| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی استاد؛


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا

حجت الاسلام حمید پارسانیا تا سال ۱۳۸۶ ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) را عهده‌دار بود و اکنون رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا در سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس مشهد متولد شد. وی تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی حوزه طی کرد. فقه و اصول را از محضر آیت الله میرزا هاشم آملی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی و جوادی آملی بهره برد.
وی همچنین عرفان و فلسفه را نیز از محضر آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی آموخت. پارسانیا، ضمن اینکه یکی از برجستگان مکتب فکری حضرت آیت الله جوادی آملی در حکمت، عرفان نظری و فقه است، یکی از نخستین دانشجویان رشته جامعه شناسی پس از انقلاب در دانشگاه تهران نیز می باشد.
بسیاری از آثار عمده آیت الله جوادی، از جمله رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه در ۱۰ جلد)، عین نضاخ (در ۳ جلد)، شریعت در آینه معرفت، شناخت شناسی در قرآن و … توسط وی تنظیم و تدوین یافته است. از سویی دیگر، رساله «نماد و اسطوره» که در آغاز به عنوان کار عملی درس جامعه شناسی ارتباطات نگارش یافته بود، بعدها با مقدمه ای به قلم آیت الله جوادی طبع و منتشر شده است.
 او پژوهشگر، نویسنده، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین یکی از اعضای هیأت مؤسس انجمن فلسفه میان‌فرهنگی ایران است.
پارسانیا عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و همچنین عضو گروه مطالعات انقلاب اسلامی و غرب‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
حمید پارسانیا از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) را عهده‌دار بود و اکنون رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

فعالیت‌های اجرایی:

تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ۱۳۹۲/۱۱/۳۰، ۱۳۹۲/۱۱/۳۰، ایران، تهران

راهنمایی پایان نامه:

جامعه شناسی معرفت در قرآن، حسین اژدری زاده، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۷۹/۰۴/۲۳
تظریه های مردم شناسی دین، محمد جواد محسنی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۱/۰۶/۱۲
اسلامی شدن علوم با تأکید بر علوم انسانی، محمد اسلم شجایی شکوری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۱/۰۷/۲۵
فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، مهدی امیدی نقلبری، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۳/۰۶/۲۸
مبانی فکری و زمینه های اجتماعی جریانهای معاصر عراق، شمس الله میریجی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۶/۰۸/۲۶
نقد و بررسی نظریه عرفی شدن در ایرن، صادق گلستانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۶/۰۹/۲۹
تحقیق جامعه شناختی در باب پیآمدهای توجیه کارکردهای دین(با تأکید بر عرفی شدن)، امان الله فصیحی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
زمینه های اجتماعی چالش علممدرن و فرهنگ در افغانستان، محد قدیر دانش، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۸/۰۷/۲۳
اسلام و تجدد در مصر، نصرالله آقاجانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۸/۱۱/۱۵
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی، محمد کاظم کریمی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۸۹/۰۶/۱۴
بررسی علم و سیاست در قرون اولیه هجری(اول تا پنجم) با تأکید بر علم کلام، سید اسماعیل مسعودی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
بررسی تعامل نهاد علم با نهاد سیاست در قرن سوم تا پنجم هجری، سید اسماعیل مسعودی، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
عقل و عشق از دیدگاه ابن سینا و سهروردی، سیده فاطمه جوادی زاویه، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
نقد و بررسی جامعه باز پوپر و مبانی معرفتی آن، مهدی ایمانی مقدم، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
بررسی انتقادی جامعه شناسی معرفت کارل مانهایم از منظر فلسفه صدرایی، علی قربانپور لزرجانی، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
بررسی و نقد ساختارگرایی سوسور و دلالت های آن در علوم اجتماعی از منظر فلسفه صدرایی، حسن عبدی، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت متعالیه، قاسم جعفرزاده، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
بررسی انتقادی تاثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشۀ گادامر از منظر حکمت صدرایی، میثم واثقی، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
بررسی مناسبات جهان های اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، مهدی سلطانی، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
بررسی انتقادی تأثیر زمینه اجتماعی بر معرفت در اندیشه گادامر از منظر حکمت صدرایی، میثم واثقی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
بررسی مناسبات انسان با جهانهای اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، مهدی سلطانی، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
روش شناسی بنیادین اندیشۀ اجتماعی علامه طباطبائی، محمد جوادفر، غیرکاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
بررسی انتقادی نظریات سلطه رسانه در ارتباطات، اعظم عسگرپور، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
مبانی فکری و زمینه های اجتماعی گروههای فلسطینی، حسن غفاری فر، کاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
بررسی انتقادی مبانی جامعه شناسان در مطالعۀ دین، غلام حیدر کوشا، غیرکاربردی، سایر دانشگاه ها، ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
بررسی مفهوم و معیار صدق از منظر حکمت صدرایی و دلالت های آن در علوم اجتماعی، مهدی امامی، کاربردی، باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
مدل هنجاری صداقت برای خبر تلویزیونی جمهوری اسلامی: تحلیل رتوریک گزارشهای خبری صدا و سیما دربارۀ مراسم روز دانشجو ۱۳۸۸، امیر حسین تمنایی، کاربردی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
تحلیل انتقادی تبیین های پوزیتویستی (اثبات گرا) از بزهکاری با تاکید بر اندیشۀ علامه طباطبائی، مجتبی جاویدی، کاربردی، دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
تفسیر سنت در انقلاب اسلامی با تاکید بر آراء امام خمینی (ره)، زینب اعلمی، کاربردی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
ابعاد تعین اجتماعی در نهج البلاغه، حسی اژدری زاده، غیرکاربردی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
روش شناسی نظریه پردازی در تربیت اسلامی بر اساس حکمت متعالیه، علی لطیفی، کاربردی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،

