| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حجت الاسلام سعیدی؛


روش‌های تحقیق کیفی در مدیریت اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن سعیدی از اساتید جامعه المصطفی صبح روز یکشنبه 6 بهمن‌ماه در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) به بررسی و کاربرد روش‌های تحقیق کیفی در مدیریت اسلامی پرداخت و محدودیت عمده روش تحقیق کمی و مبانی نظری روش‌های تحقیق کیفی را برشمرد.

به گزارش طلیعه؛ 

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن سعیدی، از اساتید جامعه المصطفی صبح روز یکشنبه ۶ بهمن‌ماه در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) به بررسی و کاربرد روش‌های تحقیق کیفی در مدیریت اسلامی پرداخت و محدودیت عمده روش تحقیق کمی و مبانی نظری روش‌های تحقیق کیفی را برشمرد.

سعیدی، عقاید و پیش‌فرض‌های متعارض در پارادایم‌های اثبات گرا (کمی) و طبیعت‌گرا (کیفی) را بیان کرد. وی در ادامه ارزیابی استفاده از روش‌ کیفی در تحقیقات و مدیریت اسلامی را بیان کرد.

سعیدی به ارزیابی کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات مدیریت اسلامی اشاره کرد و چیستی تحلیل گفتمان، پیشینه گفتمان، مبانی روش‌شناختی تحلیل گفتمان و رویکردهای عمده به تحلیل گفتمان را به اختصار توضیح داد.

وی در چیستی گفتمان، تحلیل زبان و ادبیات و ریشه داشتن در زبان شناسی و ادبیات را بیان کرد و گفت: تحلیل گفتمان با فوکو شروع شده و ادامه پیدا کرده است.

سعیدی در ادامه به نقد و بررسی اشکالات اومانسیتی بودن ریشه تحلیل گفتمان، ضدذات گرا بودن، نسبت گرا بودن و تناقض زیر بنا و رو بنا اشاره کرد و گفت با توجه به اینکه تحلیل گفتمان تقریبا رایج و تکتاز میدان است و با توجه به این که تحلیل متن گفتمان و زبان شناسی وجود دارد و منابع ما در منابع اسلامی متن است می‌توانیم از این روش استفاده کنیم و مثلا آیات را دسته‌بندی کنیم و دال مرکزی را پیدا کنیم و آیات را مرتبط به هم بدانیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید از مباحث کیفی در مدیریت استفاده کنیم البته به عنوان مقدمه از تحلیل کمی هم باید بهره ببریم. و مراقب باشیم گرفتار مبانی سکولاریستی نشویم و اصل الهی را حفظ کنیم اما از تکنیک تحلیل گفتمان در مدیریت اسلامی استفاده کنیم.

کد خبر : 970
تاريخ ثبت خبر : 18 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 10:06

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)