| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدحسین ملک زاده پاسخ داد؛


فقه چگونه به تولید علوم انسانی اسلامی می‌انجامد؟

حجت الاسلام ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تقسیم شهید صدر از احکام شرعی برای زمینه سازی نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی با رویکرد اجتهادی و فقاهتی بسیار راهگشاست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نشست نظریه پردازی با موضوع «چگونگی زمینه‌ سازی فقاهت برای تولید علوم انسانی با توجه به تقسیم حکم شرعی» در مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(ع)، یکی از مدارس تحت اشراف حوزه مشکات تهران در قم برگزار گردید.

در این نشست علمی حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده به تعریف و تقسیم حکم از منظر آیت الله شهید صدر(ره) و زمینه سازی این تقسیم برای ورود اجتهادی و فقاهی به تولید علوم انسانی اسلامی و پهنه نظریه ‌پردازی اسلامی پرداخت.

در مقدمه حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده گفت: تاکید بر فقه و فقاهت به عنوان مدخل اصلی برای ورود به نظریه ‌پردازی علوم انسانی اسلامی به عنوان پایه و مبنایی بی‌جایگزین برای تولید علوم انسانی اسلامی و تولید علوم انسانی و اجتماعیِ قابل انتساب به دین اسلام، با پرسش‌ها و اشکالات متعددی از سوی اصحاب طیف‌ها و جریانات گوناگون علمی و فکری مواجه بوده و هست. بخش عمده سوالات و اشکالات را می‌توان در دو دسته کلی دسته‌بندی کرد؛ قسم نخست ناظر به چرایی است، اینکه چرا از مدخل فقه به تولید علوم انسانی و اسلامی وارد شویم و از مدخل کلام یا فلسفه وارد عرصه نظریه ‌پردازی نشویم؟ چه ضرورتی و لزومی از بهره‌گیری فقه در این زمینه است؟

وی ادامه داد: قسم دیگر سوالات ناظر به چگونگی است؛ چگونه از فقه می‌توان در این عرصه استفاده کرد؟ چه ویژگی در فقه هست که ما از آن می‌توانیم در تولید علوم انسانی اسلامی استفاده کنیم؟ عرصه فقه عرصه احکام و حلال و حرام است، چگونه می‌تواند در نظریه پردازی علوم انسانی به ما مدد رساند؟

در ادامه وی خاطرنشان کرد: اصل بحث این جلسه ناظر به چرایی نیست بلکه ناظر به چگونگی است و پرسش اصلی در چگونگی این است که؛ فقه به عنوان یک دانش تجویزی چگونه می‌تواند زمینه ساز تولید علوم انسانی اسلامی بشود در حالی که ما در علوم انسانی با توصیف و تبیین کار داریم!

ملک زاده گفت: کسانیکه این پرسش را مطرح می‌کنند همه یک‌جور و هم عقیده نسبت به فقه نیستند. مثلا از طرف طیف روشنفکران سکولار این پرسش مطرح شده و تالیفات متعدد هم در این زمینه دارند و نزدیک به سه دهه هست که این سوال را مطرح می‌کنند. در طرف دیگر، طیفی از علمای حوزوی که مخالفتی هم با فقه ندارند، اما می‌گویند فقه به درد این عرصه نمی‌خورد و ربطی به عرصه نظریه ‌پردازی و تولید علوم انسانی و اسلامی ندارد. پس مخالفین این نظریه یک‌دست نیستند!

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر دقت و بازنگری در مفاد و تعریف فقه داشته باشیم شاید این موضوع پاسخ پیدا کند و در این زمینه از آراء شهید صدر می‌توان بهره برد، مخصوصا ایشان در تعریف و تقسیمی که از حکم شرعی دارند زمینه ورود فقه به عرصه نظریه ‌پردازی علوم انسانی را فراهم‌تر می‌کنند. تعریف مشهور از حکم شرعی این است؛ «خطاب خداوند که تعلق گرفته است به افعال مکلفان» دو نقد اساسی بر این تعریف وارد است؛ اولا حکم شرعی خطاب نیست بلکه مؤدای خطاب است و چیزی است که از خطاب استفاده می‌شود. ثانیا که اشکال عمده است در قیدِ تعلق به افعال مکلفین و منحصر کردن حکم به افعال مکلفین می‌باشد که این انحصار اشتباه است و تعریف حکم شرعی به اخص است. ما قسم دیگری از احکام شرعی داریم که یا متعلق به افعال مکلفین نیستند یا مستقیما تعلق به افعال مکلفین ندارند و آن احکام وضعی هستند که همه فقها آن را جزء احکام شرعی می‌دانند.

