| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد مبلغی


ایستایی در علوم انسانی ناشی از بی‌توجهی به میراث فکری ماست

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ایستایی نسبی که در حال حاضر در علوم انسانی با آن مواجه شده ایم، ناشی از عدم توجه به میراث ارزشمندمان است. مشخص کردن جایگاه شروع فرآیند علم سازی اهمیت ویژه ای دارد، باید برای شناخت نیازهای انسان نگاهی به وضعیت معاصر داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، آیت الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تحول در علوم انسانی و بهره مند شدن از پیشینه غنی و پربار اندیشه اسلامی ایرانی، اظهار کرد: ما اندیشمندانی داریم که می توانیم با تاسی به دیدگاه های علمی و همچنین آثار ارزشمندشان در راستای تحول علوم انسانی گام برداریم، برای مثال رویکرد شهید صدر نسبت به علوم نقش مهمی را می تواند در بازسازی و تحول علوم انسانی داشته باشد. اگر امروز سخن از اقتصادی اسلامی می شود قطعاً یکی از بهترین آثار که می تواند سرلوحه قرار گیرد کتاب «اقتصادنا»ی شهید صدر است.

وی ادامه داد: ایستایی نسبی که در حال حاضر در علوم انسانی با آن مواجه شده ایم، ناشی از عدم توجه به میراث ارزشمندی است که در اختیار داریم، هرچند که تاکنون به ویژه در سال های اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای اسلامی سازی و تحول علوم انسانی انجام شده است، از نظر من همین مساله را می توانیم با مراجعه با دیدگاه های شهید صدر به حداقل برسانیم و مشکلات را مرتفع سازیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشخص کردن جایگاه شروع فرآیند علم سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: باید برای شناخت نیازهای انسان نگاهی به وضعیت معاصر داشته باشیم؛ چراکه جامعه انسانی در شرایطی متغیر قرار دارد، بنابراین، شرایط دگرگون شده در طول دوره ها و زمان های مختلف وضعیت جدیدی را ایجاد می کند که باید برای تحول در حوزه های مختلف از جمله علوم انسانی به آنها توجه داشته باشیم.

مبلغی با بیان اینکه در نگاه روش پردازانه شهید صدر نقطه شروع یا مرحله نخست، شناخت نیازها و واقعیت های زندگی انسان است، افزود: امروز برای تحول در حوزه علوم انسانی باید نیازهای جامعه و به ویژه انسان را بشناسیم.

وی تاکید کرد: در راستای تحول در علوم انسانی در شاکله و گستره دین توجه به مطالعات میان رشته ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زاویه دید در تحقیقات حوزوی و دانشگاهی و تکیه بر تحلیل نیز اهمیت ویژه ای دارد، همچنین، تکیه بر نظریه پردازی و ایجاد گفتمان علمی در سطح رشته های مختلف علوم انسانی راهگشای تحول در این عرصه خواهد بود.

مبلغی با بیان اینکه تاکنون اقدامات متعددی برای تحول در علوم انسانی شکل گرفته است، ابراز کرد: با این وجود باید تعاملی مضاعف میان حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد علمی کشور صورت پذیرد و حتی بیشتر از گذشته تا بتوانیم بر اساس این تعامل، از زاویه های مختلفی مباحث علمی را بررسی کرده و علم دینی و نافع را  ارائه کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر یکی از مهمترین مسایلی که وجود دارد کارآمدسازی و صدور دستاوردهای علمی است، اینکه تحقیقات در گوشه ای باشند و هیچ استفاده ای از آنها نشود یا فقط تعداد مقالات رشد پیدا کند، دردی دوا نمی شود، مهمترین مساله آن است که این پژوهش ها کارآمد و مطابق با نیاز جامعه ارائه شوند، وگرنه درد چندانی را دوا نمی کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 66205
تاريخ ثبت خبر : 1 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:43
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)