| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین الگوی تربیت عرفانی از منظر امام حسین(ع) با تأکید بر دعای عرفه

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین الگوی تربیت عرفانی از منظر امام حسین(ع) با تأکید بر دعای عرفه» توسط محمدجواد مکرم سایل نگاشته شده و سعید بهشتی، استاد راهنما و حسن ملکی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین الگوی تربیت عرفانی از منظر امام حسین(ع) با تأکید بر دعای عرفه» توسط محمدجواد مکرم سایل نگاشته شده است.

سعید بهشتی، استاد راهنما و حسن ملکی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بودند.

چکیده:

در این تحقیق با اعتقاد به نقش معرفت در کیفیت وکمال عبادت و فضیلت «معرفه الله» به عنوان «اعلی المعارف» در مسیرعبودیت سبحان به تحقیق در حوزه تربیت عرفانی، پرداخته شده است.
از آنجا که «تربیت» امری ربانی، تربیت عرفانی، دائر بر شناخت ذات و صفات پروردگار متعال است، برای دریافت تعریف الگوی عملی تربیت عرفانی، این تحقیق، به دنبال نسخه عرفانی مبتنی برتعالیم وحی، منبعث از الهامات ربانی اولیاء الهی بر ژرفای دعای سرشار ازگوهرناب عرفان عرفه ، معطوف گشته و الگوی تربیت عرفانی را از منظر امام حسین(ع) با تأکید بر دعای عرفه  به عنوان مسئله  اصلی تحقیق، در آیینه تجلیات ضمیر نورانی، افاضات آن الگوی کمال عرفانی، وجود تربیت یافته اعلای ربانی و در بیانات گران‌بها و تصویر زیبا و جامع الاطراف ذات و صفات خداوند در دعا و مناجاتشان جستجو شده است.
تربیت، با الهام از قرآن در فلسفه خلقت، همانا آیین بندگی تعریف می شود و کمال بندگی، براساس سخن حضرت امام حسین (ع)، با تعبیر « اِنَّ اللهَ جَلَّ ذِکَرهُ ما خََلقَ العِباد اِلاّ لِیَعِرفوهُ» ، معرفه الله ، عنوان گردیده است .
بنابراین با تبیین جایگاه تربیت عرفانی، برای یافتن پاسخ سوال اصلی تحقیق، پنج سوال فرعی مبنی بر «تعریف تربیت عرفانی، غایت، اصول، مراحل و روشهای آن» مورد بررسی قرارگرفته است.
تعریف تربیت عرفانی، با عبارت فرایند شکوفایی فطرت آدمی در پرتو معرفت به ذات و صفات الهی منضم به بندگی عارفانه و عاشقانه، از معبر شناخت زوایای وجود انسان و آیات وعنایات الهی ، منحصربه الهام و تفضلات رحمانی و هدایت ربانی  مشخص شده و غایت آن، درراستای تحقق اراده متعالی خداوند مبنی برمقام رفیع خلیفه الهی انسان، با عبارت: کسب عالی ترین وجه کشف و شهود قلبی درشناخت خداوند، با کسب «توحید خالص» و «یقینی» و نیل به مقام فناء فی الله، از رهگذر «پی بردن به او از خود او، در پرتو تأسی و معرفت به برگزیدگان او» تعریف شده است.
مراحل تربیت عرفانی: «معرفت؛ توبه؛ ایمان؛ یقین؛ توکل؛ رضا؛ تسلیم؛ تقوی؛ عبادت؛ اخلاص؛ حب الهی؛ شهود؛ وصال و فناء فی الله» و اصول آن با عناوین «انحصار عرفان ناب به تفضل الهی، ابتناء آن برشناخت حجج الهی، انطباق هدایت‌ها با قابلیت و تناسب رشد وجودی، ضرورت ارتقاء ظرفیت وجودی و کمالات مربی و متربی» دریافت و ارائه شده است.
راهبردهای عملی، مطلوب بخش نهایی سوالات تحقیق، بهه عنوان روش‌های تربیت عرفانی با عناوین : ۱- معرفه النفس۲ – تدبر در قرآن۳ – تهذیب نفس ۴- مداومت و جدیت در عبادت ۵ – دعا ۶ – مناجات با خدا  مشخص و معرفی شده است.
انتهای پیام/

کد خبر : 51914
تاريخ ثبت خبر : 9 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:21
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)