| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی آراء اندیشمندان ایران در جهت‌داری علوم بعد از انقلاب اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی آراء اندیشمندان ایران در زمینه جهت‌داری علوم بعد از انقلاب اسلامی» توسط حسین سعدآبادی نگاشته و حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، استاد مشاور این رساله در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی آراء اندیشمندان ایران در زمینه جهت‌داری علوم بعد از انقلاب اسلامی» توسط حسین سعدآبادی نگاشته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا استاد مشاور این رساله در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

مسئله «جهت‌داری  علم» از آن رو که یکی از مهمترین مسائل زیر بنایی در راستای مباحث «علم دینی» به شمار می رود از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی آراء و نظرات تعدادی از اندیشمندان مطرح بعد از انقلاب اسلامی یعنی آیت الله جوادی آملی،‌ حجت الاسلام و المسلمین میرباقری و سروش درباره جهت‌داری علم، گامی هر چند کوتاه در زمینه تبیین مسئله جهت‌داری  برداشته شود.
در این تحقیق بیان خواهد شد که علی رغم اختلاف اساسی این اندیشمندان در برخی مبانی، همگی قائل به بحث جهت‌داری  علم و لو به صورت اجمالی هستند؛ یعنی هر سه نفر برخی از امور پیشینی را به نحوی دخیل در علوم می دانند و سخنان ایشان دال بر این مدعاست.
از جمله هر سه اندیشمند مذکور قائل به تاثیر گذاری شخصیت عالم در علم هستند. همچنین محیط تولید علم را در آن موثر می دانند. ایشان فرضیه ها را نیز از جمله اموری می دانند که در علم تاثیر می گذارد.
از نگاه افراد مورد بررسی، فلسفه ای که عالم به آن معتقد است نیز در علم تاثیرگذار است. در بین اندیشمندان مذکور تنها میرباقری به تقدم اراده و اختیار فرد بر علم قائل است و بر آن تاکید دارد اما دیگر اندیشمندان نظر متفاوتی دارند.
از دیگر نتایج این تحقیق این است که برخی از اندیشمندان مورد اشاره گاهی راجع به علم مطلوب در نظر خود سخن گفته اند و گاهی نیز راجع به علوم موجود مطالبی را بیان نموده اند و همین مطلب باعث شده تا در ظاهر نوعی دوگانگی و ناسازگاری در سخن ایشان بروز نماید که البته با توجه به مطلب مذکور (تفاوت علوم مطلوب و علوم موجود) این ناسازگاری بر طرف خواهد شد.
با توجه به همین مطلب آن دسته از مطالبی که در تضاد با مسئله جهت‌داری  علم هست نیز مخل برای مسئله جهت‌داری  نخواهند بود.

علاقه مندان می توانند متن کامل این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69699
تاريخ ثبت خبر : 27 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:24
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)