| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


دفاع از جایگاه فلسفه اسلامی با تأکید بر کمال انسانی در حکمت متعالیه

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «دفاع از جایگاه فلسفه اسلامی با تأکید بر کمال انسانی در حکمت متعالیه» توسط محمدصادق یوسف‎‌وند نگاشته شده و سید احمدرضا شاهرخی و عسکر دیرباز، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال 91 در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «دفاع از جایگاه فلسفه اسلامی با تأکید بر کمال انسانی در حکمت متعالیه» توسط محمدصادق یوسف‎‌وند نگاشته شده است.

سید احمدرضا شاهرخی و عسکر دیرباز، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال ۹۱ در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

چکیده:

در این نوشتار بعد از تعریف، جایگاه و ضرورت کمال و فلسفه از دیدگاه فلاسفه اسلامی، به بحث کمال انسانی و نقش علم در رسیدن انسان به کمال مطلوب خود، پرداخته می‌شود.

در ابتدا مفاهیمی همچون کمال انسان، معناشناسی کمال، کمال اولی و ثانی، علم برتر و معنای فلســفه از منظر فیلسوفانی همچون ابن‌ سینا، سهروردی و صدرالمتألهین موردبحث قرار می‌گیرند.

در فصل دوم به معیارهای برتری علوم نسبت به یکدیگر پرداخته می‌شود و سعی می‌شود برای قضاوت در مقایسه علوم با یکدیگر ادله و معیارهایی معرفی گردد تا پس از شناخت این معیارها بتوان به مقایسه بین علوم پرداخت تا بدین‌وسیله علم برتر از سایر علوم بازشناخته گردد.

 در ادامه بحث به مباحث و ایراداتی که مخالفان فلسفه مطرح می‌نمایند و بر فلسفه اشکال وارد می‌کنند پرداخته می‌شود و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود که مجموعاً در قالب دوازده ایراد این بحث تدوین‌ شده است. بحث حکمت متعالیه و نقش آن در باورها و اعتقادات دینی نیز در این نوشتار ذکر گردیده است.

 این پایان‌نامه با اثبات نقش فلسفه و حکمت متعالیه در کمال انسان به دفاع از جایگاه فلسفه اسلامی پرداخته است و نقش والای حکمت متعالیه در نیل انسان به کمال را بیان می‌دارد.

مدعای این پایان‌نامه این است که بخش عظیمی از کمال نهایی انسان در گروه علم‌آموزی و عمل بر اساس علوم یقینی است و حکمت متعالیه سرآمد تمامی علوم است فلذا بیشترین نقش را دراین‌بین دارا است.

 در پایان با جمع‌بندی ادله و معیارها و پاسخ به شبهات ضمن دفاع از جایگاه فلسفه اسلامی به نقشی که فلسفه و در رأس آن حکمت متعالیه در کمال انسان ایفا می‌کند خواهیم رسید.

 انتهای پیام/

کد خبر : 46576
تاريخ ثبت خبر : 24 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:28
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)