| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‎نامه؛


اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله جوادی آملی

رساله دکتری «اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی» توسط علی مجتبی زاده نگاشته شده و دکتر نجف لکزایی، استاد راهنما و سیدمحمد تقی آل غفور استاد مشاور این رساله در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی» توسط علی مجتبی زاده نگاشته شده است.
دکتر نجف لک زایی، استاد راهنما و سیدمحمد تقی آل غفور استاد مشاور این رساله در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بودند.
چکیده:
پژوهش حاضر به تحلیل اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی بر اساس نظریه بحران پرداخته است و در صدد پاسخگویی به این سوال محوری است که اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی چیست و در پاسخ به چه مشکلات و معضلاتی مطرح شده است ؟
 و بر این فرضیه استوار است که اندیشه سیاسی حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به بحرانهای پنجگانه معرفت شناختی، انسان شناختی، بحران در قوانین بشری، بحران معنویت و اخلاق و بحران سیاسی ـ اجتماعی دنیای امروز که بر آمده از تفکر مادی است، مطرح شده و ایشان با طرح سیاست متعالیه بر اساس حکمت متعالیه به تبیین اندیشه سیاسی پرداخته است.
بدین منظور پس از تبیین زمینه های فکری و عینی تکوین اندیشه و شخصیت سیاسی ایشان در فصل اول، در چهار فصل، پاسخ چهار سوال فرعی را پیگیری نمودیم .
برخی از یافته ها و نتایج پژوهش از این قرار است؛ ۱- در پاسخ به سوال از مشکلات و بحران های دنیای امروز که برپایه تفکر مادی استوار است، از دیدگاه ایشان، پنج بحران؛ معرفت شناختی، انسان شناختی، بحران در قوانین بشری، بحران معنویت و اخلاق و بحران سیاسی ـ اجتماعی را برشمردیم که از این میان، بحران معرفت شناختی و انسان شناختی، نقش محوری داشته و زمینه ساز ظهور سایر بحران ها می باشند .
 2- در پی جویی ریشه و علل بروز این بحران ها از نظرایشان، روشن شد که بحران های پنج گانه ریشه در حاکمیت اندیشه های سکولاریستی و اندیشه های اومانیستی دارند .
 3- در ترسیم نظام سیاسی مطلوب از نظر ایشان که بر پایه انسان شناسی متعالی و نظام امامت و ولایت استوار است . از مدل تحلیل سیستمی بهره گرفتیم و در دو بخش ساختارها و کارویژه های نظام سیاسی مطلوب به تبیین آن پرداختیم .
 در بخش ساختارهای نظام اسلامی به سه محور، عناصر نظام اسلامی، مرزهای نظام اسلامی و شبکه قدرت در نظام اسلامی اشاره نمودیم و در بخش کارویژه های نظام اسلامی سه محور، مرکز تصمیم گیری نظام اسلامی و دامنه قدرت نظام اسلامی و جریان قدرت در نظام اسلامی را از نظر ایشان تبیین نمودیم.
 4- شیوه انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب نقطه پایانی تحلیل اندیشه سیاسی ایشان بود که روشن شد که ایشان از میان شیوه های انتقال، به هر دو شیوه اصلاحی و انقلابی نظر داشته و تحقق مدینه فاضله اسلامی را در سایه تحول درونی انسان در سایه انسان شناسی و تهذیب روح و اخلاق و تلاش برای فراهم نمودن شرایط تحقق آن امکان پذیر می دانند .
انتهای پیام/

کد خبر : 49330
تاريخ ثبت خبر : 23 تیر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:53
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)