به گزارش طلیعه؛ علیرضا قائمی نیا در سال ۱۳۴۳ در شهرستان ارومیه به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در همانجا به پایان رساند.با شروع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ – ۵۶ به فعالیتهای سیاسی روی آورد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر تحصیلات دولتی در دبیرستان به تحصیلات حوزوی پرداخت و در سال ۶۱ – ۶۰ برای ادامه تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شدم و تا تحصیلات درس خارج پیش رفت و در دروس خارج برخی از مراجع شرکت نمودم. همراه با تحصیل سطح، به صورت تخصصی در رشته فلسفه در موسسه امام خمینی (ره) شرکت کرده و در سال ۷۹ موفق به اخذ کارشناسی ارشد در رشته فلسفه گشت و پس از اندکی در رشته دکتری فلسفه در دانشگاه تربیت مدرس تهران پذیرفته شد و اکنون به تدوین رساله دکترا اشتغال دارد.. در ضمن ایشان در حال حاضر سر دبیری مجله ذهن را به عهده دارند.
کتاب ها:
۱)اختلاف قرائتها
۲)بیولوژی نص
۳)درآمدی بر تفکر نقدی
۴)ظهور و کمون تئوریک دین
۵)معرفت شناسی متن
مقالات:
۱) استاد شهید مطهری؛ موسس کلام جدید شیعی، معرفت کلامی » زمستان ۱۳۸۹ – شماره ۴ (۲۸ صفحه – از ۸۵ تا ۱۱۲)
۳) الدراسات القرآنیه فی ظل اللسانیات المعرفیه – قراءه جدیده – نصوص معاصره » خریف ۱۴۳۳ – العدد ۲۸ (۲۰ صفحه – از ۱۷۲ تا ۱۹۱)
۴) به مثابه چالش جدی نظریه سکولاریسم: غیاب خدا در زندگی بشر، «زمانه » بهمن و اسفند ۹۰ – شماره ۲۱ و ۲۲ (۳ صفحه – از ۶۴ تا ۶۶)
۵) بحث «ظهور» و اهمیت زبان شناختی آن،«ذهن » پاییز ۱۳۸۹ – شماره ۴۳ (۱۸ صفحه – از ۷۷ تا ۹۴)
۶) تأملاتی در تعاملات علم و دین،«بازتاب اندیشه » اسفند ۱۳۸۲ – شماره ۴۷ » (۱۲ صفحه – از ۳۰ تا ۴۱)
۷) دانش نشانه شناسی و تفسیر قرآن،« قرآن و علم » پاییز و زمستان ۱۳۸۶ – شماره ۱ (۲۴ صفحه – از ۱۳۷ تا ۱۶۰)
۸) سروش لم یعد مصلحا دینیا، «نصوص معاصره » صیف و خریف ۱۴۲۹ – العددان ۱۶ , ۱۵ (۵ صفحه – از ۱۲۱ تا ۱۲۵)
۹)شبکه های شعاعی معنا شناسی قرآن، «ذهن » تابستان ۱۳۸۸ – شماره ۳۸ (۳۴ صفحه – از ۷ تا ۴۰)
۱۰)شلایرماخر و گوهر دین، «قبسات » زمستان ۱۳۹۰ – شماره ۶۲ (۱۲ صفحه – از ۱۲۱ تا ۱۳۲)
۱۱) عرفان در جهان جدید، «پژوهشنامه اخلاق » پاییز ۱۳۸۸ – شماره ۵ (۲۰ صفحه – از ۶۹ تا ۸۸)
۱۲) عشق زمینی و عشق آسمانی، «کتاب نقد » تابستان ۱۳۸۶ – شماره ۴۳ (۱۲ صفحه – از ۱۰۷ تا ۱۱۸)
۱۳) فلسفه وینگنشتاین در آیینه نقد ۳، « معرفت » زمستان ۱۳۷۲ – شماره ۷ » (۶ صفحه – از ۳۵ تا ۴۰)
۱۴) کریپکی و مفهوم پیروی از قاعده ،«ذهن » زمستان ۱۳۸۵ – شماره ۲۸ (۱۶ صفحه – از ۲۷ تا ۴۲)
۱۵) مدل طولی در علم دینی
۱۶)نقد تاریخیت قرآن، «مطالعات تفسیری » تابستان ۱۳۹۰، سال دوم- شماره ۶ (۱۸ صفحه – از ۹ تا ۲۶)
۱۷) نقش استعاره های مفهومی در تفکر دینی،« قبسات » زمستان ۱۳۸۸ – شماره ۵۴ (۲۶ صفحه – از ۱۵۹ تا ۱۸۴)
۱۸) وحی در خانه عنکبوت (تحلیل ذاتی و عرضی دیدگاه دکتر سروش)، «قبسات » بهار ۱۳۸۷ – شماره ۴۷ (علمی-پژوهشی) (۱۶ صفحه – از ۸۷ تا ۱۰۲)
۱۹) هایدگر و مرگ