| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

احمد رهدار در گفتگو با طلیعه:


تحول در علوم سیاسی با هجمه‌‌ای آغاز و به هوچی‌گرایی ختم شد

رئیس موسسه فتوح اندیشه بیان کرد: مسأله تغییر سرفصل های علوم سیاسی ابتدا با هجمه ای شروع شد و این هجمه به هوچی‌گرایی ختم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه درباره فرآیند تحول در علوم سیاسی گفت: به لحاظ قوانین نهادها و فرآیند اجرایی تحول در علوم سیاسی از ویژگی ممتازی نسبت به بقیه علوم انسانی که قرار است متحول شوند، ندارد مگر اینکه بعضی بر این باور باشند که علوم انسانیِ محتاج به تحول، ضرورت تحول در حوزه های آن یکسان نیست.

وی افزود: هر چند که ما معتقدیم همه علوم انسانی باید بومی و انسانی شود اما معتقدیم بعضی از علوم انسانی باید زودتر بومی و انسانی شوند و یکی از آنها علوم سیاسی است، زیرا خروجی داده های علوم سیاسی از باب تناسب حکم و موضوع باید به سرعت در نهادهای حکومتی و به عنوان خط مشی حکومت اعمال شود و این علم متفاوت از برخی دیگر از علوم است که در نهادهای حکومت و در خط مشی های کلان نظام اسلامی تأثیرگذارند اما شاید با واسطه و با تاخیر در نهادها ورود پیدا کنند.

اهل قلمی که به این سرفصل ها و سیلابس های جدید ایراد وارد کردند و مقالاتی را در این خصوص نوشتند از یک مساله غفلت کردند و آن این بود که سیلابس های پیشنهادی می توانست آغازگر شیبی در حوزه تحول در علوم سیاسی باشد

رهدار در ادامه سخنانش گفت: به همین دلیل اگر اهمیتی بر تحول در علوم انسانی به صورت ممتاز برشمریم تناسب حداکثری با نیازمندی های بالفعل نظام اسلامی ایجاد می شود. در دهه اخیر جمعی از اساتید علوم سیاسی تلاش کردند محورهایی متفاوت از محورهای موجود در رشته علوم سیاسی را ارائه دهند اما چندان با استقبال دانشجویان و دانشمندان علوم سیاسی روبرو نشد که باید واکاوی و تحلیل و آسیب شناسی شود.

رئیس موسسه فتوح اندیشه بیان کرد: اهل قلمی که به این سرفصل ها و سیلابس های جدید ایراد وارد کردند و مقالاتی را در این خصوص نوشتند از یک مساله غفلت کردند و آن این بود که سیلابس های پیشنهادی می توانست آغازگر شیبی در حوزه تحول در علوم سیاسی باشد. البته قطعا هر کاری در آغاز با مسائلی روبروست و ما نباید انتظار داشته باشیم متن مدعی تحول به اندازه متونی که سالها رسوب یافته و نهادینه و هنجار شده اند و برای خرده مسائل آنها صدها کتاب و پایان نامه و مقاله نگارش یافته بتوانند پرسش های خود را پاسخ گوید.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: ما ضرورت این تحول را احساس کردیم زیرا علوم موجود، محتوا و نتایج و پیامدهای آن نسبت به نیازمندی های منزلت تاریخی ما، ظرفیت حداقلی دارد پس باید کاری انجام دهیم.

نویسنده کتاب شرق‌شناسی نوین و انقلاب اسلامی ادامه داد: ما هر کاری در مسیر تحول در علوم سیاسی انجام دهیم در آغاز کاری حداقلی و قابل نقد خواهد بود. باید رویکردی ما در نقد رویکردی همدلانه باشد و نقدهای سازنده بیان شود و نه شالوده شکنانه. به لحاظ انگیزشی کسانی که تلاش کردند نسخه های جدید را ارائه دهند را نباید دلسرد کرد بلکه باید انگیزه آنها تقویت شود اما عملا در مساله سیلابس های علوم سیاسی این اتفاق نیوفتاد زیرا هجمه ای شروع شد و این هجمه به هوچی گرایی ختم شد.

رهدار اظهار کرد: این مسائل طبعا پروژه تحول در علوم سیاسی را به تغییر می اندازد. انتظار می رود منتقدان پروژه تحول در این عرصه انتقادهای خود را همدلانه طرح کنند و در کلیت قضیه با این که نیاز به تحول در علوم انسانی داریم، همراهی کنند. به عنوان مثال منتقدان در برابر این مساله که شاید به نسخه تحولی که من ارائه داده ام نقدهایی وارد باشد، می توانند نسخه های ما را نقد کنند و یا نسخه بدیلی ارائه کنند.

در دانشگاه ها معدودی از اساتید و دانشجویان که دغدغه تحول در علوم انسانی دارند، حاضر هستند اما ظرفیت دانشگاهی به کمک آنها نیامده است و با دانش های خود و ظرفیت های نهادهای خارج از دانشگاه این پروژه را انجام می دهند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر سرفصل های دانشگاهی در علوم سیاسی بدون ایجاد زیرساخت های لازم در دانشگاه ها می توانست کمک کننده باشد، گفت: طرح مساله زیرساخت دامی است که آگاهانه پهن شده است. زیرساختها جز بسترهای تولید دانش که صد البته در مقدمه آنها تغییر سرفصل هاست، نیست.

رهدار افزود: ما با روابط دیالکتیکی روبرو هستیم. سرفصل ها باید عوض شوند متون باید نوشته شوند استاد باید نقد کند تا ادبیات ساختارها ایجاد شود و دانشجویان برای خرده مساله های این سرفصل ها پایان نامه بنویسند. اتفاقی که باید رخ دهد خواست جمعی و نشاط اجتماعی معطوف به ضرورت تحول است که باید صورت بگیرد اما متاسفانه در دانشگاه های ما چنین اتفاقی رخ نداده است.

این محقق و نویسنده کشورمان بیان کرد: در دانشگاه ها معدودی از اساتید و دانشجویان که دغدغه تحول در علوم انسانی دارند، حاضر هستند اما ظرفیت دانشگاهی به کمک آنها نیامده است و با دانش های خود و ظرفیت های نهادهای خارج از دانشگاه این پروژه را انجام می دهند. دانشگاه تهران و کلیت آن نسبتی با پروژه تحول پیدا نکرده الا نسبتهای شخصی که افراد یا اساتید خاصی به صورت شخصی به این موضوع نظر دارند.

رهدار اظهار کرد: نهاد دانشگاه یا وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به دلایلی به صورت جدی اراده ای برای تحول ندارد که بعضی از آن دلایل سیاسی و بخشی دیگر سختی مسیر تحول است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش گفت: ایجاد تحول یعنی شنا کردن در خلاف جهت جریان آب علم جهانی و این کار هر کسی نیست و زحمت زیاد و حلم تاریخی علمی و همراهی اجتماعی می طلبد. جنس علم ماهیت اجتماعی دارد و شاید بیش از هر ساحت دیگری ساحت علم مصداق این ضرب المثل است که «با یک گل بهار نمی شود»، لذا مطالبه ای در دانشگاه ها به عنوان پیش فرض روانی تحول در حوزه علوم انسانی خواستاریم که این مطالبه ایجاد نشده است.  

انتهای پیام/

کد خبر : 60581
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:56
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)