| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن ملایی:


تحقق اقتصاد مقاومتی، عرصه جهاد فعالان اقتصادی است

مدیرگروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید که بدانیم «عرصه اقتصاد» عرصه کارزار است؛ این جمله عین عبارت معظم له است که فرمودند: «هر کس بتواند به عرصه اقتصاد کمک کند جهاد کرده است.»

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام ملایی، مدیرگروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت، در تبیین وظایف منتظران برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور امام زمانی، وابسته به تحقق سبک زندگی منتظرانه در مردم و نخبگان است. چرا که اصولا مقوله «اقتصاد مقاومتی» به «سبک زندگی منتظرانه» گره خورده است.

وی افزود: البته سبک زندگی ای که در میان همه اقشار جامعه از عموم مردم، نخبگان، مسئولان و فرهیختگان رواج داشته باشد و این سوءتفاهم برطرف شود که تنها مردم باید سبک زندگی منتظرانه داشته باشند و مسئولان یا نخبگان و افرادی که در صدر امور و در موضع تصمیم گیری هستند، نقشی در این رابطه ندارند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: سبک زندگی منتظرانه باید در میان عوام و خواص جامعه شکل بگیرد تا منویات مقام معظم رهبری محقق شود. برای اثبات این ادعا و ورود به بحث باید ابتدا تعریف اجمالی از این دو مقوله ارایه دهیم و سپس به چگونگی ارتباط و تناسب این دو مقوله برسیم. شخص مقام معظم رهبری در دوم شهریور ماه ۹۱ تعریفی از «اقتصاد مقاومتی» ارائه کرده و آن را اینگونه تعریف کردند: «اقتصاد مقاومتی یعنی حفظ روند رو به رشد اقتصاد به همراه کاهش آسیب پذیری.»

وی ادامه داد: درباره سبک زندگی منتظرانه نیز باید تعریفی ارایه کرد. سبک زندگی منتظرانه عبارت است از مجموعه رفتارهای جهادی نسبتا پایداری که برخاسته از اعتقاد و انتظار امام زمان علیه السلام است و برای زمینه سازی ظهور حضرت(عج) در تمام عرصه ها خود را نشان می دهد و به عنوان الگوی تمام عیار یک مسلمان شیعی در عصر غیبت می تواند خود را مطرح کند. ما درباره اقتصاد مقاومتی و تحقق آن بایسته ها و الزاماتی داریم که اگر آنها محقق شود، اقتصاد مقاومتی نیز محقق خواهد شد و نقش بزرگ سبک زندگی منتظرانه در تحقق این بایسته ها و الزامات است که خودنمایی می کند.

کارشناس مهدوی گفت: اگر ما بتوانیم این بایسته‌ها و الزامات را بشناسیم و تناسب آن را با سبک زندگی منتظرانه به دست آوریم متوجه می شویم که عنوانی که در ابتدا مطرح شد عنوانی متناسب با بحث است. اولین نکته در این رابطه همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند این است که بدانیم «عرصه اقتصاد» عرصه کارزار است؛ این جمله عین عبارت معظم له است که فرمودند: «هر کس بتواند به عرصه اقتصاد کمک کند جهاد کرده است.»

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه فضایی که بر جامعه، مردم و مسئولان حاکم می شود باید جهادی باشد گفت: این اقتصاد، اقتصادی است که در میدان مبارزه شکل می گیرد. به تعبیر دیگر مقام معظم رهبری می فرمایند: «ما جهاد اقتصادی انجام می دهیم.» اگر ما این فضا و روح حاکم بر فعالیت ها را مورد توجه قرار ندهیم، فعالیت های ما نیز جهادی نخواهد بود و اولین و مهمترین رکن در تحقق اقتصاد مقاومتی اصولا محقق نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان در سبک زندگی منتظرانه، فضای جهادی را تحقق بخشید؟ ابراز کرد: مولفه و شاخصه اصلی در سبک زندگی منتظرانه که تمام مجموعه رفتارها بر مبنای آن می چرخد، «انتظار حضرت مهدی (ع)» است با توجه به زمانی که ما در آن قرار داریم یعنی عصر غیبت.  چون در عصر ظهور امام(عج)، انتظار معنا و مفهومی ندارد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: اگر واکاوی دقیقی در این رابطه داشته باشیم که انتظار امام زمان(عج) در روایات و متون دینی ما به چه معناست؟ آنگاه می توانیم فضای جهادی حاکم بر اقتصاد را نیز معنا کنیم. وقتی نگاهی جامع به مجموعه روایاتی که درباره انتظار نقل شده داشته باشیم می بینیم که جنس انتظار را جنسی جهادگونه عنوان می کنند. به عنوان مثال رسول گرامی اسلام (ص) در حدیث شریفی می فرمایند: «أفضل الاعمال امتی انتظار الفرج» یعنی حضرت(ص) «انتظار» را از حالت های نفسانی و شوق درونی خارج کرده و آن را تبدیل به عمل کرده اند. بنابراین، انتظار باید یک نمود و بروز عملی و رفتاری داشته باشد.

حجت الاسلام ملایی ادامه داد: اهمیت این موضوع آنجا روشن می شود که می بینیم شخص حضرت رسول الله(ص) در روایت دیگری شبیه به همین روایت (در کتاب شریف تحف العقول) می فرمایند: «أفضل جهاد امتی انتظار الفرج » یعنی تعبیر «اعمال» در اینجا به «جهاد» تغییر پیدا کرده است. پیام بزرگ این دو حدیث این است که اولا باید انتظار را از مقوله رفتار و عمل در نظر گرفت؛ اما انتظار به معنای هر رفتاری نیست، بلکه رفتار باید جهادی باشد. دوم این که «امت اسلام» باید این رفتار جهادی را داشته باشند چرا که حضرت(ص) می فرمایند: «افضل جهاد امتی …» بنابراین، رفتار جهادی باید گسترده شده و در میان عموم مردم سیطره پیدا کند. در این صورت است که این انتظار، انتظار افضل است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سبک زندگی منتظرانه را بر مبنای «انتظار» در نظر بگیریم و «انتظار» را سراسر جهاد و آمادگی برای یک مبارزه فراگیر جهانی بدانیم، آنگاه تحقق سبک زندگی منتظرانه به ما کمک می کند تا آن فضای جهادی در میان جامعه ما، خانواده ما، عموم مردم، خواص و نخبگان جریان پیدا کند و وقتی سبک زندگی منتظرانه با این ویژگی ها گسترده شد، رکن اول بایسته های تحقق اقتصاد مقاومتی را می توان به دست آورد.

انتهای پیام/

کد خبر : 44096
تاريخ ثبت خبر : 19 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:31
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)