به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، به مناسبت ولادت حضرت علیاکبر (ع)، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه، یادداشتی نگاشته است که در ادامه میآید:
دین مبین اسلام اهمیت فراوانی برای زندگی اجتماعی قائل است، به نحوی که همۀ ابعاد زندگی انسان را موردتوجه قرار داده و انزوا در زندگی انسانها را برنمیتابد، به عنوان نمونه میتوان سیره وزندگی پیامبر اکرم (ص) را موردتوجه قرارداد که اهتمام به ابعاد فردی و اجتماعی آن حضرت از قبیل دوست داشتن زن، عطر و نماز ازجمله آن موارد به شمار میآید.
بیتردید فطرت گام اساسی در مقولۀ سبک زندگی جوانان ایفا میکند، لذا فطرت گرایی باید در نظام اسلامی بیش از پیش مورد نظر قرار گیرد؛ همان گونه که مقام معظم رهبری نیز با نگاه فطرت محور جوانان اروپا و آمریکای شمالی را به اسلام ناب محمدی (ص) فراخواندند.
همچنین باید گفت آحاد مردم به ویژه جوانان فطرتاً به دنبال زندگی و حیات طیبهاند، زیرا پذیرش آموزههای الهی و سیرۀ نبوی و ائمۀ معصومین(ع) با فطرت مطابقت کامل دارد و این پذیرش خود یک امر فطری است که میان انسانهای متفاوت مشترک است.
با همۀ این تفاسیر، سبک فعلی زندگی جوانان با چالشها و مخاطرات فراوان عجین شده است، بهعنوان نمونه رواج زندگی اینترنتی که در نوع خود سهم بسزایی در اتلاف عمر و انرژی جوانان ایفا میکند.
از سوی دیگر علمگرایی و کتابخوانی در زندگی جوانان بهشدت کمرنگ شده است و شعور عمومی منبعث از برخی اطلاعات و دانستنیهای عمومی و سطحی در شبکههای اجتماعی، جایگزین علوم معرفتی و اصل بنیادین تفکر و اندیشه شده است؛ اینچنین است که با ضعف مفرط رسانهها در گفتمان سازی برای جوانان، آسیبهای اجتماعی و تغییر سبک زندگی جوانان تشدید یافته است.
همچنین ناکارآمدی مسئولان در تأمین مسکن و اشتغال برای جوانان، ازجمله عوامل اصلی تأخیر ازدواج جوانان به شمار میآید که در نهایت سبک و سیاق زندگی روزمرۀ جوانان را دستخوش تغییرات فراوان کرده و اختلافات نسلی و هویتی را موجب شده است.
حال بهتر میتوان بحران و استرس و فقدان نشاط اجتماعی در میان جوانان را دریافت، زیرا پیوند ناکارآمدیهای متولیان امور جوانان در داخل کشور با عوامل بیرونی از قبیل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، روابط جنسی خارج از خانه و حتی برخی ناهنجاریهای اخلاقی در درون نهاد خانواده را موجب شده که این چالشها برخلاف فطرت انسانی در حال وقوع است و نگرشهای جنسی غرب از سوی جوانان بهویژه در ساختار اداری و فرهنگی جامعه از قبیل دانشگاهها و مدارس دنبال میشود.
از همه مهمتر افزایش بیماریهای عصبی و افسردگی و بهتبع آن خودکشی در میان نسل جوان، از عمق بحران حکایت میکند که این مشکلات و چالشها را باید در ضعف ساختاری علوم انسانی و اسلامی جستجو کرد؛ زیرا وقتی مسئله محوری از قبیل اهتمام به مشکلات جوانان از قبیل واکاوی راهکارهای برونرفت از اعتیاد، جلوگیری از تأخیر ازدواج جوانان، مقابله با بیکاری و لزوم کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی بهعنوان مهمترین چالشهای جوانان از محیط علمی دانشگاهها و حتی حوزههای علمیه رخت میبندد و مسائل و مباحث انتزاعی و غیرکاربردی بهجای آن مینشیند دیگر تضعیف نهاد خانواده و تغییر سبک زندگی جوانان دور از انتظار نخواهد بود.
