| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تشریح کرد؛


دلیل جدایی آرامش از سبک زندگی/ وقتی پول مایه عذاب می‌شود!

حجت الاسلام یوسفی مقدم با بیان اینکه هر ثروتی نه تنها مایه آرامش نیست بلکه روحیه رضایت را از انسان می گیرد، گفت: مال اندوزی به هر قیمت به ویژه با استضعاف و ظلم به قشر ضعیف از طرقی مثل احتکار، انسانیت را از سبک زندگی سلب می کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، اگرچه بشر امروز از نظر ملزومات آسایش در مقایسه با نسل های گذشته در سطح بالایی از رفاه قرار دارد اما در مقایسه با گذشتگان از نظر میزان رضایتمندی از زندگی و لذت بردن از آن، در سطح پایینی قرار دارد و اگرچه دائم در حال تجربه فناوری ها و اختراعات جدید است اما گویی هیچ چیز عطش رضایت و آرامش را در جان او سیراب نمی کند!

از این رو، در بررسی چرایی بروز چنین نقیصه ای با «حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

*چرا برخی افراد جامعه هیچ وقت آرامش واقعی ندارند، ممکن است در ظاهر بسیاری از مردم به زندگی پر زرق و برق آنها غبطه بخورند ولی خودشان هرگز روحیه شاد نداشته و رضایتی از زندگی شان ابراز نمی کنند، علت چیست؟

به نظر می آید جامعه ما بیش از هر چیز دیگری در شرایط فعلی نیازمند رشد اخلاقی و حاکمیت ارزش های معنوی است. به دلیل اینکه اگر انسان بر مطالبات مادی تمرکز داشته باشد حالت لجام گسیختگی در او ایجاد می شود و چه بسا از مسیر رضای خداوند متعال برای دستیابی به رضای خودش فاصله می گیرد و اگر انسان چنین شرایطی پیدا کرد آن وقت طعمه ای برای شیطان می شود.

یکی از اصحاب از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت(ع) فرمود: ابلیس گفته است که پنج گروهند که من راهی برای منحرف کردن شان نمی بینم، اما بقیه مردم در قبضه من هستند و قدرت منحرف کردن آنها را دارم؛ گروه اول کسانی هستند که با نیتی صادقانه به خدا پناه می برند و در همه امور به خدا توکل می کند، گروه دوم کسانی هستند که تسبیح خدای متعال را در شب و روز بر زبان شان جاری می کنند و زیاد خدا را تسبیح می کنند چه در شب و چه در روز، گروه سوم کسانی هستند که برای برادر مومن شان راضی هستند هرچه را که برای خودشان راضی هستند(هرچه که برای خودشان می پسندند برای برادر مومن شان هم می پسندند)، و گروه چهارم کسانی هستند که در مصیبت جزع و فزع نمی کنند(یعنی اگر مصیبتی اعم از مادی و معنوی به آنها وارد شد جزع و فع نمی کنند بلکه به خدا پناه می برند) و گروه پنجم کسانی هستند که به هرچه خداوند قسمت شان کرده، راضی هستند و همه همت خود را رزق و روزی دنیا قرار نمی دهند بلکه باید گفت آنها بخشی از وقت و زندگی خود را صرف معنویت می کنند.

دو بخش در روایت امام صادق(ع) وجود دارد که از رضایت صحبت شده است، نخست آنکه شیطان در کسانی نفوذ نمی کند که آنچه بر خود می پسندند برای دیگران هم بپسندند، گروه دیگری کسانی که به هرچه خدا قسمت شان کرده راضی اند و همه همت خود را در رزق دنیا قرار نمی دهند.

 همین روایت نشان می دهد که چرا برخی افراد هرگز از زندگی خود رضایتی ندارند، حتی اگر بهترین شرایط را داشته باشند.

*با همه این مسایل فارغ از بُعد مادی ماجرا، حتی اگر فرد دارای زندگی معمول و متوسطی هم باشد باز هم راضی نیست، این آسیب چطور در سبک زندگی های ما ورود کرده است؟

شاید یک علت این باشد که هر چه را در این دنیا هست برای خودمان می خواهیم و به اینکه برادران و خواهران ایمانی ما نیازی دارند یا نه، توجه نمی کنیم.

علاوه بر این، گاهی افراد به چیزی راضی می شوند که در آن آزار و اذیت سایرین نهفته است، مثل احتکار. برای مثال خودشان سود حرام می برند و البته از این ماجرا خوشحال بوده و فکر می کنند زرنگی کرده اند در حالی که با این رفتار راه نفوذ شیطان در خود را هموار کرده اند!

اساساً احتکار از زیاده خواهی ریشه می گیرد، در شرایطی که مردم برای تامین مایحتاج اولیه زندگی شان با مشکل مواجه هستند، قیمت ها نامتعادل شده و ناگهان بازار زیر و رو می شود. احتکار طبق برخی روایات از دزدی هم بدتر است.

*این یعنی کسب ثروت از هر راهی سبب آرامش نمی شود؟

باید توجه داشت آن ثروتی سبب ایجاد رضایت در انسان می شود که از راه حلال به دست آمده و رضایت مردم هم پشت آن باشد. چنین ثروتی رشد معنوی انسان را هم به دنبال دارد و انسان باید در رفع نیاز دیگران از آن بهره بگیرد تا هم رضای خدا و هم رضا و آرامش درونی خود را تامین کند.

اینکه افراد در پی مال اندوزی باشند و نسبت به مردم مستضعف دغدغه نداشته باشند، رضایتی را که باید از ثروت به دست نمی آورند؛ از این رو، کسب ثروت به هر شیوه ای رضایت و سعادت انسان را تامین نمی کند برای همین است که ما در جامعه با ثروتمندانی مواجه هستیم که علی رغم مال سرشار آرامش و رضایت از زندگی ندارند!

مال اندوزی به هر قیمت به ویژه با استضعاف و ظلم به قشر ضعیف، انسانیت را از سبک زندگی سلب می کند. از این رو، رضایت مندی در زندگی به داشتن ثروت نیست. بلکه به خوشحال کردن برادر مومن، راضی بودن به رضای خدا، قانع بودن و داشتن روحیه قناعت است. در این میان اگر تلاش برای کسب روزی حلال و ثروت هم صورت پذیرد قطعا خداوند دست یاری به سوی چنین فردی دراز می کند.

*آیا نسخه ای برای بازگشت جامعه به ساده زیستی وجود دارد؟

بله، نباید زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم، شاید یکی از مهمترین دلایلی که در دین ما تاکید بر عدم تجسس در زندگی دیگران شده، همین امر باشد. وقتی گفته اند «وَلاتَجَسَّسُوا» ناظر بر همین مساله است که افراد در هیچ بُعدی از زندگی یکدیگر دخالت نکنند، در این صورت هم حرمت ها حفظ می شود و هم رویکرد مقایسه ای که این روزها در بسیاری از زندگی ها دیده می شود از بین رفته و روح رضایت بر سبک زندگی های ما حاکم می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 77977
تاريخ ثبت خبر : 22 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)