| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»

کتاب «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» نوشته محمدرضا مجیدی با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 416 صفحه به توصیف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، قانون اساسی دربردارنده اهداف، آرمان‌ها، اصول، ارزش‌ها هر کشوری است و نیز راهنمای ساختار سیاسی ـ حقوقی و مهم‌ترین سند شناسایی هر نظام سیاسی است. بنابراین برای شناخت ابعاد نظام جمهوری اسلامی ایران، فهم دقیق مبانی و اصل‌های قانون اساسی بیش از همه برای دانشجویان ضروری است.

کتاب «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» کتابی درسی است با عنوان «آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» که برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده است. البته با توجه به حجم و محتوی این کتاب، تدریس آن برای مقطع کارشناسی به شکل گزینشی و بویژه برای رشته‌های حقوق و علوم سیاسی تناسب دارد.

 

در این کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرح و توصیف شده است. نویسنده بعد از بیان کلیاتی درباره قانون و قانون اساسی به شرح هر یک از اصول قانون اساسی کشورمان پرداخته و همچنین نهادها و ساختارهای نظام سیاسی ایران را با نهادها و قوانین دیگر کشورها مقایسه کرده است. توضیح ساز و کارهای قانونی در قوای مختلف کشور و تعریف و توضیح مفاهیم قانون اساسی مباحث اصلی این کتاب را تشکیل می‏ دهد. در پایان کتاب متن قانون اساسی ایران به چاپ رسیده است.

این کتاب پس از بیان سیر تدوین قانون اساسی در ایران، به موضوعات حاکمیت، توسعه و عدالت و حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پرداخته است. در ادامه جایگاه ولایت فقیه، وظایف و حدود اختیارات بیان شده و در فصول بعد قوای سه گانه و نیز برخی از نهادهای مهم مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 39104
تاريخ ثبت خبر : 27 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)