این بحرانها در حالی است که در آموزههای نبوی، الگوهای بیبدیل از سبک زندگی اسلامی پویا برای نسل جوان مشاهده میشود که در این میان، حضرت علیاکبر(ع) ازجمله اسوهها و الگوهایی است که تجسم صورت و سیرت پیامبر اکرم (ص) است.
آن حضرت مولود خانه امامت و پرورده دامان ولایت و نجابت است. جوانی زیبا که همانند جد خود رسول خدا (ص) در سیرت، سپید و در صورت، آسمانی مینمود و همواره یاد و نام پیامبر(ص) از چگونگی سخن گفتن و یا راه رفتن و دیگر برخوردهای اجتماعی اخلاقی او میتراوید. ازاینرو، امام حسین(ع) او را شبیهترین مردم حتی نسبت به خود در خلقت و آفرینش، اخلاق و صفات روحی، گفتار و آداب اجتماعی به رسول خدا(ص) معرفی میکرد.
آن حضرت شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابیطالب(ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود. حضرت علی اکبر(ع) به پاکیزگی و آراستگی علاقهای وافر داشت و این صفت از دورانکودکی در او دیده میشد. ازاینرو هماره برتمیزی لباس و بدن اهتمام میورزید.
از سوی دیگر در تبیین ویژگیهای رفتاری حضرت علی اکبر(ع) آمده است؛ ایشان بسیار فروتن بود و از تکبر نفرت داشت و اکثر اهل جهنم را گردنفرازان و سرکشان میدانست. نه تنها بر انسانها بلکه بر حیوانات نیز شفقت داشت و با مهربانی و ملایمت و انصاف با آنان رفتار میکرد.
کلام شیرین، بیان روان، ادب بسیار در برابر پدر و مادر، اطاعت بیچونوچرا از مقام ولایت و دلدادگی بهحقیقت، برگی دیگر از زندگانی زرین حضرت علیاکبر (ع) است.
حال پرسش این است که چگونه میتوان جوانان را در مسیر الگوپذیری از آن حضرت در مسیر تحقق نشاط و پویایی کامل و سبک زندگی مؤمنانه سوق داد؟ به راستی آیا صرفاً با اجرای برخی برنامههای مذهبی و فرهنگی میتوان چشمانداز متعالی جوان ایرانی را در قامت الگوی دلربای جوانان اهلبیت (ع) یعنی حضرت علیاکبر (ع) ترسیم نمود؟
در پاسخ باید گفت در وهلۀ نخست سیاستگذاران و مسئولان نظام باید در راستای نیازهای ضروری جوانان در قالب تأمین مسکن، ترویج ازدواج ساده و بسترسازی برای اشتغال اقدام نمایند که بهنوبۀ خود میتواند مقولۀ ایمان، معنویت و عقلانیت را در سبک زندگی نسل جوان ارتقاء بخشد، زیرا وجود غریزه جنسی در نسل جوان در اوج قرار دارد و در گام اساسی باید بسترهای ازدواج جوانان را فراهم نمود که در آن صورت میتوان مدعی حرکت اجتماعی لایههای مختلف جامعه به سمت تقویت سبک زندگی اسلامی جوانان شد؛ نباید فراموش نمود در سیرۀ نبوی «خواب فردی که ازدواجکرده است از شخص مجردی که روزه بگیرد و دائماً در حال نماز باشد در نزد خداوند باارزشتر است».
همچنین لزوم تحقق حیات طیبه، مؤلفه هویتساز سبک زندگی اسلامی جوانان است، لذا جامعۀ جوان در نظام اسلامی در وضعیت کنونی نیازمند نقشآفرینی فراگیر در تکمیل گزارههای معرفتی و ایمانی در قالب بسط و گسترش ازدواج مؤمنانه و همچنین اشتغال و تأمین مسکن است، حالآنکه ازدواج گریزی، نسل جوان را از حیات طیبه دور خواهد ساخت.
