| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


علل فروپاشی تمدن‌ها از دیدگاه امام علی(ع)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «علل فروپاشی تمدن‌ها از دیدگاه امام علی (ع)» توسط سیده‌لیلا مددی نگاشته شده و اکبر اشرفی و ملک‌تاج خسروی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال 91 در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده علوم سیاسی، بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «علل فروپاشی تمدن‌ها از دیدگاه امام علی(ع)» توسط سیده‌ لیلا مددی نگاشته شده است.

اکبر اشرفی و ملک‌تاج خسروی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال ۹۱ در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده علوم سیاسی، بودند.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

سقوط یا فروپاشی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به شهادت تاریخ بشری و آیات قرآن کریم امری انکارناپذیر به نظر می‌رسد. بدیهی است، اقوام و تمدن‌های درگذشته‌های دور و نزدیک حضورداشته‌اند که از شکوفایی، رشد و درخشش خاصی در عصر و زمان خود برخوردار بوده‌اند و سپس رو به افول گذاشته و بعضاً دچار سقوط و هلاکت گردیده‌اند.

از این‌ رو پرسش اصلی که این گفتار درصدد پاسخگویی به آن است، این خواهد بود که چه علل و عواملی سبب سقوط و انحطاط و فروپاشی تمدن‌ها می‌شود. امام آنچه در این گفتار مورد تأکید قرار می‌گیرد و محدوده پاسخگویی به این سؤالات را تعیین می‌کند، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهایی است که از سخنان و کلمات امام علی (ع) قابل‌استفاده و استنباط است.

از این‌ رو این گفتار می‌کوشد تا سنت مستمر و بدون تغییر مربوط به علل و عوامل سقوط فروپاشی تمدن‌ها،‌ فرهنگ‌ها جوامع و امت‌ها را از نظر امام علی (ع) موردبررسی قرار دهد (محمدامین رشادت، مجله امام هادی (ع) نیز به گفته علامه محمدتقی (تاریخ از دیدگاه امام (ع)) آنچه از قرآن مجید و نهج‌البلاغه در این زمینه برمی‌آید این است که عوامل اساسی آغاز و پایان منحنی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها خود انسان است. بنابراین قرائن و شواهد مربوط به عبرت‌گیری از تاریخ از نظر قرآن و سیره پیشوایان دینی فهمیده می‌شود که بعضی از حوادث تاریخی در حد تکامل‌اند و بعضی در حال انحطاط و فروپاشی و انسان به‌ عنوان محرک و مؤسس این حوادث می‌تواند زندگی را به‌ گونه‌ای تنظیم کند که تکامل دورانی رشد(حلزونی) داشته باشد؛ یعنی آنچه مهم‌تر است عملکرد و تصمیم مختار به نام انسان است که می‌تواند تکامل را کند یا تند نموده و با تقویت عوامل پیشرفت و زدودن عوامل زوال، تجربیات دیگران را ابزار رشد خود و جامعه خویش قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر : 46208
تاريخ ثبت خبر : 19 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)