| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


شناسایی مبانی نظری اصل وحدت در زیبایی‌شناسی کاربردی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «شناسایی مبانی نظری اصل وحدت در زیبایی شناسی کاربردی براساس متون و معارف اسلامی» توسط فرشته پوراحمد نگاشته و محسن مراثی، استاد راهنما و محمدعلی رجبی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شاهد بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «شناسایی مبانی نظری اصل وحدت در زیبایی شناسی کاربردی براساس متون و معارف اسلامی» توسط فرشته پوراحمد نگاشته شده است.

محسن مراثی، استاد راهنما و محمدعلی رجبی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه شاهد، دانشکده هنربودند.

چکیده:

امروزه در نقد آثار هنری، عناصر و اصولی موردبررسی قرار می‌گیرند که در به وجود آوردن زیبایی حائز اهمیت هستند. یکی از این اصول، اصل وحدت است که در نقد فرم اثر، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اثر محسوب می‌شود، زیرا ارتباط تمامی عناصر هنری، نتیجه اصل وحدت است.

به همین منظور در این پژوهش به شناسایی مبانی نظری اصل وحدت در زیبایی‌شناسی کاربردی پرداخته‌ایم. لازمه شناخت این مبحث، بررسی در متون مختلف را می‌طلبد.

بدین منظور ضمن بررسی نظریه‌های نویسندگان متاخر و سنت‌گرایان، به ریشه یابی این نظریه‌ها در مباحث پیش از اسلام و فلاسفه یونانی پرداخته‌ شده است.

در ادامه نیز با بررسی سرچشمه‌های این مفهوم در متون و معارف اسلامی، مصداق‌های مولفه‌ها و شاخصه‌های دستیابی به این اصل موردبررسی قرارگرفته است. بنابراین می‌توان هدف از پژوهش حاضر را دستیابی به ریشه‌های مشترک مولفه‌های اصل وحدت بیان کرد. درنهایت این نتیجه به دست آمد که مولفه‌های اصلی اصل وحدت، به‌دست‌آمده از متون متاخر، یعنی تضاد و هماهنگی، در مباحث کیهان‌شناسی، اسطوره‌های آفرینش و مباحث مربوط به خلقت در متون اسلامی و غیر اسلامی قابل بسط است.

این نشانگر آن است که کل نظام هستی بر اصل وحدت بناشده که لازمه آن وجود دو مولفه متضاد به همراه هماهنگی برای نیل به چنین مقصودی است و می‌توان این اجتماع ضدین را به وجوه مختلف در عالم هستی مشاهده نمود. بنابراین تحقیق پیش رو ضمن شناخت یکی از مهم‌ترین مبانی نظری هنر، در نقد آثار هنری به‌عنوان چهارچوب نظری به کار خواهد رفت.

روش تحقیق نیز توصیفی – تحلیلی است و به شیوه کیفی داده‌ها های به‌دست‌آمده از منابع کتابخانه‌ای، مورد تجزیه‌ و تحلیل قرارگرفته است.

علاقه مندان می توانند متن کامل این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69333
تاريخ ثبت خبر : 20 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:03
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)