| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

لاله افتخاری مطرح کرد:


بررسی صلح و عدالت در اندیشه‌های مقام معظم رهبری

یک عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی در دومین هم اندیشی تخصصی اندیشه های امام خامنه ای در حوزه صلح و عدالت به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، لاله افتخاری عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی در دومین هم اندیشی تخصصی اندیشه های امام خامنه ای در حوزه صلح و عدالت اظهار داشت: صلح و عدالت دو مفهوم مرتبط با یکدیگرند که در تمامی عصرها ونسلها پیوسته مورد مطالبه مردم بوده و تلاش مصلحان، صاحبنظران، رهبران مکاتب و ادیان و افراد تاریخ ساز و تاثیرگذار بر جوامع در راستای تحقق آن صورت گرفته است که این امر نشانگر فطری بودن این دو مفهوم است و از مشترکات بسیار مهم مذاهب اسلامی، ادیان الهی و حتی جامعه بشری به شمار می آید.

وی افزود: ازسویی قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی که نه در آن تحریفی صورت گرفته (فصلت/۴۲) و نه از بیان موضوعی که بشر بدان نیاز داشته باشد فرو گذار کرده(انعام/۵۹) ، به زیبایی به دو مفهوم صلح و عدالت پرداخته است.

عضو کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی ادامه داد: از دیدگاه اسلام نیز، صلح در هر دو معنای آن‌ کاربرد دارد. در قرآن کریم، حدود ۱۴۰ آیه در مورد صلح و آیات بسیاری با بکارگیری مترادف آن یعنی کلمه سلم آمده است، البته کلمه «سلم» غالبا به معنای آرامش و امنیت است که لغت «اسلام» نیز از همین ریشه گرفته شده است

وی بیان کرد: کاربرد صلح اما درحوزه های فقهی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی وبین المللی نیز از ریشه لغوی آن، سرچشمه گرفته و به نسبت هریک از حوزه های علمی، مورد تعریف شده است و فقهای اسلامی آن را «هدنه» یعنی سازش و پیمان عدم تعرض وهمزیستی مسالمت آمیز دانسته اند. درحقوق و سیاست نیز، واژه صلح، مفهومی در مقابل جنگ دارد ودر حقوق بین الملل با دو کاربرد «صلح منفی» یعنی ترک مخاصمه و «صلح مثبت» یعنی ترک مخاصمه همراه با رعایت حقوق بشر و قواعد دموکراسی استعمال می شود.

افتخاری افزود: مقام معظم رهبری به مناسبت های گوناگون و متناسب با نیاز مخاطبین و براساس مقتضیات زمان و مکان فرمایشات ارزشمند و حکیمانه ای بیان می کنند‌ .ازجمله موضوعاتی که ایشان پیوسته برآن تاکید ورزیده اند دو واژه صلح وعدالت است. این توجه به ویژه به موضوع عدالت تا آنجاست که ایشان دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند.

وی ادامه داد: از سویی شخصیت علمی و جایگاه معظم له به عنوان رهبری نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی و اشراف و تسلط ایشان بر آیات و روایات ونیز غنای آموزه های وحیانی، ضرورت رجوع به آنها را به عنوان  منبع و مبنای خطاناپذیر تمامی آنچه بشربدان نیازمند است یک وظیفه وتکلیف شرعی و عقلی می نمایاند، لذا بهره  گیری از این دو ثقل گرانقدر توسط مقام معظم رهبری بویژه در دو موضوع مهم صلح وعدالت، امری قطعی و بَیِّن است.

وی ادامه داد: دراندیشه های رهبرانقلاب صلح به  دونوع صلح مثبت وصلح منفی تقسیم می شود‌. حال آن که عدالت پیوسته ودر تمام حالات امری مثبت وپسندیده است ودر سراسر خلقت وحیات ساری وجاری است. زیرا آفرینش عالم براساس عدل واعتدال آنجام گرفته است. دراندیشه مقام معظم رهبری صلح به تنهایی مقبول نیست بلکه هرگاه با عدالت همراه باشد یعنی صلح عادلانه ونرمش قهرمانانه، ممدوح و مقبول است. برهمین اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی، جنگ طلب نیست و تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان به شمار نمی آید، بلکه به دنبال ایجاد صلح در منطقه، امت اسلامی و جهان است .

افتخاری در پایان بر این موضوع تاکید کرد که مقام معظم رهبری  در سخنانشان گاه به صراحت به آیه یا آیاتی کامل و یا فرازهایی از یک آیه استناد می کنند و گاه بدون تصریح در استناد به ثقلین دیدگاه خویش رامطرح می سازند. در بهره گیری ازروایات و سیره نیز ایشان به همین گونه، گاه به صراحت آن هارا مطرح می کنند ومثال ها و نمونه هایی از تاریخ صدر اسلام یا سیره نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) ذکر می کنند که شواهد ومصادیق این بخش نسبت به دیگر موارد ازفراوانی بیشتری برخوردار است‌ اما گاه سخنان ایشان فاقد هرگونه استناد به آیات، روایات وسیره می باشد لیکن ازآن جا که در همه  موارد با اندکی تامل می توان برای تمامی فرمایشات رهبری به مبانی قرآنی و روایی دست یافت آخرین بخش این پژوهش به عنوان ناظر بر آیات، روایات و سیره مطرح گشته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 66967
تاريخ ثبت خبر : 11 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:04
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)