| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مولف پایان‌نامه برگزیده سال دانشجویی تشریح کرد:


تأثیر خصوصیات نظام بانکی بر مولفه‌های اجتماعی

مولف پایان‌نامه برگزیده حوزه اقتصاد مقاومتی در شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی نشان می‌دهد که میزان مسئولیت‌های شرعی در بانک‌های قرض‌الحسنه نسبت به سایر بانک‌ها در سطح بالاتری قرار دارد که این خود نشان‌دهنده گرایش بر اساس مسئولیت بیشتر بانکداری اسلامی در مقایسه با بانکداری متعارف است و زمینه تامین اهداف اجتماعی را نیز فراهم می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، مژگان نظری، کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی از دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی با عنوان پایان نامه «تاثیر خصوصیات نظام بانکی بر مولفه‌های محصولات اجتماعی در سیستم بانکی کشور» به عنوان برگزیده در بخش ویژه اقتصاد مقاومتی شناخته شد. گفت‌وگویی با وی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

نظری با اشاره به تفاوت بانک‌های اسلامی و متعارف اظهار کرد: سیستم بانکی کشور شاکله اصلی نظام پولی و مالی کشور است و نباید تنها به دنبال سودآوری باشد، این سیستم وظایف مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کسب سود است. من در پایان‌نامه‌ام به این موضوع اشاره کرده‌ام که یکی از تفاوت‌های بانک‌های اسلامی و متعارف در این است که بانک‌ها در کنار اهداف اقتصادی باید به اهداف اجتماعی نیز توجه کنند که از جمله این اهداف و مسئولیت‌ها می‌‌توان به پرداخت وام در عرصه‌های اجتماعی همچون ازدواج، اشتغال، قرض‌الحسنه و … اشاره کرد.
وی افزود: در این پایان‌نامه به مهم‌ترین خصوصیات نظام بانکی و به طور مشخص اثر سودآوری، ویژگی‌های مدیران بانکی و مالکیت بانک‌ها بر مولفه‌های محصولات اجتماعی در سیستم بانکی کشور اشاره شده است و با بررسی آن‌ها مشخص شد در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر میزان ایفای محصولات اجتماعی نظام بانکی کشور تاثیر مثبت و معناداری داشته است.
برگزیده شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی عنوان کرد: در این پایان‌نامه از طریق طراحی ۲ پرسشنامه و در ۲ مرحله توانستیم به هدف مورد نظر برسیم، در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی ۳۵ مصداق و مولفه برای محصولات اجتماعی در نظام بانکی کشور شناسایی و اینکه کدام یک باید بیشتر در سطح کشور مورد توجه قرار گیرند، رتبه‌بندی شدند، باید بگویم که تا پیش از نگارش این پایان‌نامه تا کنون پژوهشی در این زمینه انجام نشده است.
بررسی اثرات سه متغیر سودآوری بانک‌ها
وی افزود: در مرحله دوم پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی اثرات سه متغیر سودآوری بانک‌ها، ابعاد مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها و ویژگی‌های اخلاقی مدیران و نوع مالکیت بانک‌ها بر میزان ایفای مسئولیت‌های اجتماعی پرداخته شد.
نظری خاطرنشان کرد: هدف این تحقیق ارائه راهکارهایی برای ارتقای محصولات اجتماعی در سیستم پولی و بانکی کشور و در نهایت توسعه است. این پایان‌نامه یک پژوهش کاربردی است و نکته‌ای که در خصوص پژوهش‌های کاربردی وجود دارد این است که این پژوهش‌ها باید به مرحله اجرا برسند. سالی که گذشت با عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بود، لذا پژوهش‌ها نباید در حد ایده باشند و اگر بخواهیم به بهبود و توسعه کشور کمک کنیم باید روی این پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری شود.
توجه به پژوهش در مقام عمل؛ بهترین تجلیل
وی گفت: همه این اقدام‌ها؛ انتخاب بهترین پایان‌نامه، معرفی و تقدیر از این پژوهش‌ها کاری ارزنده و بزرگ است، اما این‌ها کافی نیست، این پژوهش‌ها باید به مرحله اجرا نیز برسند و گامی در جهت توسعه کشور برداشته شود.
این برگزیده جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی ادامه داد: در این پژوهش راهکارهایی جهت توجه بیشتر بانک‌ها در انجام مسئولیت‌های اجتماعی ارائه شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو مورد اشاره کرد؛ استفاده از روش مدیریت ذی‌نفعان در سیستم مدیریت بانکی در کشور که در آن هدف بیشینه کردن تنها اهداف اقتصادی نیست بلکه باید بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند و اهداف آن‌ها مجموعه دو رویکرد اجتماعی و اقتصادی باشد که در این زمینه قطعا بدون وجود مدیران اخلاق‌گرا نمی‌توان به این هدف و در نهایت توسعه کشور دست یافت.
سودآوری سه‌گانه
وی افزود: استفاده از مفهوم سودآوری سه‌گانه به جای سودآوری محض راهکار دوم است که بر اساس آن در کنار اهداف اقتصادی به اهداف اجتماعی نیز توجه می‌شود و اگر این راهکار اجرایی شود و سرمایه‌گذاری و همراهی مسئولین در کنار آن باشد می‌توان شاهد تحولات بزرگی در صورت‌های مالی بانک‌ها بود و در نهایت کل سیستم بانکی کشور متحول خواهد شد.
نظری با قدردانی از شناسایی و معرفی پایان نامه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: واقعا اگر فرصتی توسط مسئولین ایجاد شود که این ایده‌ها اجرایی شوند، قطعا گام بهتری در جهت توسعه برداشته خواهد شد. در نتیجه‌گیری این طرح مشخص شد؛ متغیرهایی که بررسی شدند، اعم از افزایش سودآوری بانک‌ها که با ابعاد مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها ارتباط معناداری دارد، همچنین ویژگی‌های مثبت اخلاقی مدیران و نوع مالکیت بانک‌ها نیز از چنین ویژگی برخوردار بود.
ارزیابی ۳۵ مولفه مسئولیت‌های اجتماعی در بانک‌
وی گفت: میزان ایفای مسئولیت‌های اجتماعی طبق آن ۳۵ مولفه و در ۶ بعد کلی شامل مسئولیت‌های اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، شرعی، انسان دوستانه و تکنولوژی بانکداری بررسی شدند که میزان ایفای مسئولیت‌های اقتصادی در بانکداری متعارف در مقایسه با سایر ابعاد مسئولیت‌های اجتماعی در رتبه بالاتری قرار داشت، از طرفی میزان مسئولیت‌های شرعی در بانک‌های قرض‌الحسنه نسبت به سایر بانک‌ها در سطح بالاتری قرار دارد که این خود نشان دهنده گرایش بر اساس مسئولیت بیشتر بانکداری اسلامی در مقایسه با بانکداری متعارف است که زمینه تامین اهداف اجتماعی را نیز فراهم می‌کند.
وی در پایان در ارتباط با حمایت از طرح پژوهشی خود اظهار کرد: این پایان‌نامه با حمایت بانک رفاه که در این بانک مسئولیت اجتماعی بیش از سایر بانک‌ها مورد توجه است، مورد حمایت قرار گرفت.
یادآور می‌شود، مژگان نظری، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته بانکداری اسلامی از دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، با عنوان پایان‌نامه «تاثیر خصوصیات نظام بانکی بر مولفه‌های محصولات اجتماعی در سیستم بانکی کشور»، برگزیده شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی در حوزه اقتصاد مقاومتی شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 43741
تاريخ ثبت خبر : 6 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)