آثار:

کتاب‌ها:

سنت، ایدئولوژی، علم: مجموعه مقالات»، حمید پارسانیا، قم: بوستان کتاب قم
رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه (بخش اول)، عبدالله جوادی آملی، حمید پارسانیا (تدوین)، تهران: اسراء
تبیین براهین اثبات خدا تعالی شانه، عبدالله جوادی آملی، حمید پارسانیا (محقق)، سیدمحمود صادقی (ویراستار) تهران: اسراء
علم و فلسفه، حمید پارسانیا، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مجموعه رسائل عرفانی و فلسفی، محمدحسین فاضل تونی، حمید پارسانیا (مترجم)، محمود نجفی (ویراستار)، مجید دستیاری (مصحح)، وحید روح اله پور (محقق)، تهران: مطبوعاتی دینی
حقیقت و دموکراسی، حمید پارسانیا، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی
سکولاریسم، مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت، حمید پارسانیا، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی
جامعه شناسی معرفت و علم، حمید پارسانیا، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی
پلورالیسم: زمینه های عقیدتی و اجتماعی، حمید پارسانیا، تهران: نشر و پژوهش معناگرا
معرفت شناسی در قرآن، عبدالله جوادی آملی، حمید پارسانیا (ویراستار)، تهران: اسراء
اندیشه سیاسی آیه الله مطهری، نجف لک زایی (به اهتمام)، منصور میراحمدی (به اهتمام)، محمدحسن قدردان قراملکی (به اهتمام)، حمید پارسانیا (به اهتمام)، حسین توسلی (به اهتمام)، قم: بوستان کتاب قم
هفت موج اصلاحات: نسبت تئوری و عمل، حمید پارسانیا، قم: بوستان کتاب قم
عرفان و سیاست، حمید پارسانیا، قم: بوستان کتاب قم
هستی و هبوط، حمید پارسانیا، تهران: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها(
جامعه شناسی (۱) و (۲)، سال دوم و سوم دبیرستان، کتاب های درسی، ۱۳۹۰

مقاله‌ها:

«بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی» راهبرد فرهنگ ۱، ۳ (۱۳۸۷)
«علم دینی از منظر حکمت اسلامی» راهبرد فرهنگ ۲، ۶ (۱۳۸۸): ۱۹-۳۱٫
«فص یونسی در حکمت نفس انسانی» حقوق و مصلحت -، ۱ (۱۳۸۸): ۸۹-۱۲۶٫
«علم و هویت» اسراء ۱، ۱ (۱۳۸۸): ۲۹-۳۷٫
«بومی‌سازی جامعه‌شناسی» معرفت فرهنگی اجتماعی ۱، ۱ (۱۳۸۸): ۷-۱۶٫
«رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی»معرفت فرهنگی اجتماعی ۱، ۳ (۱۳۸۹): ۸۹ ـ ۱۱۸٫
«صدرالمتالهین و تقریر سینوی برهان صدیقین»حقوق و مصلحت ۲، ۴ (۱۳۸۹): ۶۹-۸۰٫
«برهان امکان و وجوب و نقدهای کانت و هیوم» حکمت معاصر ۱، ۱ (۱۳۸۹): -.
«تقریرهایبرهان آنسلم در فلسفه جدید غرب» اسراء -، ۵ (۱۳۸۹): ۲۱-۳۸٫
«تعین اجتماعی معرفت در نهج البلاغه» اسلام و علوم اجتماعی ۳، ۵ (۱۳۹۰): ۷-۴۷٫
«کارکردها و پیامدهای نذر در جامعه روستایی (بررسی موردی روستاهای تابعه شهرستان فومن استان گیلان)» نشریه توسعه محلی ( روستایی – شهری)توسعه روستایی سابق سوم، ۲ (۱۳۹۰): ۶۹-۸۶٫
«بازخوانی جهان‌های اجتماعی جامعه‌شناسی پدیده‌شناختی بر اساس حکمت متعالیه» معرفت فرهنگی اجتماعی ۳، ۱ (۱۳۹۰): ۱۰۷ ـ ۱۲۸٫
«تجربه روشنفکری جلال آل‌احمد و گشودن راه برای رسیدن به معیارهای خودی» معرفت فرهنگی اجتماعی ۳، ۲ (۱۳۹۱): ۴۹ ـ ۷۶٫
«ارزیابی و گونه شناسی دیدگاه شرق شناسان همدل با دانش اجتماعی مسلمانان» فصلنامه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ۱، ۲ (۱۳۹۱): ۷-۴۹٫
«نقد برداشت یونانی از ابن خلدون» نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان ۱، ۱ (۱۳۹۱): ۴۷-۷۱٫
«ملک‌الشعراء بهار و روح سرگردان ایرانی»معرفت فرهنگی اجتماعی ۳، ۴ (۱۳۹۱): ۳۹ ـ ۶۶٫
«روش‌شناسی بنیادین و روش‌‌شناسی کاربردی در علوم اجتماعی» معرفت فرهنگی اجتماعی ۴، ۲ (۱۳۹۲): ۷۳ ـ ۹۶٫
«روش شناسی اندیشۀ اجتماعی ابن رشد» اسلام و مطالعات اجتماعی اول، ۱ (۱۳۹۲): ۵۲-۸۴٫
«عقلانیت سکولار و قدسی در ساحت جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی» آیین حکمت ۵، ۱۶ (۱۳۹۲): ۷-۴۳٫
«نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» راهبرد فرهنگ اول، ۲۳ (۱۳۹۲): ۷-۲۸٫
«بررسی مبانی اجتماعی نظریۀ معرفت علوی» معرفت فرهنگی اجتماعی ۴، ۱۶ (۱۳۹۲): ۳۱-۵۰٫
«سیاست علمی در ایران پس از انقلاب اسلامی (با تاکید بر علوم انسانی در اسناد بالادستی)»معرفت فرهنگی اجتماعی ۵، ۱۷ (۱۳۹۲): ۷۱-۹۶٫
«روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد استنباطی دکتر خسرو باقری» فصلنامه روش شناسی علوم انسانی ۱۹، ۷۷ (۱۳۹۲): ۷-۳۸٫
«نقش و جایگاه عقل در اخلاق از نظر فارابی» اخلاق وحیانی دوم، ۶ (۱۳۹۳): ۸۱-۹۸٫
«روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی سازی معرفت» تربیت اسلامی ۹، ۱۸ (۱۳۹۳): ۱۵۳-۱۷۵٫
«روش شناسی بنیادین معرفت اجتماعی سید قطب» نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان ۲، ۲ (۱۳۹۳): ۷۵-۱۰۹٫
«هانری کربن و تمهید علم فرهنگ معنوی» دین و سیاست فرهنگی ۱، ۳ (۱۳۹۳): ۳۳-۶۴٫
«فارابی در روایت سیدجواد طباطبائی: سه تفسیر سه استنتاج» نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان سوم، دوم (۱۳۹۴): ۲۱۱-۲۴۳٫

انتهای پیام/

[

کد خبر : 51240
تاريخ ثبت خبر : 24 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:25
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)