به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایاننامه کارشناسی ارشد «تبیین الگوهای ایرانی ـ اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی» توسط کوثر افضلی نگاشته شده است.
مهناز شایسته فر، استاد راهنما و محمد خزائی استاد مشاور این پایاننامه در دانشگاه تربیت مدرس بودند.
چکیده:
از آغاز زمان آموزش آکادمیک هنر تاکنون تحولات زیادی در برنامه آموزشی هنر صورت گرفته است. عدم تطابق مفاهیم آموزش داده شده در این دروس با نیازهای جامعه و همچنین مفاهیم دینی و بایستههای فرهنگ ایرانی، یکی از دغدغههای مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
با این تعریف، نیاز به تبیین الگوهای ایرانی- اسلامی در آموزش مبانی هنرهای تجسمی امری ضروری است. این پژوهش به دنبال شناسایی الگوهای ایرانی- اسلامی در حوزه آموزش هنر و استفاده کاربردی از آن در نمونه موردی کتاب مبانی هنرهای تجسمی هنرستان است.
در زمینه طرح تحول در آموزش و نیاز آموزش و پرورش کشور به تحولات بنیادین و همچنین در حوزه مبانی هنرهای تجسمی تا کنون پژوهشها و پایاننامههای زیادی صورت گرفته و کتابهای زیادی تهیه شده است، لیکن در زمینه ارتباط بین این دو حوزه (مبانی هنرهای تجسمی و کاربرد الگوهای ایرانی- اسلامی)، هنوز پژوهش قابل توجهی تهیه نشده است. نوآوری پژوهش حاضر در عنایت توأمان و همزمان به هر دو مقوله است که البته رویکردی کاربردی نیز دارد.
در این پژوهش ابتدا شاخصههای هنر ایرانی- اسلامی معرفی شده است، که از واژگان اصلی و اساسی کار تحقیق است. سپس به جایگاه تعلیم و تربیت در آموزش هنر پرداخته و مطالبی را در رابطه با آموزش سنتی و آموزش در دنیای مدرن بیان شده است. در ادامه، به مبانی هنرهای تجسمی پرداخته و تعاریفی مختصر از هر کدام با استفاده از نمونه موردی پژوهش ارائه شده است. در فصل آخر پژوهش نیز با بهرهگیری از مطالب فصلهای پیشین، سعی بر آن بوده تا الگوهای ایرانی- اسلامی را در آموزش مبانی هنرهای تجسمی در نمونههای تصویری انتخاب شده به کار رود و به شکلی مختصر به بیان نتایج حاصل از کار پژوهش پرداخته شده است. پژوهش انجام شده نشان میدهد که مبانی هنرهای تجسمی قابل ارائه در تصاویر ایرانی- اسلامی و بر اساس معیارها و ارزشهای شناخته شده هنر ایرانی- اسلامی است.
هر چه آموزش مبانی هنرهای تجسمی در مسیر آگاهانهتر و متناسب با الگوهای ایرانی- اسلامی صورت پذیرد، ارتباط قویتری میان مخاطب و تصویر شکل میگیرد و پیام، با قدرت و تأثیر بیشتری القاء میشود. روش انجام تحقیق از نوع تحلیلی و تطبیقی است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و با مراجعه به پایگاههای اطلاع رسانی مربوط انجام گرفته است.
انتهای پیام/