های مختلف علمی قرار گرفته و نظریه‌های زیادی را حول محور خود شکل داده است.
این عناصر عرصه عدالت‌پژوهی را واجد مختصات متضادی چون ابهام، عُمق، ذوابعادی، بساطت و پیچیدگی نموده است.
 در این تحقیق سعی شده تا شخصیت حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای (دام ظلّه) چه به لحاظ یک عالم و مرجع شیعی،‌ چه به عنوان یک روشنفکر دینی و مصلح اجتماعی- سیاسی‌ و نهایتاً به عنوان یک رهبر دینی با ربع قرن سابقه حکمرانی و جامعه‌سازی،‌ مورد توجه قرار گرفته و مقوله «عدالت» را که در چارچوب اندیشه‌ورزی و حکمرانی ایشان از جایگاه رکین و اصیلی نیز برخوردار است با روش تحلیل مضمون واکاوی کرده و خطوط کلی و الزامات عدالت پژوهی مورد نظر معظم له را استخراج کنیم.
انتهای پیام/

کد خبر : 52662
تاريخ ثبت خبر : 19 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:46
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)