| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین الگوهای ایرانی ـ اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین الگوهای ایرانی ـ اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی» توسط کوثر افضلی نگاشته شده و مهناز شایسته فر، استاد راهنما و محمد خزائی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه تربیت مدرس بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین الگوهای ایرانی ـ اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی» توسط کوثر افضلی نگاشته شده است. 
مهناز شایسته فر، استاد راهنما و محمد خزائی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه تربیت مدرس بودند.
  چکیده: 
از آغاز زمان آموزش آکادمیک هنر تاکنون تحولات زیادی در برنامه‎ آموزشی هنر صورت گرفته است. عدم تطابق مفاهیم آموزش داده شده در این دروس با نیازهای جامعه و همچنین مفاهیم دینی و بایسته‎های فرهنگ ایرانی، یکی از دغدغه‎های مهمی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
با این تعریف، نیاز به تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی امری ضروری است. این پژوهش به دنبال شناسایی الگوهای ایرانی- اسلامی در حوزه‎ آموزش هنر و استفاده‌ کاربردی از آن در نمونه‎ موردی کتاب مبانی هنرهای تجسمی هنرستان است. 
در زمینه‎ طرح تحول در آموزش و نیاز آموزش و پرورش کشور به تحولات بنیادین و همچنین در حوزه‎ مبانی هنرهای تجسمی تا کنون پژوهش‎ها و پایان‎نامه‎های زیادی صورت گرفته و کتاب‎های زیادی تهیه شده است، لیکن در زمینه‎ ارتباط بین این دو حوزه (مبانی هنرهای تجسمی و کاربرد الگوهای ایرانی- اسلامی)، هنوز پژوهش قابل توجهی تهیه نشده است. نوآوری پژوهش حاضر در عنایت توأمان و هم‌زمان به هر دو مقوله است که البته رویکردی کاربردی نیز دارد.
در این پژوهش ابتدا شاخصه‎های هنر ایرانی- اسلامی معرفی شده است، که از واژگان اصلی و اساسی کار تحقیق است.  سپس به جایگاه تعلیم و تربیت در آموزش هنر پرداخته و مطالبی را در رابطه با آموزش سنتی و آموزش در دنیای مدرن بیان شده است. در ادامه، به مبانی هنرهای تجسمی پرداخته‎ و تعاریفی مختصر از هر کدام با استفاده از نمونه موردی پژوهش ارائه شده است. در فصل آخر پژوهش نیز با بهره‎گیری از مطالب فصل‎های پیشین، سعی بر آن بوده تا الگوهای ایرانی- اسلامی را در آموزش مبانی هنرهای تجسمی در نمونه‎های تصویری انتخاب شده به کار رود و به شکلی مختصر به بیان نتایج حاصل از کار پژوهش پرداخته‎ شده است. پژوهش انجام شده نشان می‎دهد که مبانی هنرهای تجسمی قابل ارائه در تصاویر ایرانی- اسلامی و بر اساس معیارها و ارزش‎های شناخته شده هنر ایرانی- اسلامی است.
هر چه آموزش مبانی هنرهای تجسمی در مسیر آگاهانه‎تر و متناسب با الگوهای ایرانی- اسلامی صورت پذیرد، ارتباط قوی‎تری میان مخاطب و تصویر شکل می‎گیرد و پیام، با قدرت و تأثیر بیشتری القاء می‎شود.  روش انجام تحقیق از نوع تحلیلی و تطبیقی است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‎ای و با مراجعه به پایگاه‌های اطلاع رسانی مربوط انجام گرفته است.
انتهای پیام/

کد خبر : 51468
تاريخ ثبت خبر : 28 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:13
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)