| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


بررسی گفتمان‌های تولید علوم انسانی دینی و موانع تحقق آن‌ها

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی گفتمان‌های تولید علوم انسانی دینی و آسیب‌شناسی موانع تحقق آن‌ها» توسط حسن محمد میرزایی نگاشته شده و ابوالفضل ذوالفقاری، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه شاهد دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی گفتمان‌های تولید علوم انسانی دینی و آسیب‌شناسی موانع تحقق آن‌ها» توسط حسن محمد میرزایی نگاشته شده است.

ابوالفضل ذوالفقاری، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان‌نامه در سال ۹۴ در دانشگاه شاهد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بود.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید: علم دینی و تولید علوم انسانی اسلامی یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال بحث‌برانگیزترین مسائل علمی و گاها سیاسی کشور، در سال‌های پس از پیروی انقلاب اسلامی (بالأخص دریکی دو دهه اخیر) بوده است. با توجه به اهمیت این مسئله، پژوهش حاضر در پی آن است که در عین تحلیل گفتمانی برخی از مهم‌ترین رویکردهای مطرح در زمینه تولید علم دینی (بالأخص در حوزه علوم انسانی)، موانع تولید علوم انسانی بومی (دینی) را نیز شناسایی نماید.

 لذا برای تحقق هدف اول؛ چهار رویکرد مهم در زمینه تولید علم دینی یعنی رویکردهای؛ تهذیبی، اصلاحی، اجتهادی و ایجادی به‌دقت موردبررسی قرارگرفته و با استفاده از روش تحلیل گفتمانی لاکلاو و موفه عناصر گفتمانی موجود در آن‌ها شناسایی و مفصل‌بندی شده‌اند.

اما جهت دستیابی به هدف دوم؛ که با بهره‌گیری از روش نظریه داده بنیاد (رهیافت نظام‌مند) انجام‌شده است محقق با استفاده از نمونه‌گیری نظری، ۱۲ نفر از اساتید و اندیشمندان فعال و صاحب‌نظر این حوزه را شناسایی نموده و طی مصاحبه‌ای باز «موانع تولید علوم انسانی دینی» را مورد پرسش قرار داده است و با انجام کدگذاری باز این موانع را در سه گروه معرفتی، ساختاری و ذهنی و اخلاقی دسته‌بندی کرده و درنهایت با انجام کدگذاری محوری و گزینشی، مدل نظری خود برای این مسئله را پیشنهاد نموده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 46006
تاريخ ثبت خبر : 16 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:17
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)