| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس بررسی کرد؛


روش‎شناسی طراحی ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران

مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به تازگی گزارشی را با عنوان «روش‎شناسی طراحی ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران (مورد مطالعه: تعهد پرداخت حداقل منفعت انتظاری در اوراق منفعت)» به قلم مجتبی کاوند منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در خلاصه این گزارش می‌خوانیم: امروزه روششناسی، مسئله مهم همه پژوهشها اعم از کیفی و کمی میباشد. در پژوهشهای کیفی روشهای تحقیقی متنوعی از جمله گروه کانونی، دلفی، موردکاوری و… وجود دارد. در مالی اسلامی بهدلیل وجود مسائل و شبهات فقهی در طراحی ابزارها و نهادهای مالی جدید، نیاز به روشی متفاوت متناسب با آن میباشد. در طراحی ابزارها و نهادهای جدید مجموعهای از روشهای گردآوری اطلاعات و روشهای تحقیق برای دستیابی به نتیجه در قالب مراحل مختلف وجود دارد. بهعبارت دیگر در پژوهشهای مالی اسلامی بسته روشی برای تحقیق وجود دارد که بخش اعظم این بسته تحقیقی مربوط به موضوعشناسی است.

در این پژوهش مراحل طراحی و ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران مبتنی بر روششناسی کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تبیین شده و مراحل مختلف آن بیان شده است. سپس موضوع تعهد به الزام حداقل منفعت انتظاری در اوراق منفعت مبتنی بر این روششناسی و مراحل مختلف آن توضیح داده شده است.

روششناسی طراحی ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران

در بخش مقدمه این گزارش آمده است: تصویب و ابلاغ قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در آذر ۱۳۸۴ و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴  قانون اساسی در آذر ۱۳۸۸ روند نوینی را در توسعه بازار سرمایه ایران فراهم آورد و با تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و تشکیل کمیته تخصصی فقهی در سال ۱۳۸۵ زیرساخت‌های لازم برای طراحی ابزارها و نهادهای مالی جدید مطابق با فقه فراهم شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: دانش مالی اسلامی، دانش و هنر مدیریت اموال و ثروت در چارچوب اصول و قواعد شریعت اسلام و مبتنی بر سنت‌های الهی، اخلاق و هدف‌های نظام اقتصادی اسلام، تنها نظام مالی در جهان کنونی است که بر پایه آموزه‌های یکی از ادیان الهی شکل گرفته و روز به روز توجه بیشتر از طرف مسلمانان و غیرمسلمانان را به خود جلب می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 47021
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:44
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)