در ادامه مدرس کتب شهید صدر به تعریف حکم شرعی از دیدگاه شهید صدر پرداخت: شهید صدر حکم شرعی را قانون صادره از جانب خداوند برای ساماندهی به زندگی انسان و جهت دهی به انسان می‌داند. در تقسیم حکم شرعی شهید صدر می‌گوید: تعاریفی که از علم فقه ارائه شده تعریف کامل و جامعی نیست. فقه فقط احکام تکلیفی نیست و حکم شرعی اعم از احکام تکلیفی و وضعی است. تعریف شهید صدر این جامعیت را دارد که شامل حکم تکلیفی و وضعی می‌شود. قانونی که زندگی انسان را منظم کند، که اعم از تکلیفی و وضعی است. پس هدف از حکم شرعی تنظیم و ساماندهی به زندگی انسان است که هم متعلق به افعال مکلفین است هم به خود انسان یا به چیزهای دیگری که در زندگی او وجود دارد تعلق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده در ادامه به تعریف فقه مضاف یا فقه موضوعی پرداخت؛

وی گفت: بکارگیری اسلوب اجتهادی نظام‌مند برای استنباط احکام هر حوزه از مسائل را می‌توان فقه مضاف به آن حوزه نامید. مثل فقه الاقتصاد که اگر اسلوب اجتهادی نظام‌مند را برای احکام حوزه اقتصاد بکار ببریم به آن فقه الاقتصاد می‌گوییم.

وی در ارتباط بین فقه مضاف و نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی گفت: اگر بخواهیم از مسیر فقه و فقاهت وارد عرصه تولید علوم انسانی اسلامی بشویم یکی از وسائط فقه‌های مضاف است. باید فقه مضاف ناظر به موضوعات علوم و مسائل مورد ابتلاء بشر شکل بگیرد تا  بعد از آن ما دست به نظام سازی بزنیم و بعد از آنکه چارچوب‌های کلان در نظام و ساختار آشکار شد آن موقع در هر دانشی متناسب با متدولوژی تحقیق در همان دانش با اضافه کردن وحی و دین و عقل قطعی، به عنوان منابع معرفتی در کنار سایر منابع معرفتی مطرح در علوم، به تولید علم در آن زمینه بپردازیم. فقه مضاف هم نام خود را از موضوعات مبتلابه می‌گیرد هم مسائلش متناظر با مسائل انسانی شکل می‌گیرد و فقه مضاف با مسئله محوری پیش می‌رود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: تقسیم شهید صدر از احکام شرعی برای زمینه سازی نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی با رویکرد اجتهادی و فقاهتی بسیار راهگشاست. ما در این نظریه به فقه به مثابه یک روش می نگریم و درحقیقت بهره‌گیری از دستگاه فقه و فقاهت است. قابلیت‌هایی که در فقه وجود دارد در فلسفه وجود ندارد. رویکرد فقه‌گرا به معنای این نیست که مستقیما فقه موجود را ببریم و از آن علوم انسانی استخراج کنیم. بلکه نیاز به زمینه سازی و وسائط دارد. اول باید فقه اجتماعی و حکومتی شکل بگیرد، بعد فقه مضاف و بعد نظام سازی و بعد به سراغ تولید علم برویم. ما نمی‌توانیم کتاب لمعه را برداریم و از آن نظریه علوم انسانی استخراج کنیم، نیاز به وسائط و مقدمات متعدد داریم. البته همین دانش فقه موجود با تمام کاستی‌هایی که دارد توصیفات و تبیینات فراوانی دارد که می‌تواند زمینه ساز تولید علم بشود. ضمن اینکه همپوشانی موضوعی فراوانی بین فقه و علوم انسانی وجود دارد و توصیف‌های حداقلی که در حال حاضر در کتب فقهی ما وجود دارد خیلی راهگشاست.

انتهای پیام/

کد خبر : 58593
تاريخ ثبت خبر : 28 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:01
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)