| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

با تدریس دکتر هادی ربیعی؛


درس‌گفتار «فلسفه هنر مشاء» برگزار می‌شود

درسگفتار «فلسفه هنر مشاء» با تدریس دکتر هادی ربیعی طی 10 جلسه از 21 خرداد روزهای یکشنبه در آکادمی هنر شمسه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، درسگفتار «فلسفه هنر مشاء» با تدریس دکتر هادی ربیعی برگزار می شود.

فلسفه مشاء مکتبی فلسفی است که بر اندیشه ها و آرای فیلسوف بزرگ یونانی، ارسطو مبتنی است. ارسطو در ضمن آرای خود به طور پراکنده درباره هنر و زیبایی سخنان زیادی گفته است.

رساله فن شعر(poetics) ارسطو، یکی از آثار ماندگار و تاثیرگذار فلسفی در باب هنر محسوب می شود.

اگرچه فلسفه مشاء در جهان اسلام با اقبال فراوانی از سوی فیلسوفان مسلمان مواجه شد، به همان شکل ارسطویی باقی نماند و به ویژه تحت تاثیر اندیشه های ایرانی، اسلامی و نیز نوافلاطونی شکل تازه ای به خود گرفت.

از مهم ترین فیلسوفان مشاء در جهان اسلام می توان به فارابی، ابن سینا و ابن رشد اشاره کرد. در این دوره، تلاش می شود تا بر اساس آرای فیلسوفان مشاء در عالم اسلامی و به ویژه ابن سینا، مدخلی بر فلسفه هنر مشاء مطرح گردد و درباره این پرسش های بنیادین سخن گفته شود: آیا می توان در آثار این فیلسوفان، مباحث زیبایی شناسی و فلسفه هنر را یافت؟ و به عبارت دیگر، به چه معنا می توان از فلسفه هنر مشاء سخن گفت؟ موافقان و مخالفان فلسفه هنرمشاء چه استدلال هایی دارند؟

در چه بخش هایی از آثار فلسفه مشاء می توان مباحث فلسفه هنر را یافت؟ فلسفه هنر مشاء در جهان اسلام چه تفاوت هایی با فلسفه هنر ارسطو دارد؟ مهم ترین شاخصه های فلسفه هنر مشاء چیست؟

درسگفتار «فلسفه هنر مشاء» با تدریس دکتر هادی ربیعی طی ۱۰ جلسه از ۲۱ خرداد ساعت ۱۷ تا ۱۹ روزهای یکشنبه در آکادمی هنر شمسه برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 46097
تاريخ ثبت خبر : 17 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:39
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)