| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


فلسفه تربیتی امام حسین(ع)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش تعلیم و تربیت اسلامی، با عنوان «فلسفه تربیتی امام حسین(ع)» توسط بتول خدادادی نگاشته شده و عباسعلی رستمی نسب و سید حمیدرضا علوی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور در دانشگاه باهنر کرمان دانشکده ادبیات بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش تعلیم و تربیت اسلامی، با عنوان «فلسفه تربیتی امام حسین(ع)» توسط بتول خدادادی نگاشته شده است.

عباسعلی رستمی نسب و سید حمیدرضا علوی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در دی ماه ۱۳۹۱ در دانشگاه باهنر کرمان دانشکده ادبیات بودند.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

تعلیم و تربیت، از دیر سال تاریخ موضوع بسیار مهمی برای انسان‌ها تلقی می‌شود.انسان که خداوند یکی از رسالت‌های بنیادین پیامبران را تربیت و هدایت انسان‌ها می‌داند.

 سعادت دنیا و آخرت انسان بسته به این مهم دارد و خودسازی در کنار هدایت پیامبران باعث تحقق چنین امری می‌شود. بدیهی است مکتب تربیتی بزرگان دین و معصومین(ع) الگوی مناسبی برای بشر است.

تحقیق و بررسی در زندگی عملی و در سخنان و احادیثی که از بزرگان دین به دست ما رسیده راه را برای حرکت در مسیر تعالی و کمال هموار می‌کند . در این تحقیق محقق بامطالعه و تحقیق در زندگی امام سوم شیعیان، امام حسین (ع)، که به فرموده پیامبر اعظم(ص)، کشتی نجات و چراغ هدایت است، راهکارهایی عملی برای تربیت در مدارس و دانشگاه‌ها به دست آورده است.

 البته این خود مستلزم مطالعه درزمینه هایی است که فصول این تحقیق را شامل می‌شوند، این فصول عبارت‌اند از: ـ هستی‌شناسی آن امام همام و نوع نگاه ایشان به دنیا و همچنین مبحث خداشناسی آن حضرت(ع). (ایشان دنیا را دارای خالق و آفریدگار می‌داند و معتقد است دنیا برحسب حادثه به وجود نیامده است )

ـ بررسی دیدگاه ایشان در مورد انسان .

امام حسین (ع) راه رسیدن به خداشناسی را شناخت خود و انسان را زیرمجموعه هستی می‌داند. آن بزرگوار معتقد است که انسان برای رقم زدن سرنوشت خود موجودی مختار و مسئول است .

 ـ در ادامه به بررسی این موضوع از دیدگاه امام حسین (ع) پرداخته‌شده شناخت تعریف‌شده و آمده است که شناخت برای انسان امکان‌پذیر است.

 در ادامه ابزار شناخت که عبارت‌اند از عقل و دل و حواس و… معرفی می‌شوند.

ـ موضوع دیگری که در این تحقیق به آن پرداخته‌شده است ارزش‌شناسی است، توجه به این مبحث که از نگاه امام سوم شیعیان چه چیزی ارزش است و انسان به خاطر چه چیزهایی باید از همه داشته‌های خود بگذرد.

 در تمامی مباحث موردتحقیق سعی شده تا استلزامات تربیتی و نکات کاربردی تربیت که شامل مبنای آموزش، موضوع آموزش، وظیفه معلم به‌عنوان فرد مربی و دانش‌آموز به‌عنوان متربی آورده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 45604
تاريخ ثبت خبر : 10 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:25
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)