| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


جامعه‌شناختی تغییرات سبک زندگی با تأکید بر الگوی پوشش

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی جامعه‌شناختی تغییرات سبک زندگی با تاکیدبر الگوی پوشش در دو دهه اخیر ایران» توسط حمید دهقانیان نگاشته شده و حسن خیری، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان‌نامه در سال 93 در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی جامعه‌شناختی تغییرات سبک زندگی با تاکیدبر الگوی پوشش در دو دهه اخیر ایران» توسط حمید دهقانیان نگاشته شده است.

حسن خیری، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان‌نامه در سال ۹۳ در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

درباره تغییرات سبک زندگی در جامعه ایران معاصر نظرهای متفاوتی در بین خواص و عوام مطرح می‌شود که هرکدام پاره‌ای از متغیرها را به‌مثابه متغیر مستقل گرفته و تحلیل خود را بر مبنای آن استوار می‌سازند.

 با مرور اجمالی مطالعات انجام‌شده، نبود پژوهش‌های علمی در سطح کلان، به‌عنوان ضعف مشهود این مسئله به چشم می‌خورد. فقدان نگاه جامع در فرایند شکل‌گیری سبک زندگی کنونی جامعه، تحلیل‌های آسیب‌شناختی موجود در این باب را در سطح خرد باقی گذاشته است.

مطرح کردن «سبک زندگی» به‌ عنوان بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی در سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع نخبگان خراسان شمالی با دعوت از دانشگاهیان، نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب‌شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره‌جویی در این زمینه را می‌توان نقطه عطفی در انجام مطالعات سبک زندگی در کشور دانست.

در این‌ بین تغییرات الگوی پوشش جامعه به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های بارز و نمادین سبک زندگی بیش از دو دهه است به‌عنوان یک آسیب و دغدغه اجتماعی در کشور مطرح است.

نقش پوشش در حفظ سلامت روانی و اجتماعی جامعه از یک‌ طرف و تعارض الگوی های پوشش مدرن با حدود و ضوابط شرعی پوشش، اهمیت این مسئله را دوچندان نموده است.

 این پژوهش شامل دو بخش بوده که در بخش اول با نگاه جامعه‌شناختی و با تلفیق روش‌های، کتابخانه‌ای، اسنادی و تحلیل آمارهای موجود تغییرات الگوی پوشش در زمینه وسیع تغییرات فرهنگی، ارزشی و اجتماعی ناشی از روند اجرای برنامه‌های توسعه تحلیل گردیده و نشان داده‌شده است که الزامات الگوی توسعه حاکم بر کشور مولد این آسیب است.

 در بخش دوم نیز با انجام یک مطالعه موردی در بین جوانان شهر یاسوج نشان داده شد که الگوی پوشش به سمت الگوی پوشش شبه مدرن و مدرن در حال تغییر است.

انتهای پیام/

کد خبر : 47104
تاريخ ثبت خبر : 1 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:52
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)