| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در دانشگاه خوارزمی؛


رساله «سیاست خارجی امام خمینی(ره)» دفاع شد

رساله نخستین فارغ التحصیل دوره دکتری روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی با موضوع سیاست خارجی امام خمینی(ره) دفاع شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از دانشگاه خوارزمی، جلسه دفاع از رساله دکتری نخستین فارغ التحصیل روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی با عنوان «بررسی مقایسه ای رویکرد نظری و عملی سیاست خارجی امام خمینی (ره) با نظریات انتقادی و هنجاری از رهیافت غیر بنیادی روابط بین الملل»، در سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

این رساله توسط محمد محمودی کیا به عنوان اولین فارغ التحصیل دوره دکتری رشته روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی، ارسلان قربانی؛ استاد روابط بین الملل دانشگاه به عنوان استاد راهنما، غلامرضا کریمی و محمدحسین جمشیدی به عنوان استادان مشاور تدوین شده است، با «درجه عالی» ارزشیابی شد.

در چکیده این رساله آمده است: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای رویکرد عملی و نظر سیاست خارجی امام خمینی (ره) با نظریات هنجاری و انتقادی روابط بین الملل انجام شده است.

بررسی مبانی نظری نظریات مذکور در قالب موضوعاتی چون مباحث هستی شناختی، روش شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی و نیز دیگر عناصر تعیین کننده رفتار سیاست خارجی همچون الگوی سیاست بازیگر، منطق اقدام و مفهوم کانونی سیاست خارجی، منجر به شکل گیری  ارائه چارچوب مفهومی تحقیق در قالب الگوی سیاست خارجی «انتقادی هنجارگرا» شد که براساس آن، امکان تجزیه و تحلیل سیاست خارجی آن دسته از بازیگران نظام بین الملل که خواستار تغییر نظم و نظام بین المللی موجود بوده و یا الاقل، درصدد نقد آن بر آمده اند فراهم می شود.

در این رساله سعی شده تا پس از بررسی و سنجش میزان سازواری و تشابه عناصر سازنده الگوی سیاست خارجی انتقادی هنجار گرا با اصول حاکم بر رفتار سیاست خارجی امام خمینی (ره)، سامانه الگوی سیاست خارجی انتقادی هنجار گرای امام خمینی (ره) با تأکید بر سه دوره زمانی مختلف، در قالب ادوار عدم تعهدگرایی ملت ‌محور، آرمان ‌گرایی امت‌ محور و آرمان ‌گرایی امت ـ ملت ‌محور باز طراحی شود.

از این منظر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بین اهداف و راهبردهای سیاست خارجی ایشان، نوعی رابطه سیالیت، ترتب و تدرج برقرار است به‌ گونه‌ای که امام (ره) با حفظ اصول ثابت و لایتغیر خود، با بهره‌گیری از راهبردهای مختلف سعی در تعقیب الگوی سیاست خارجی مورد نظر خود دارد.

از این رساله تا کنون سه مقاله در نشریات علمی – پژوهشی با عناوین «چارچوب نظری و رهیافت تحلیل انتقادی سیاست خارجی»، «بررسی مفهوم رهایی بخشی از نظرگاه امام خمینی (ره) و نظریه انتقادی روابط بین الملل» و نیز «مطالعه مقایسه ای الگوی کنشگر انتقادی هنجارگرا با نظریه سیاست خارجی امام خمینی (ره)» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 50073
تاريخ ثبت خبر : 2 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:47
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)