از سوی دیگر مطالبات بهحق جوانان از مسئولان عالی کشور چندی است با غفلت مسئولان اجرایی کشور و سیاستگذاران فرهنگی و حتی اقتصادی نظام به قهقرا کشیده شده است. بهنحویکه دولت و مسئولان بانک مرکزی حتی از اهدای وام ازدواج دهمیلیونی به جوانان خودداری میکنند که این آسیب نشاندهندۀ نهایت عمق غفلت مسئولان به سروسامان دادن به ازدواج جوانان و تکمیل شاکلههای ایمانی و معرفتی بافت جمعیتی جوان در مقابله با هجمههای فرهنگی غرب و کارشکنی در تأمین نیروی انسانی کارآمد مؤمن و متعهد در خدمت به اهداف والای نظام اسلامی است.
بدین ترتیب در بعد نرمافزاری و تأمین نیازهای فکری نسل جوان ایرانی، باید از سیرۀ حضرت علیاکبر (ع) بهعنوان نماد بارز جوانان اهلبیت (ع) تأسی نمود؛ البته نباید از این نکته مهم غفلت کرد که معرفی شخصیت و سیره و سبک زندگی حضرت علیاکبر (ع)، پژوهشها صرفاً به دوران حضور آن حضرت در واقعۀ کربلا و وقایع مرتبط با آن منحصر شده است، لذا ضرورت بازتولید معرفتی از برهههای مختلف زندگی حضرت علیاکبر (ع) بهصورت فراگیر برای جامعه و بالأخص نسل جوان ایرانی بهشدت احساس میشود.
ازاینرو ترویج سبک زندگی اسلامی نسل جوانان نیازمند پژوهش و تولیدات فکری درزمینۀ چگونگی سبک زندگی آن حضرت است زیرا جوانان این مرزوبوم در معرض شدیدترین هجمههای فرهنگی استکبار جهانی قرار دارند و رسانههای غربی با الگو قرار دادن برخی چهرههای سخیف و مبتذل غربی که یقیناً در حداقلهای صفات انسانی فاقد صلاحیت و شایستگیاند، سعی در الگوسازی برای جوانان اسلامی دارند.
در حالی ما داعیهدار ارائه الگوهای ناب برای همه اقشار در جوامع بشری هستیم که دستاوردهای پژوهشی در مسائل مربوط به جوانان ما را به نقطه مطلوب تبیین سبک زندگی اسلامی در داخل کشور بهویژه برای نسل پرشور جوان و نیز صدور اسلام ناب رهنمون نمیسازد.
بنابراین باید چارهای اندیشید و با انجام تحقیقات و پژوهش از سیرۀ اهلبیت (ع) به نحو عام و متن تمام دوران زندگی حضرت علیاکبر (ع) به نحو خاص و تبیین مؤلفههایی از قبیل اصل ازدواج در سیرۀ اهلبیت، خانواده گرایی و مؤلفههای اقتصادی در سبک زندگی اسلامی…در راستای نشر معارف آن حضرت و آشنایی روزافزون جوانان با این جوان رشید قیام کربلا گام برداریم.
امید است جوانان این مرزوبوم با محور قرار دادن الگوهای ناب اسلامی در تاریخ اسلام بهویژه شخصیت عظیم حضرت علی اکبر(ع)، بتوانند در ارتقای سبک زندگی اسلامی کوشا باشند و با تمسک و اقتداء به آن حضرت در مسیر رشد و تعالی و کمال گام بردارند.
پی نوشتها:
«حُبِّبَ إلَیَّ مِن دُنیاکُم ثلاثٌ: النساءُ و الطِیْبُ و جُعِلَت قُرّهُ عَیْنِی فِی الصَّلاهِ؛ از دنیای شما سه چیز محبوب من است: زنان، بوی خوش و مایه خشنودی من در نماز است»؛ الکافی، ج ۵، ص ۳۲۱، ح ۶٫
موسوعه کلمات الامام الحسین (ع)، ص ۳۶.
جامع الأخبار، ص: ۱۰۲
انتهای پیام/