| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از داوود مهدوی‌زادگان:


فاطمه زهرا(س) پاداش رسالت نبی خدا(ص) است

فاطمه زهرا علیها السلام آن خیر کثیری است که در سوره کوثر آمده است و همان وعده قرآنی اعطای خیری است که موجب رضایت رسول الله صلی الله علیه و آله خواهد شد. این است که اگر گفته شود فاطمه زهرا پاداش رسالت نبی خدا است؛ بی راه نگفته ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته است:

قرآن کریم خطاب به رسول مکرم صلی الله علیه و آله خبر می دهد که به زودی چیزی به تو داده خواهد شد که تو را راضی می کند: «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى» [سوره الضحى/ ۵]، اما چه چیزی موجب می شود که پروردگار عالم در پی جلب رضایت خالص ترین بنده درگاهش باشد. هرگز بنده مخلص تمنای پاداش بندگی کردن خود را ندارد.

برای پاسخ به این پرسش مهم، دو حقیقت قرآنی به کار می آید. نخست، حقیقت آنچه بر رسول‌الله صلی الله علیه و آله القا شده است، امر عظیم و سنگینی است: " إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا " [سوره المزمل : ۵]. حقیقت دوم، دغدغه رسول‌الله صلی الله علیه و آله از این ثقل اکبر است. این ثقل اکبر آنچنان  مهم بود که سراسر وجود پیامبر را در بر گرفته است و بخاطر آن، مسئولیتی وصف ناپذیر را در خود احساس می کند. در چند جای قرآن کریم از محزون شدن های پیامبر خبر آمده است و از حضرتش می خواهد که ایمان نیاوردن مشرکان تو را محزون نکند: ” فَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّا نَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ [سوره یس/ ۷۶]. تا آنجا قرآن کریم اشاره دارد به اینکه نگرانی تو از ایمان نیاوردن مشرکان به مرز تباه کردن نفس خود رسیده است: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» [سوره الشعراء/ ۳].

حال، با عنایت به آن دو حقیقت قرآنی، جای این سوال است که گرچه رسول اکرم صلی الله علیه و آله هیچ خواسته ای برای انجام رسالتش از خدا ندارد و لکن مگر ممکن است که حضرت حق برابر این انجام وظیفه که حتی انجام وظیفه دیگر انبیاء را با آن، نشاید قیاس کرد ؛ پاداشی تعیین نکند. سخن در چیستی آن پاداش است. به راستی پاداش رسالت نبی اکرم چیست؟

قرآن کریم پاداش رسالت نبی خدا را در سوره کوثر بیان فرموده است. کوثر، آن امر اعطایی خداوند برای رسول الله است: «انَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ؛ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ؛ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»[سوره الکوثر]

فاطمه زهرا علیها السلام آن خیر کثیری است که در سوره کوثر آمده است و همان وعده قرآنی اعطای خیری است که موجب رضایت رسول الله صلی الله علیه و آله خواهد شد. این است که اگر گفته شود فاطمه زهرا پاداش رسالت نبی خدا است؛ بی راه نگفته ایم.

انتهای پیام/

کد خبر : 64280
تاريخ ثبت خبر : 19 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:09
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)