| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی توصیفی ـ تحلیلی خوانش‌های معاصر فلسفه صدرایی

پایان‌نامه ارشد «بررسی توصیفی- تحلیلی خوانش‌های معاصر فلسفه صدرایی» توسط زهره خبیری زاده نگاشته شده و رضا رضازاده، استاد راهنما و علی‌رضا حسن‌پور، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه ایلام، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «بررسی توصیفی ـ تحلیلی خوانش‌های معاصر فلسفه صدرایی» توسط زهره خبیری زاده نگاشته شده است.

رضا رضازاده، استاد راهنما و علی‌رضا حسن پور، استاد مشاور این پایان نامه در دانشگاه ایلام، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

حکمت متعالیه ملاصدرا قریب به چهارصد سال است که به‌ عنوان با نفوذترین فلسفه اسلامی در جهان اسلام مخصوصا مراکز علمی و دانشگاهی جهان تشیع با محوریت ایران همچنان زنده و پویاست.
از همان ظهور نخستین و با توجه به میراث فلسفی موجود در آن زمان واکنش‌های گوناگونی به آن مطرح گردید. حاصل آن برداشت‌ها و خوانش‌ها نظریاتی است که هرکدام تلاش کردند فلسفه صدرایی را بر اساس پیش‌زمینه‌های فکری و فلسفی خود تفسیر نمایند.
لذا گاهی فلسفه وی را سینوی- اشراقی و گاهی التقاط‌ گرا و تلفیقی و گاهی عرفانی و در برهه‌ای واپسین وحیانی- تفکیکی می‌خواندند و در پایان دیگری تعالی حکمت وی را به معنای زبان برتر آن تفسیر نموده و در واپسین‌ترین خوانش، حکمت وی حاصل مطالعه میان‌رشته‌ای دانسته شده که بر اساس آن حذف ابعاد متعارض آراء از طریق ویرایش، بازسازی و اصلاح آن‌ها، تلفیق منسجم آراء و دست‌یابی به دیدگاه جامع، چالش روشمند آراء جهت مشارکت محقق در طرز نگاه صاحبان آن دیدگاه‌ها، مدیریت بی‌طرفانه چالش بین طرز نگاه‌ها، به دست آوردن رهیافتی فراتر از سایر رهیافت‌ها، دست‌یابی به نظریه‌ای بدیع دانسته شده است.
نگارنده در این تحقیق بر آن است که خوانش‌های یادشده را تقریر، توضیح و مقایسه و گاهی نقد نموده در پایان و در صورت امکان ارجحیت یکی یا بیشتر از آن‌ها را به تصویب برساند.
انتهای پیام/

کد خبر : 60910
تاريخ ثبت خبر : 7 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)