| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


درآمدی بر طبقه‌بندی آثار صدرالمتألهین

شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقاله «درآمدی بر طبقه بندی آثار صدرالمتالهین» به طبقه بندی آثار صدرالمتألهین می پردازد تا مبنایی برای بررسی جایگاه سیاست در آثار ملاصدرا به وجود آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در چکیده این مقاله آمده است:  طبقه بندی های گوناگونی از حیات علمی صدرالدین شیرازی ارائه گردیده است که مشهورترین آنها، طبقه بندی علامه سید محمدحسین طباطبایی است.

این طبقه بندی بر آن است که حیات ملاصدرا به سه دوره فراگیری و تحصیل، ریاضت و تهذیب، و نگارش و تدریس تقسیم می شود. تقریباً همه کسانی که بعد از طباطبایی به بحث پرداخته اند، از این دسته بندی برای تبیین زندگی ملاصدرا بهره گرفته اند.

مدعای نگارنده این است که در سیر حیات علمی و نگارش آثار ملاصدرا می توان از سه ملاصدرا سخن گفت: ملاصدرای جوان، ملاصدرای میانسال و ملاصدرای کهنسال. براین اساس، صدرای جوان در پی آموختن است، صدرای میانسال با قائل شدن به اصالت وجود در پی تدوین فلسفه های نوین است و صدرای کهنسال نیز با توجه به مباحث قرآنی، روایی و عرفانی در پی وحدت و جام عنگری است.

این مقاله به عنوان مقدمه به ذکر طبقه بندی آثار صدرالمتألهین می پردازد تا مبنایی برای بررسی جایگاه سیاست در آثار ملاصدرا به وجود آید.

متن کامل مقاله در  اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 47243
تاريخ ثبت خبر : 3 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:05
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)