| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


سبک زندگی مطلوب همسران از منظر اخلاق اسلامی

رساله دکتری «سبک زندگی مطلوب همسران از منظر اخلاق اسلامی» توسط محبوبه موسائی پور نگاشته و حسین هوشنگی، استاد راهنما و محمدصادق جمشیدی راد و محمدهادی امین ناجی، استادان مشاور این رساله در دانشگاه پیام نور مرکز، دانشکده علوم انسانی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «سبک زندگی مطلوب همسران از منظر اخلاق اسلامی» توسط محبوبه موسائی پور نگاشته شده است.

حسین هوشنگی، استاد راهنما و محمدصادق جمشیدی راد و محمدهادی امین ناجی، استادان مشاور این رساله در دانشگاه پیام نور مرکز، دانشکده علوم انسانی بودند.

چکیده:

هنگامی که روح بی‌قرار و طبع ناآرام دو انسان بالغ، در سایه ازدواج آرام می‌گیرد، آن چه این پیوند مقدس را هم چنان برقرار و استوار نگه می‌دارد؛ تعاملات صحیحی است که هریک از همسران، در طول زندگی مشترک خود، در حوزه های مختلف با یکدیگر دارند.
 با عنایت به این مساله، در این نوشتار، سعی شده تا به این بخش مهم از اخلاق خانواده، با رویکرد جدید سبک زندگی مطلوب همسران در سه حوزه شناختی، رفتاری و عاطفی از منظر اخلاق اسلامی و تحلیل تاثیر هر سه حوزه بر یکدیگر، پرداخته شود.
در حوزه شناختی، نوع نگاه فرد به هستی و انسان، نقش محوری داشته و تاثیر عمیقی که این جهان‌بینی در شکل‌گیری باورها و اعتقادات فرد و به تبع، بر نحوه برخورد صحیح و انسانی او با همسر می‌شود، قابل تامل است و می‌توان بر مبنای هستی شناسی و انسان شناسی اسلامی، سه اصل مهم امنیت، خود مهارگری و قداست را استنباط و تبیین کرد.
حسن معاشرت یا به تعبیر قرآن، معاشرت به معروف، مبنای اخلاقی مهمی است که در حوزه رفتاری، نقش محوری و اساسی داشته و تمامی رفتارهای اخلاقی ممکن را در بر می‌گیرد که مصادیق آن، در کتب بزرگان اخلاق و در آیات و روایات، فراوان نام برده شده و در این رساله نیز به اهم آن‌ها، در سه زیر مجموعه اصول رفتاری تکریم، تغافل و تقابل، اشاره شده است.
در حوزه عاطفی، سه نگره یا سه سطح ازعشق، بر اساس آیات، روایات و متون دینی استنباط شده است؛ این نگره‌ها عبارتند از: نگره جنسی، نگره روحانی و نگره حقیقی؛ در نهایت، بر مبنای محوری نگری روحانی از عشق، سه اصل سکونت، مودت و رحمت، تبیین و تحلیل شده است.
هم چنین ارتباط و تعامل سه حوزه با یکدیگر، مساله مهم و قابل تاملی است که بر اساس نظریات دانشمندان اسلامی و نیز روان شناسان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
انتهای پیام/

کد خبر : 61235
تاريخ ثبت خبر : 10 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)